Emulsioputken puuttumista ei voi perustella mitenkään asialla "että toimi ilmankin". Vastaavasti voisi perustella, että voi sitä ajaa pelkillä naku vanteilla ilman kumeja tms.
Emulsioputken reikien koko, sijainti ja määrä, MÄÄRITTELEE millä kaasunalueella Emulsion suhde on rikas/laiha. siis tk-piirissä.
(myös emulsion kulkeman reitin pituus määrittää seoksen)
ilmakanavan suuaukko on ilmansuodattimen kiinnitys puolella Tottakai , kaasarin rungon suuaukon alaosassa. Sieltä ilman reitti kulkee kaasarin rungon läpi TK-piirin Emulsio seosputken ulkopuolelle, sitten siitä Emulsio seosputken reikien kautta Bensan sekaan.
Jos ja kun TK-piiri ei ole säädöissä tai Emulsioputki puuttuu, ja kierrokset leijuu, on se takuu varma konsti saada kone leikkaamaan kiinni etenkin näin keväällä, kun rullaat vaikka motari ramppiin korkeilla rpm ja suljet kaasun lähes kokonaan, etkä anna välikaasua.
ja tai kun lämmin moottori polttaa tehokkaammin seoksen, tuollainen väärin sorkittu tk-piiri käy entistä laihemmalla, ja kuluttaa mäntää ja laakereita entisestään.
Tk-piiri on lähes aina eniten läpi sormien katsottu säädetty kaasuttimen suutin piiri. Aiheuttaa suurimman osan kiinnileikkauksista. Sen kuuluisi mieluummin olla hieman rikkaalla, koska sillä voidaan hoitaa esim sitä jäähdytystä ym
Jos ja kun sinulla vuoti se Kohokammio, aiheutti se Bensan pinnan vaihtelua, eli bensan pinnan aiheuttama "Static Pressure" veti myös seoksen laihalle kaikilla suutin piireillä. muutaman millin muutos tarkoittaa helposti suuttimen koossa muutosta skaalassa 4~10 numeroa Dellortolla.
Emulsion käsite on Peruskoulussa opetettu juttu.
Mitä tasalaatuisempaa Bensa/ilma Emulsio on, sitä tehokkaampi on palaminen, sitä tehokkaampi on räjähdys.
Dellorto VHSB34LD ja monessa muussa 34xx yksilöidyissä malleissa on sellainen erikoinen piirre, että niissä on lähes kaikissa "Float Height" asetus tehtaan jäljiltä todella rikkaalla, jotakuin yleensä jopa lähes 5mm liian korkella, eikä kohokammion liitoksen tasolla.
Tästä aiheutuu suuri "Float Bowl Static pressure" joka rikastaa reippaasti kaikkia suutin piirejä, tästä näkee osviittaa esim tk-suuttimen koossa, jos vaikka katsoo AF1 Futura ym moottoreita, joissa VHSB34LD, kun tk-suutin on tehtaan jäljiltä kokoa #36.
Etenkin sen huiman eron huomaa kun vertaa johonkin Dellorto PHBH28xx malliin, jossa Float height huomattavasti laihemmalla, jolloin tk-suuttimet lähes aina kokoa # 65~75.
Yllä oleva on se "syy" miksi 34LD "toimii" Apriliassa ilman Emulsio seosputkea, mutta se ei todellakaan tarkoita että silloin kone toimisi oikein ja olisi kestävä.
Oikein säädetyissä moottoreissa, Float Heigth säädön tarve per päivän sää on +/- 0,5mm esim kilparadalla. Se kertoo hyvin kuinka suuri merkitys ja vaikutus sillä on. Tästä asiasta voi opiskella vaikka Rotax max carting opuksista joissa #122 /#123 ja VHSB34LD.
Viimeksi muokannut ojatalo päivämäärä 6.4.2015 16:04, muokattu yhteensä 1 kerran