VF3 malli jonkin verran parantaa Tehokuopan aluetta, about sama vaikutus kuin oikein mitoitetulla boost botlella. Yleensä se vaikutus on hyvin kapealla alueella 500~1500rpm.
Mutta sitä on paras tutkia vasta kun on varmasti kaikki säädöt oikein ja hyvät osat moottorissa (säädöt on sitten: pakari, sytty, AirBox ja kaasutin)
VF3 mallit, suurin osa niistä on kylläkin tehty mx-enduro käyttöön. Ovat yleensä sikajäykillä läpillä verrattuna katupyöriin, vaikka Adige läppiin missä tahansa paksuudessa 0,35 0,45 0,6 jne.
esim minun Honda CR125 2t VF3 läpät oli sormituntumalla ainakin 3x jäykemmät kuin Adigen 0,65 läpät.
Se on tärkein ja suurin syy miksi VF2 on haluttua tavaraa katupyöriin, siitäkin huolimatta että valmistus lopetettiin jo joskus olikohan 1999~2004.
VF2 läpät ovat vastanneet hyvin(kin) vaikka Adige'n 0,6~0,75 komposiitteja semi hiilareita. Näitä VF2 asetelmia minulla on 3kpl, mutta vain Cagivaan.
VF3 läpät katukäytössä, pitkään korkeilla rpm ajettuna eivät ole kovin kestävät, niihin tulee murtumakohtaan heikkous, alkavat Raottamaan. vaikka olisi kaarevat rajoittimet käytössä. Tärkeintä on tietää että niillä on sellainen piirre ja heikkous.
#122 koneeseen kun sattuu sopimaan Kotarin VF3/VF2 ja Cagivaan taasen modattuna mainittu CR125.
Se että onko neula laitettu liian laihalle, on näkökulmasta riippuen joko selvää tai ei niin vahingollista.
Jos kone on ihanne säädöissä ja parhailla osilla, ihanne koon neula, laitettuna pykälää liian laihalle Vahvistaa sitä efektiä kun rpm nousee itsestään tehopiikille kaasua kääntämättä, ajamalla siis pinta kaasulla tasaisesti matkaa.
Tai suutin piirien vaihtumisen alueella on yhden pykälän laihemmalla laiton johdosta "kuollut" tehoton kapea alue, kun sää muuttuu vaikka -10C kylmemmälle yht äkkiä (esim aikainen kevät aamu pakkasella 0C ja päivällä +10C)
kun taasen jos jokin piireistä osista tai säädöistä on väärin yltiö rikkaalla, ei se yhden pykälän liian laihalle laittaminen ole niin ilmiselvää käytännön ajossa kun ne muut oireet peittää sen neulan yhden pykälän oireet.
"ok moottorissa" Rikkaammalle laitto edes yhden pykälän taasen on selvästi huomattavissa, joka yleensä ajoittuu ikävästi juurikin suutin piirien Vaihtumis alueille ja ekan tehopiikin ottamisen alueelle.
"ok moottori" on sellainen joka ei sentään tk-lla sammu tai syö tulppia, ja lähtee ryypyllä käyntiin ja sallii ryypyn pois ottamisen 30sek jälkeen tai aiemmin, sammumatta, mutta tarviten pintakaasua ~3000rpm asti
Jos taasen puhutaan jostain ihan Random tarvike kaasarin neulasta, voi se olla mitä vain verrattuna Tehtaan kaasariin, jolloin sen laittamista pykälä sinne tänne ei voi edes verrata edelliseen.
Suurin osa tarvike geneerisistä kaasareista 32mm ~37mm voi olla kompromissi Sisuskaluilla, ja "sopivuus selosteessa lukee 125cc ~200cc. Näistä romuista esimerkkinä vaikka Dellorto PHBE32xx
On noita neuloja "kuin yö ja päivä" esim Cagivalla, joita ei voi verrata säädöillä mitenkään, esim 28rd Versus 28bd.
Neulan sokan laitto pykälä +/- on Neulakohtainen, riippuu Neulan profiilista, että kuinka progressiivinen se on. Hyvänä esimerkkinä vaikka Cagiva'n 28rd vs 28bd.
Mainitsin aiemmin että en ole vielä koskaan tutkinut "Aprilia" K56 K57 K21 neuloja keskenään. niiden tutkiminen mittailu se kertoo kaikista eniten.
Ota huomioon että Neulan seosputki on myös Emulsio mixeri. toimii täysin samoin kuin Tk-emulsio. ja on kaasareita joissa on "imukaulan puolella" Fuel screw jolla säädetään pääsuuttimen seosta, sen kaiken lisäksi että sitä on jo säädetty kertaalleen neulalla/seosputkella ym ym osilla.
jos haluaa oppia, kannattaa googlettaa ilmainen PDF opus "Dellorto basic principals" joka on värivalokuvin kuvitettu opus ~20-sivua, poikkileikkaus värivalokuvin yms. Paras opus ikinä. kattaa esim PHBH ja VHSB mallit.
ja se mainittu Rotax Max cartin opukset, noin 2~4 lyhyttä PDF tiedostoa.
Tää ei nyt liity SX/RX malliin, vaan AF1/Rs125 malleihin:
Aprilia on tehnyt AirBoxit yms liittyvän kirveellä veistäen, pullon kauloja, virtausvastuksia ja äkillisiä pyörteen käänteitä yms surkeutta.
Kannattaa jossain välissä testata siinä SX/RX mallissa myös sitä ilmansuodatin elementin paksuutta, läpi hengittävyyttä sekä kuivana että öljyttynä jne. On vaikutusta moneen asiaan..................
Jos oikein muistan, niin SX/RX malleissa, ainakin vanhoissa RX malleissa on TT imupuket AF1 Futura VHSB34ld mallia, eli oikein mitoitetut virtaavuudeltaan.
Tk-emulsio putkesta vielä sen verran että, ainakin VHSB'n B40 näyttää olevan hyvin rikkaalla, koska emulsio reikiä ~50% vähemmän kuin vaikka Cagiva'n 28rd.
sen kun ottaa huomioon mitä kerroin VHSB34LD ym koodattujen Float Height säädöstä, ei ole ihme että olisi liiankin rikkaalla alapää..........
Veikkaan että, testaisin itse vaikka tk35 B50 emulsioputken kanssa, ottaen huomioon Float Height asetuksen. Anyway, tällaisia testejä varten minulla on suutin hoonit.....
mun omaan #122 räsään on hyllyssä AF1 Futuran alkuper 34LD, samaten snorkkelit. ja SportPro'n 28rd PowerJet toiminnolla. sen #122 orkkis 28bd'n ohella.