Itse taas käskisin olemaan käyttämättä tuota teboilia. Itellä oli viime kesän ajan se käytössä ja en pistä uudestaan. Syyt on vaihteiston puolella. Teboi superbike 15w-50 öljyssä on niin paljon kytkimen pitoa parantavia aineita, että kytkin tahmasi erittäin pahasti. Lähinnä ongelma ilmeni siinä, että vapaalle ei yleensä saanut, ellei antanut hieman kaasua avuksi, jolloin levyt irtosivat toisistaan kokonaan. Myöskin ykkönen päällä+kytkin pohjassa pyörä veti pikkasen kokojajan, kytkimen säädöistä riippumatta. Vaihdoin prohonda:n öljyyn ja nyt vastaavia ongelmia ei ole ja vaihteisto toimii hieman hiljaisemmin. Kuitenkaan missään lämpötiloissa ym en huomannut eroja ja aivan hienolta näytti nokka akseli saatuaan teboilia, eli ongelma taitaa olla suurimmaksi osin tuolla vaihteiston puolella.
Vielä yksi purkki tuota prohondaa löytyy laatikosta, mutta sen jälkeen aion kokeilla hyväksi kehuttua Mobil Delvac mx 15w-40:stä ja katson, mihin se pystyy. Hintaakin sillä on vain hieman yli puolet suhteessa pro hondaan.
Kehottaisin pistämään ihan vaan vaikka sitä pro hondaa näin aluksi, ja sitten keväällä ihan rauhassa tutkit kokemuksia eri öljyistä, esim. moottoripyora.orgista löytyy todella suuri määrä öljykeskusteluita ja niiden perusteella kyllä jättäisin castrolit väliin. Eniten kehuja on omiin silmiini osunut pro hondasta ja delvacista.
Ja vielä siitä viskositeetistä: Itse käyttäsin(ja teenkin nyt niin), että kevään ajan käyttäisin 10w pohjaista öljyä (10w-40), mutta kesällä siirtyisin 15w-pohjaiseen(15w-40 tai 15w-50). 10w pohjainen tunkeutuu kylmänä kuitenkin paremmin pinnoille, kesällä taas 15w on järkevä siinä mielessä, että tällöin niitä viskositeetti-indeksin parantajia/pidentäjiä mitälie on vähemmän, jolloin öljy leikkautuu hitaammin käytössä. Esim. 10w-50 öljy muuttuu nopeammin litkuksi, kuin 15w-50. Tästäkin löytyy googlella runsaasti ihan faktaa.
Ja mustavi: Kuten aina olen sanonut, niin pahiten sitä konetta tuntuu lämmittävän äärimmäisen hidas ajo. Esim. kunnon ruuhkassa 25 asteen lämpötilassa jäähdytysnesteen lämpötila nousee erittäin nopeasti. Sen sijaan montakymmentä kilometriä kaasu auki motaria ei tuo mitään muutosta jäähdytysnesteen lämpötilassa.
Tosin kerran ajoin kuumana kesäpäivänä noin 110km 80-100km/h ja kone oli sen jälkeen niin kuuma, ettei sitä voinut edes hipaista, mutta silti sanoisin, että se ruuhka-ajo sitä kuumentaa enemmän, koska jäähdyttävä ajoviima on vähäinen.
Tosin tämän mutun todistamiseksi tarvis öljyn lämpötilamittarin, jonka avulla selviäisi helposti, että kummassa tilanteessa se tavara oikeasti on kuumempaa.