V1ltsu- kirjoitti:ei se enää juurikaan sen 9500 rpm jälkeen kiihdy, rasittaa vaan turhaan konetta kun huutaa lähes rajottimella
jostain luin joskus että jos saa vitosella vedettyä juuri ja juuri rajoittimelle niin on aika hyvät välit
Viisaita sanoja, kuka lienee joskus kertonut...?
Näissä koneissä alkaa 9000rpm kohdalla selkeä lasku huipputehoissa vaikka kone kiertääkin +10krpm. Käytännössä kaikki mitä kierräättää yli 9000 on täysin turhaa, varsinkn 183 pytyllä jonka kanssa ajetaan enemmän väännöllä.
Välitykset on tosiaan parhaimmillaan silloin kun juuri ja juuri jaksaa viitosella mennä rajoittimelle, silloin kone ei vingu matka ajossa ja pitkillä väleillä pystytään paremmin hyödyntämään koneen vääntöä joka näkyy kiihtyvyydessä, testattu on kelloa vastaan.
Jos halutaan lisää huippunopeutta niin silloin pitää kasvattaa huipputehoa eli hevosvoimia, ja niitä pitää saada paljon, 1-2hp ei nosta nopeutta kun ehkä 2-5kmh. Verrokiksi, Yamaha WR250R:ssä on noin 30hp putken vaihdon ja imupuolen muutosten jälkeen, käytännön todelliset huippunopeudet on kuskin painosta riippuen 130-140kmh.