1999mizo kirjoitti:Kunhan tässä joku päivä kerkeän niin avaan kaasarin ja katon ja ostan suuttimen. Ohimennen avasin tulpan ja oli musta eli ei ole laihalla onneks käynyt.
Se tulpan tuijottelu on täysin turhaa jos sitä ei tehdä oikein.
Eli mikäli halutaan lukea seokset täyskaasulla, pitää vetää pitkään (lähes 10km) urut levällään ja sitten täyshuudatuksesta koneet sammuksiin ja tarkistetaan tulppa. Näin tehdään jotta varmasti kaikki noki palaa pois. Jos kaasarin tyhjäkäyntialue on rikkaalla ja vedätyksen jälkeen annetaan koneen käydä tyhjäkäyntiä vetää tulppa taas mustaksi. Alle minuutti riittää tähän. Jos se on hyvin rikkaalla uusi nokikerros tulee sekunneissa.
Eli seokset voi olla täysvedossa ihan kohdillaan mutta tyhjäkäynnillä ei ja jos vaihdetaan sitten pääsuutinta pienemmäksi kun tulppa kerran on musta, menee kone ylhäällä laihemmalle kuin on tarpeen kun kone olikin rikkaalla vain alhaalla.
Jos sekalaisen ajon jälkeen tulpan väri on hyvä on seokset ehkä suurin piirtein oikeat, mutta jos se on musta niin siitä voi sanoa vain että ehkä kone on rikkaalla. Välttämättä se ei sitä ole kun tulppa vetää mustaksi kun kone käy ryyppy päällä ja jos noella ei ole ollut mahdollisuutta palaa pois voi tulppa olla musta ihan vain sen ryypyllä käymisen takia. Muutoinkin koko tulpan tuijottelu on melkeinpä turhaa hommaa. Ne tulppien värianalyysit on laadittu lyijybensojen aikakausina eivätkä ihan kaikilta osin päde lyijyttömään bensiiniin.
Moottoria kannattaa opetella kuuntelemaan eri osa-alueilla ja säätää sen mukaan. Tulppien tuijottelu oli vain aikoinaan yksi mittari kun tavallisella kansalaisella ei juuri muuta mittaria ollut. Missään nimessä se ei ole mikään tarkka ja eteenkään nyt enää kun bensiinitkään ei ole enää samoja. Ei tulpan värin katsominen turhaa ole siitä voidaan tehdä joitain johtopäätöksiä, mutta moottoria ei kannata säätää pelkästään sen mukaan.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein