Rasenger kirjoitti:Mutta mukavaa puuhaa, on se vaan ihmeen hyvä pyörä kun vieläkin jaksaa innostua.
Näinhän on käyny monille muillekin... kertoo, että malli on oikeesti mainio
Shadown ja muidenkin V2-kustomien hitapyynnöt näyttää esimerkiksi Saksassa nousseen aika koviksi, ja hyvät piikki-Varret näyttää jo koko Euroopassa olevan kiven alla, eli jos pystyy elämään A1-laiskuuden kanssa nää V2-turbiinit (uusia ei enää tehdä koska kiristyviä päästörajoja ei pysty A1-tasolla enää täyttämään kuin yksmukisilla) on kyl pirun viisaita, päteviä ja humoristisia ajopelejä.
Bimota on ollu aiemmin tänään pajalla kaasareiden puhdistamista varten (jälleen)... josko tulevana lauantaina olis ennustettua hyvää keliä, ja hurauttaisin mp-museolle Lahteen italialaispyörien päiville. Oon tuskaillu jo vuosia pitäiskö Bimppe myydä kun en ehdi/viitsi ajaa sillä (täysin vainoharhaiseks menny nopeussakotusvimma + lukukelvoton design-nopeusmittari), mutta ilmeisesti pistän sen Euroopassa (eli Ebay:ssa) kohtapuolin tyrkylle. On kyl varmaan eräs lajinsa hienoimmista (mm. orggis-huoltopukki ja kaikki käsikirjat, eikä luultavasti koskaan ajettu sadekelillä), eli toivottavasti jäis Suomeen jollekulle kerääjälle. "Klassisen Bimotan" eräs onnistuneimmista ellei onnistunein malli kuiteski...
E1: Pitipä laittaa Bimotan myynti-ilmoitus tänne Mototin myyntipalstalle ekaks. Ilmoitus Nettimotoon varmaan sitten myöhemmin, ja etenkin Ebay lie hyvä kauppapaikka. Valitettavastihan Bimotalle löytyy ostaja aika varmaan ulkomailta, nyyh. On ollu tippa linssissä nyt taas muutaman kerran sillä ajeltuani et luopuako siitä vai eikö... heh, sen käyntikin on kuin naapurin nelipyttysessä BMW-kisapelissä
E2: Tulipa viikonloppuna heitettyä Shadowlla keikka möksälle. Aamulähtö lautalle, navin saapumisaika-arvio pisti vähä hikoileen ehtisinkö noin 200km matkan (pitkä siivu motaria) tuossa ajassa. Noh, yhtä soittoa sai tietenkin ajaa, mutta olin aika tarkalleen navin ennustamana aikana perillä (pari minuuttia yli). Kyllä siis piikkikustomillakin ehtii. Pikkusen alakuloinen kulku siinä nyt on, mikä ilmenee hyytyilynä mäkiin (joita Turun motarilla toki löytyy): luulin synkkauksen säätyneen killiin itekseen (it happens), mutta säätö kohdille ei auttanu. Olisko perhana vain ilmansuodatin tukossa, vaikka se on vaihdettu vain muutama tuhat km sitten?! Shad ei ottanu kuin 117-118 km/t GPS:iin motarin alamäessä (hiukan yli 130 mittariin, mut ei menny rajoittimelle: mökkitavaran pakkaukset kai haras vastaan), kun yli 120 lukemia olin optimistina toivonu. Nooh, suht pirteä se kuitenkin on 60tkm veteraaniks, ja ehkäpä ne pari km/t lisävauhtiakin vielä löytyy jostain
E3: Lisäyksenä öljyt oli näemmä tummunu hieman, eli karstaa irronnu vinguttelun aikana, ja takarengas oli matkalla ollu mojovasti vajailla paineilla kun en ehtinykään ajaa huoltoaseman kautta niin kuin oli ollu tarkoitus. Olin onnistunu vääntämään venttiilin neulaa halvalla Motonetin saksipumpulla (suuttimen tappi vinossa), ja näemmä edes metallikorkki ei ole täysin tiivis kun sisäkumin 2+ bar puskee särjetyn neulan ohi vapauteen. Aiheeseen liittyen (oon kyl tainnu marmattaa jo monet kerrat asiasta) täytyy todeta, että nykyisten Bridgestone-sisäkumien (e+t) normaalikin tihkuvuoto on suurempi kuin orggis Dunlop-kortsuissa, joissa "paineet tarkistettiin ajokauden alussa, ja niiden todettiin lopussa olevan edelleen tallella". Myös materiaali on selkeästi erilainen, eli BS:t sisältää kait enemmän luonnonkumia ja on vähän kuin apinannahkaa ainakin verrattuna ohuen-laadukkaisiin ja yli 10v/50.000km jälkeenkin venymättömiin, mutuna selvästi kevyempiin Dunloppeihin (joustamaton paino nääs, mutta ok, laadun hintakin toki oli kaksinkertainen). Setä on patalaiska, tai ainakin risoo kun ei voi tarkastamatta luottaa kaiken olevan kunnossa, joten kerran jos toisen on ollu mielessä vaihtaa ikäsyystä varalle siirretyt Dunlopit (uusia kun ei saa enää) taas alle uudelle kierrokselle... mut esteenä on lähinnä ollu Heiskan K63-eturengas, mikä on erityisen *ittumainen asentaa, eli vaihtotyö tietäis DDR-muistelutuntia (Heidenau on siis ex-Pneumant). Uudenmallinen BS Max R-rengas vaikuttaa muuten selvästi vähemmän herkältä paineille kuin vanha G508-rengasmalli, mikä olis samoilla 1,5 bar paineilla kiemurtanu jo tuntuvasti - itse asiassahan G508 vaelteli joskus reissuilla urille kuluneilla tieosuuksilla jopa ohjepaineilla niin, että muutaman kerran tosissaan säikähdin onko se prkl puhjennu. Noh, tuo reilu alipaine (eli korkeampi rullausvastus) toki selittää osaltaan hiukan alakuloista kulkua, ja ehkäpä BBBB-kuskinkin ("beer builds better bodies") pitäis kokeilla "älä syö mitään"-kuukautta (tai paria). Vielä pitäis löytää ilmasuodatinpanos (on, mutta hävöksissä) eli ehkäpä nuhaisuus johtui vain pienten feelujen summautumisesta... kuitenkin teho on aika niukka Shadow-rohjakkeeseen, eikä kW-kymppääkään olis varaa antaa pois. 170-kitti tuli kyl taas mieleen motarilla vähän tahmaten kulkevan Shadown ja aikataulustressin vuoks plexin takana kyyristellessä ("I`m too old for that sh*t?!"
)... monet kerrat!
E4: Kovasti pisti miettimään olisko sedän hiljalleen aika vaihtaa maisemia... mutta ehkä ny kuitenki täytyy chipata saitille VIP-maksu kun tonne Wikiin on tullu kirjoiteltua noita jaaritteluja niin et serveri ähkyy. Oon ollu enemmän jo oikean Wikipedian puolella, eli sinänsä motot-Wikiin kirjoittelusta on ollu hyötyä... toivottavasti lukijallekin (sille yhdelle
)...
E5: Tossa Jay Lenon tallista 1964 Trumppa Bonnevillen esittelyvideo. Pyörä itsessään on tietenkin klassikko (noh, retro), mutta ihan viisaita mies puhuu. "Sitten, kun pahin (vauhdin) nälkä on tyydytetty nousee maku tärkeämmäksi". Engelsmannit osaa kyl suunnitella toimivia alustoja (osaa ne toki luoda aivan kamalia katiskojakin
), ja on myös totta että aikoinaan huolellisesti suunnitellut pyörät ovat vielä nykyäänkin maukkaita ajaa...
https://www.youtube.com/watch?v=zKIow2Xj66IE6: Jotain MSX/Grom pakoputkilinkkejä, 150 turbo-Grom Jenkkilässä (vid), saksalainen MSX-voorumi, ja historiikkiin lisäys Windhoff-nelisylinteristä (1926-1931) missä moottori oli kantava osa runkoa jms. saksalaista neroutta. Shadowsta oli hiljattain pajalla kaasareiden synkkausta varten käydessä samalla mitattu koneen kuntoa, ja kuulemma ei mm. mitään ohivuotoja, kaikki lukemat vihreellä alueella... siis 60tkm veteraani, jota oon vinguttanu maantiereissuilla kierrosluku taivaissa pian 50K
E7: Liikenneprofessori Timo Tervo puhuu järkeviä nopeuksista ja nopeusvalvonnasta (11/2016):
https://yle.fi/uutiset/3-9302613ja Nevada on heinäkuun alusta alkanut sakottaa motarilla alinopeutta ajavia vasemman kaistan valtaajia, jotka rajoitusvimman vuoksi ovat yleistyneet Suomessakin:
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/nevada- ... ohtava-syy?
E8: Pitipä nyt vihdoin hommata Ebay:n kautta tuo endurokuvioinen kiinalainen 130/90-15 takanakki vähä testattavaks, kun halvalla sai. Kuvio näyttää samalta kuin joskus aikaisemmin mainitsemani Kingstone, mutta merkki on joku Henet Shin. Rengas on toki käytetty, mutta niinpä hintakin jäi Ebayn huutokaupassa kymppiin, kun vastaava uus tuote Englannista tilattuna oli mielestäni testitarkoituksiin liian tyyris. Jutun juurihan juontuu kotimaisesta 24MX-kaupasta mikä kai sinänsä edustaa moisia valmisteita, mutta uhkasi kuukausien toimitusaikaa eli ei hankintapaikkana oikein tullut kyseeseen. Nettikeskustelu näistä on kans ollu aika monitulkintainen: jotkut haukkuu, toiset pitää kestävänä ja ihan ok tuotteena.
Shadown kulkuongelman eräs syy näytti olleen ilmasuodatin, eli nyt uuden kera kulku piristyi. Jotain muutakin feelua kuitenkin on, mikä ilmenee ajoittaisena nykimisenä. Eppäilyksenä on etusylinterin puolan liitinfeelu eli ehkä hapettuminen tai löystyminen (se, mistä kierroslukumittari ottaa impulssin), mutta saa nyt nähä - monia muitakin potentiaalisia tekijöitä on, kuten ikivanha (6:s kausi?) akku minkä jännite on laskenu, eli CDI-sytkällä on silloin taipumus alkaa dropata kipinää moottorin käydessä korkealla kuormalla (eli juuri huippunopeuden tuntumassa). Pitäis varmaan myös katsoa pa-järjestelmä ettei siellä ole virtausta häiritsevää likaa, kunhan joudan ajaan bensat sopivan vähiin. Koleilla sadekeleillä ja Varjo kuormattuna (eli takapainoisena) Heidenau K63-eturengas on muuten häiritsevän liukas, eli Varjo aliohjautuu ikävästi... onneks Heiskan luistaa suht rauhallisesti pidon lauettua, mutta välillä ollu aika laveet linjat esmes kiertoliittymissä (ehkä myös jotain öljyvanaa asfaltissa). Näinköhän setä sortuu joku päivä vielä lowside-kaatumiseen...
Kiinan kumeksen on nyt uhattu saapuvan alkavalla viikolla (37) eli saas nähdä miten saippuaiseks Shadown ajokäytös muuttuukaan kunhan joudan asentaan sen varavanteelle ja heittään sen alle...
E9: nyt sitten kauhea kiinankumes kotona, ja ihan tuhdilta tuotteelta se vaikuttaa: paino ja jäykkyys on samankaltainen kuin vaikkapa Dunlop D404:ssä, mikä on laadukkaaks havaittu. En taida viitsiä heittää sitä vanteelle ja/tai vannetta alle vielä tänään, mutta pari ajokeikkaa (mm. möksä talvikuntoon) olis vielä joiden aikana ehtis tehdä havaintoja. Huomasin, että galtsuun ei jostain syystä pysty lisäämään kuvia nyt, mutta mitäpä mielenkiintoista kuvattavaa oliskaan vielä, ennenku endurorengas on alla ja koeajettu.