Onnittelut hyvästä valinnasta
Hmm, no tietenkin tuo etujarrun kunnostus ja levyn vahvuuden tarkistus. Etujarrun täytyy olla kunnossa ja tehokas, koska se on pääkäyttöjarru (70% jarrutehosta, loput 15% takarumpu ja 15% moottorijarru... ei ole mun haahuilua, vaan mistäs tuon joskus lukaisin... korjausoppaasta kenties). Jarrunesteethän vaihtuu siinä samalla sitten.
Öljyt ja jäähdytysnesteet uusisin jos ei ole tiedossa koska ne viimeks on vaihdettu. Hondan omat nesteet itelläni tainnu olla jo vuosikaudet, vaikka ne ny pari Euroa kalliimmat onkin. Oikealla muovisen moottoriposken irti ottaessa (öljysuodatin ja jäähyveden pohjaproppu) vois katsoa samalla ettei vesipumpun akselin alapuolella oleva tarkistusreikä ole kostea = tarkottais, että vesipumppu kaipaa kunnostusta.Sytytystulpat on suosituksen mukaan puhdistettava 4.000km ja vaihdettava 8.000km välein. Iridiumit oon jättäny kiinni pidempäään. Ajatushan Hondalla lieneekin ollu, että Euroopan super-95 bensalaadulla (PON/AKI 91, moni muukin kuten KTM Duke/RC haluaa tätä parempaa bensaa) kone saattais käydä liian lähellä nakutusta, mut 98:lla ei kai niin väliä. Samalla voit katsoa, että jos ne on kovin nokiset tarvinnee kevään tullen vähän maantieajoa että saa polteltua karstat koneesta ja löydettyä sen parhaan kulun. Aika pienet jutut tuo tai vie 10km/t ja ylikin huipuissa, ja Varjo on kiva vasta kun se kulkee kunnolla. Näkee sitten... nythän talvirengaspakko juuri loppui, eli kelistä riippuen vois jo ajaa koerundin. Lisäsin sattumalta juuri eilen Hondan F-16 varaosakuvasta kopion tohon suutinviritysjuttuun Wikissä, ellei se kannattanee tehdä ellei suuttimia ole jo vaihdettukin Sun pyörässäs - iisit +2hv aitoa, raskas pyörä kyl tarvii niitä. Jos meinaat vaihtaa muutenkin ilmansuodattimen niin koteloa purkamalla katsot onko Wiki-kuvassa mainittu kärsä poistettu tai leikelty avarammaks = luultavasti silloin on isommat suuttimet.
Ketjun kunnon katsoisin - se on näissä vähän arka paikka. Porukat käyttää halvinta ketjulaatua mikä ei kestä maantieajoo: saat siis kiristellä ja hoivata halpaketjua alvariinsa. Itelleni vaihdatin viimeks jotkut halvat "Brand X" O-rengasketjut eikä ne edelleenkään ole vetreytyny - eli jos uusit vitjat niin kandee ostaa kerralla DID:it tmv. kunnolliset. X-rengasketjut on alussa aika jäykät mutta vetreytyy ajossa - ne kestää 30tkm ja ylikin. Halpaketjut rullaa paremmin, mutta aika monella ne on lähteny rattaalta (mm. mun Shadown ekan omistajan aikana), eli ne todella on pirulliset.
Akku olis tietysti kanssa hyvä ottaa irti ja ladata, katsoa onko kunnossa, ja putsata navat + kengät koska ihan turhaa kitkutella huonolla akulla. Osta vaikka halpisakku sipanneen vanhan tilalle niin heti eliminoituu paljon harmeja. Muuten vaan sitten käyttövaijerien öljyämiset kevyesti toimiviks, niitä näitä voiteluja (sähkölaitteita ja katkaisimiakin) ja rasvailuja, ja vahailut/puunailut. Siirtosarjan kolmiolevyt (etutapit) kerää herkästi pintaruostetta - jos sitä on enemmän kuin mihin kliinerivaha pystyy niin ainakin ite oon julmasti putsannu ne Pata-Patalla. Pidä vaan huolta että saippuavaahtoa on riittävästi kun työskentelet niin ei jää jälkiä - sama konsti toimii jos etukäyrässä on ruostetta tai kiinni palanutta likaa, mutta yritä liuottaa ainaki liat ensin pois ja vasta viimeistely teräsvillatyynyllä. Itelläni noi on pysyny lähes uuden veroisina kun on jaksanu ajoissa putsailla ne. Joidenki tarvikeosien kromaus on niin ohut ettei teräsvillaa kandee käyttää. Riippuu tietysti tyylistä ja makuasioista haluatko "West Coast"-kromihimmelin vaiko "äijäpyörän rosoa"
Renkaiden kunnonkin vois tietysti tarkistaa. Kevätasfaltti sulattaa niitä aika tehokkaasti etenkin jos paahdat maanteillä (voi olla >1mm/1.000km) eli jos ne alkaa olla jossain 2-3mm kuviosyvyydellä ei ole enää paljoa kilometrejä jäljellä. Miettisin viittiikö niitä ajaa kaljuiks koska puhkeamisriski nousee jyrkästi (Shadowhan on "kuin rantaan ajautunu valas" kumin puhjettua), ja yleensä myös ajettavuus on loppuvaiheessa aika skeida. Edullisemmista ikikestoisista renkaista Heidenaun K63-eturengas on mulla toiminu tosi mukavasti vaikka olikin yli-ikäinen jo ostettaessa (on vaan tosi ilkee asentaa), takana mul on BS:n Exedra Max R, mutta se on asfalttirengas eli jos ajat sorallakin tarvit jonkin palakuvioisen (VT:n alkuperäinen BS:n G508 on vähän nulju mutta ne kestivät mulla tosi pitkään ja toimii ok (no jaa) eri tienpinnoilla - G508 ei vaan enää taida olla tuotannossa). Wikiin oon kirjoitellu jotain havaintoja niistä renkaista mitä omassani oon kokeillu. Kalliimmat BS:iä jäykkärunkosemmat mallit (vaik Dunlop D404 tai Conti CM:t) lie ajettavuudeltaan hitusen parempia mut myös joitain kymppejä kalliimpia. Riippuis vähän mitä ominaisuuksia painotat. Renkaanvaihdot tekisin ehkä nyt talvikaudella pois koska samalla voi katsoa niitä näitä hoivatöitä (jarrut, laakerit- itellä vielä alkuperäiset, ruosteenpoistot, vanteiden ja pinnojen puunailut mikä vaikuttaa pyörän siisteysvaikutelmaan tosi paljon). Tällei ottaisin jutut heti puikkoihin. Wikissä on linkki mistä saat oikean vuosmallin suomenkielisen ohjekirjan ilmaiseks, ellei sellainen tullu pyörän mukana.
Sitten vaan ajamaan päästyä katselet ja tunnustelet mitä muuta ehkä vois tehdä jotta kulku ja ajettavuus olis mahdollisimman hyvät - esimerkiks pitäiskö keula huoltaa tmv. Ite ainakin oon tykänny Shadowsta koska se on laiskan miähen unelmapyörä: pistät pari tuntia perushoivajuttuihin niin siinä ei juuri koskaan ole mitään vikaa tai edes häiriötä. Se on tosiaan aika uskomaton