Tulipa eilen pestyä Shadow kauden lopettajaiset mielessä - pyörä nyt hallissa kuivumassa, ja kunhan on inspiraatiota täytyy käydä vahaamassa ja puunaamassa se. Kokeilin samalla Munkkiniemen Nesteen (ex-Tebis) pesupaikan lämpimässä hallissa, kun ei viitsiny viimassa jäätyä jossain ulkopesupaikalla. Ihan hyvä tietää tuokin - 4 pesupilttuuta entisessä TSI-hallissa, kuumavesi-painepesu. Heikkoina puolina poletilla (2€) saa vain minuutin... aika mitätöntä... ja pilttuun valot sammuvat minuutissa pyörää harjaillessa tmv. jolloin joutuu touhottamaan aika pimeässä. Mutta siis ihan hyvä vaihtoehto stadin motoristeille jotka ei halua siivoilla pyöräänsä näpit jäässä normaaleissa (vaik SHELLin) pesukatoksissa. Kauden kilometrit jäi niin vähiin, etten ehkä viitsi vaihtaa öljyjä - saa nyt nähdä, kun keli taitaa ens viikonloppuna vielä lämmetä yli 10 asteeseen, että jatkuisko kausi kuitenkin vielä siihen asti kunnes alkaa kasvaa jääpuikot sieraimista ja leuan alta
Wiki-touhottelu on jatkunukin saksalaisvalmistajien jutuilla, pari brittiä välissä, sillä aikaa kun kuskeista tulee kerättyä materiaalia. Kuvia nappaisin mielelläni Wikipedioista, mutta ei ole vielä avautunu saisko ne muuten kuin wanhanaikaisesti motot.netiin tallentamalla esiin eri juttuihin. Muutenkin nopeesti väsätyt jutut kaipais vielä jatkojalostusta ja kotimaisia linkkejä... noh, jääpähän sitten puuhattavaa sydäntalven pakkaspäiville. Osaavammat sais mielellään parannella kirjoituksia, joista monet on kritiikittömiä käännöksiä Wikipedioista (ja GFDL-merkitty, toki). Wikipedia-jutuissa on kyl monesti virheitä, eli GFDL-merkityt on ehkä aika puutaheinää vaikka aika paljon virheitä oon korjannu... eli jos Wiki sanoo toista ku mototti, on mototti luultavasti oikein
Tuli tärvättyä VENEZIANI-kumimaalista lopuillaan olleen purkin jäänteet suttaamalla alle laitettavaan BS Exedra Max:iin ohut raita kylkien taittovyöhykkeen alapuolelle josko maali pysyis siinä kiinni. En ollu vielä viitsiny vaihtaa sitä nykyisen takapyörän tilalle missä "noin 2.000km" BS-lisu on yllättäen jaksanu varmaan jo 3.000km tai hitusen ylikin ("musta kumintapainen kovamuovituote" m.o.t.
). Nyt se kyl alkaa olla selvästi sakkokuntoinen, eli varmuudella täysin palvellutta rodekamaa... tai noh, ehkä se jää talvisäilärin ajaks alle josko säästäis ittensä rasvanäppihommilta - ajattelin nimittäin samalla vaihtaa ärsyttävän kankeen halvan O-rengasketjun johonkin kunnolliseen, paremmin rullaavaan DID-ketjuun. Menihän Shadow huonollakin ketjulla viime kesänä joitain kertoja rajoittimelle suotuisissa oloissa, mut jos on vähänkin lisävastuksia maantieajossa, on vaikeuksia saavuttaa tahmaavan ketjun takia aiemman kaltaisia nopeuksia. "Speed... thrills!"
E: Aineistoa keräillessä löyty mielenkiintoisia saitteija Jenkkilän varhaisista hurjista "board track"-kilpailuista, mitkä ymppäsin lyhyeks tarinaks Brooklands-juttuun (syystä, että ovaalimaiset kallistetut moottoriradat - juuri Brooklands, Indianapolis ja board track`it - ovat selvästi kehitelmiä varhaisemmista velodromeista moottori-aikakaudelle). Daniel Statnekovin "Pioneers of American MC Racing" näyttäis olevan muuallakin referoitu (ks. linkitetty blogisivusto) hyvä perustietolähde, tietysti englanninkielinen - no saas nähdä mitä kaikkea hauskaa tarinaa sieltä löytyykään käännettäväks. Jos ketä kiinnoo niin blogisivulla on paljon aineistoa ja kuvia...
Korjasin samalla joitain virheitä vähän myytyjen piikkimallien historiaosaan: mm. USA-kilparatojen tähtikuljettaja John Eugene "Gene" Walker`in nimi oli aiemmin Wiki-tiedoin tietysti menny hiukan väärin (asia oikein, mutta monet detaljit sotkussa). Kyl on ollu pelottomia täysiä umpiluita nuo jenkit - siis jeezuz ajaa ny jossain laudasta kyhätyssä kulhossa sen aikaisella tekniikalla kilpaa kyynärpäätuntumassa 150+ lasissa! 24h-kisassa jopa jouduttu pitämään 3h tauko, kun tekniikka kylläkin pysyi suht ehjänä mutta kuskit ei kestäny G-voimia kallistetulla pikkuovaalilla, ts. 21h kilpailu (lie ainoa laatuaan)
E2: Kuun vaihteessa F1-finaalin jälkeen tuli ajeltua Shadow talvisäiläripaikalle, kun sattui sopiva kuiva hetki ettei puunattu pyörä likaantunu. Idutti kromeja yms. kiillotellessa kun tuo pahuksen R101CU-candylakka on etulokasuojassa ensin sinerryttyään nyt alkanu feidata niin, että hopeinen pohja on alkanu paistaa läpi. Jotain tarttis keksiä sillekin, mutta blaah, jotenki ei inspiroi. Samoin Indian- ja Norton-wikijutut on hyytyny raakileiks Word`iin: oikeestaan oon vaan lisäilly aina välillä jotain hauskoja löytötietoja konsepteihin muttei huvita kirjoittaa niitä valmiiks. Olo on ku vanhalla Tunska-mopolla siis: "ei tänään viitsi..."
Nortoneista muuten: yks huippuharvinainen ilmajäähyinen (1980-luvun) Wankel näyttää löytäneen tiensä tänne Suomeen, vieläpä tosi hienokuntoisena. Niistä olin keränny MCC-sivuilta tarinaa työn alla olevaan konseptiin osittain siksikin, koska Wikipedia-jutut on hyvin hataria NVT:n vararikon 1974 jälkeiseltä ajalta. Nyt siis koostui ihan uskottava suomenkielinen kertomus miten se juttu oikein meni. En tiedä kiinnostaako tollaset harvinaiset "moon rocks"-ajopelit ketään, mut itteeni ainakin.
E3: Luppoaikaa tullu vietettyä taas Wikissä valmistajajuttujen listaa laajennellessa. Suht hyvä aihio, ainakin Wikipedian tynkäjuttuihin verrattuna, tais syntyä Øglænd- ja EBE-kirjotuksista monia lähteitä niihin yhdistelemällä. WSK oli hauska tapaus kun joutui kahlaileen puolankielisiä sivuja, ja Googlen kääntäjän kukkaset saa vähä väliä repsahteleen
Zenith`in lisäks merkittävä Scott (ja sen hieno "moon rocks"-jatkokehitelmä Silk) tuli viimein lisättyä brittivalmistajien listalle, ja mielestäni kandee katsoa sinne linkitetty vähä huono video miten kuski antaa 1929 Scott-pyörälleen (silloin 82v) ihan reilusti happee... ei mitään surkeeta museohissuttelua. Näkee, että alunperin hyvin suunniteltu Scott-pyörä on vuoskymmentenkin jälkeen yhä hyvä ja pätevä laite.
Hyvää Joulua vaan kaikille kustom-Kusteille ja muillekin!