Aprilia SX/RX125

Juzkuuu
Liittynyt:
6.3.2015 22:56
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut Juzkuuu » 11.4.2015 15:57

Haittaako jos revin koko imutötsän pois? Tarviiko sen olla paikoillaan? Nopeita vastauksia kiitos! :D
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 11.4.2015 16:50

Jos sitä snorkkelia meinaat niin ei oo pakko olla kiinni. Tosin jos otat sen pois nii jotai paskaa pääsee helpommin putsarii.
Ite ratkasin asian niin että lyhensin parilla sentillä ja puukolla koversin kumitukkeen pois. Siel toisessa putkessa on sellane pieni ja aika ohut kumilärppä. Helppo poistaa puukollakin. Vaikein vaihe koko hommassa on sen snorkkelin irti otto putsaron kotelosta. Eli koko homma on aika simppeli :lol:
jerkkupoeka
Pyörä:
Aprilia sx 125 , Rieju mrt 50
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
16.12.2012 19:00
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut jerkkupoeka » 13.4.2015 23:10

Onko normaalia että koneesta kuuluu "sirinää"? joka voimistuu kaasua antaessa?
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 14.4.2015 6:26

Ei oikee varmaa tietoo oo mutta itseltänikin kuului outoa sitinää kun olin säätänyt isomman kaasarin aika pienelle tyhjäkäynnille, 1500-1600 rpm
Siritys loppu kun nostin tyhjäkäynnin ~1800.
Mun mielestä se sirinä kuulu ravesta/solenoidista. Ei putsannu vaan sirisi ku tyhjäkäynti oli niin alhainen. Heti alko taas nostella laippaa ku tyhjäkäynnin nostin
Juzkuuu
Liittynyt:
6.3.2015 22:56
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut Juzkuuu » 14.4.2015 12:37

Jees, pitääpä kokeilla :)
Aap-
Pyörä:
Pyörätön
Liittynyt:
25.8.2009 14:57
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut Aap- » 14.4.2015 16:06

Joo raven laippa sirisee jonkun verran. Mut ei se sirinää pidä sillon ainakaan mulla kun se nousee ylös.
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 14.4.2015 17:40

Juu just se että se pahin sirinä loppu ku nostin tyhjäkäyntiä että rave putsailis itteää tyhjäkäynnil :)
Ku tutkin tos ni rave ei aukee tai puhdista tyhjäkäynnillä jos tyhjäkäynti on liian matala. Tiiä sit miks mutta kai se ECU ne kierrokset kattoo että liian alhainen tyhjäkäynti ja ei avaa laippaa 8o
jerkkupoeka
Pyörä:
Aprilia sx 125 , Rieju mrt 50
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
16.12.2012 19:00
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut jerkkupoeka » 15.4.2015 23:04

Mikä ihme tota rave ykköstä vaivaa kun kierrokset tapissa niin laippa ei pysy ylhäällä vaan se alkaa "hyppimään" putsattu moneen otteeseen eikä auta. mitenköhä sais korjattuu? :D
tomi7500
Pyörä:
Aprilia RX125 2008
Liittynyt:
4.9.2013 15:26
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut tomi7500 » 16.4.2015 11:06

Olisko kellää tps anturin ja muiden ns. turhien anturien ohitusohjeita?
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 16.4.2015 12:26

jerkkupoeka kirjoitti:Mikä ihme tota rave ykköstä vaivaa kun kierrokset tapissa niin laippa ei pysy ylhäällä vaan se alkaa "hyppimään" putsattu moneen otteeseen eikä auta. mitenköhä sais korjattuu? :D


oisko laipan ja vaijerin kolo kulunut että nippa hyppii siinä ?

Kokeile tomi googlaa rotax 122 manual nii tulee pdf tiedosto englanniks mist pitäs löytyy
tomi7500
Pyörä:
Aprilia RX125 2008
Liittynyt:
4.9.2013 15:26
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut tomi7500 » 16.4.2015 19:37

Onko siellä, koska en ainakaan ite löytäny. Mutta ei kai siinä haittaakaan ole jos irrottaa vaan liittimistään nuo eli tps-anturi, ilmasolenoidi(tai joku sellane) ja sit ne 2 muuta johtoa mitkä kaasariin menee?
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 16.4.2015 19:47

Hmm en osaa sanoa löytyykö siitä manuaalista, mutta itse ainakin sieltä löytänyt lähes kaiken nii veikkasin että vois nuokin siellä olla :|
Ja kaiketi ne voi liittimistään irrottaa ku isommal kaasaril ne on muutenki täysin turhat eivätkä mitään mittaile vaan roikkuvat turhaan mukana :D . Tällasta mututuntumaa :)
Elä sitten syytä jos mittarintaulu vilkkuu vikakoodeja kuin jouluusi :D :lol:
Väisä
Pyörä:
Aprilia RS 125 -08
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
14.8.2013 22:08
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut Väisä » 16.4.2015 23:20

Noista kaasuttimen antureista vähän tietoa tähän väliin:

TPS muokkaa sytytysennakkoa kaasukahvan aukeamisen mukaan, ja taitaa ottaa mukaan tuohon ennakon muokkaukseen myös kierrosluvun. Seos palaa näin puhtaammin, asennettu alkujaan päästöjen vähentämiseen mutta myös trimmaa sytytyskäyrää optimaalisemmaksi. PJME myy tuota Zeeltronicin ohjelmoitavaa CDI-boksia, tuolla pystyisi ottamaan TPS:sästä kaiken hyödyn irti sytytyskartan hienosäädön muodossa.....sisältää myös muita hienouksia, siitä iltalukemista. http://www.zeeltronic.com/manuals/manua ... 290610.pdf

Anturi, johon menee kaksi johtoa ja joka sijaitsee kaasuttimen kyljessä, on kaasuttimen (seoksen) esilämmitystä varten. Toinen johto tietääkseni vie virtaa lämmitykseen, ja toinen on taasen sitten lämpöjen tarkkailuja varten. Ympäristösyistä asennettu tämäkin, paremman palamisen merkeissä.

Viimeisestä ilmasolenoidista minulla ei ole tietoa, eikä tunnu internetkään sitä tarjoavan. Tunnetaan myös MAJ22-valvena, ainakin Aprilian diagrammeissa. Luultavasti syöttää ilmaa kaasuttimeen päin, koska solenoidissa on pieni suodatin, muusta kuten milloin ja miten tämä toimii taikka vaikuttaa en osaa sanoa.
Aap-
Pyörä:
Pyörätön
Liittynyt:
25.8.2009 14:57
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut Aap- » 17.4.2015 6:31

ma$$i kirjoitti:
jerkkupoeka kirjoitti:Mikä ihme tota rave ykköstä vaivaa kun kierrokset tapissa niin laippa ei pysy ylhäällä vaan se alkaa "hyppimään" putsattu moneen otteeseen eikä auta. mitenköhä sais korjattuu? :D


oisko laipan ja vaijerin kolo kulunut että nippa hyppii siinä ?

Kokeile tomi googlaa rotax 122 manual nii tulee pdf tiedosto englanniks mist pitäs löytyy

Ei se oikein noin voi olla kulunut.. Jos ois kulunut niin kyllä se vaijeri hyppäis ihan kokonaan pois siitä jonka jälkeen ei laippa nousis enää ollenkaan. :roll:
jerkkupoeka ootko solenoidin putsannut?
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 17.4.2015 6:35

Hyvä että jollain tietoa ;)
Mutta turhiahan ne on jos isomman kaasarin on laittanu :D kun ei niitä siihen mihinkään kiinni saa. Itel 34vhsb kiinni tultua revin ne vaa vakiokaasarist hiitee ja tungin sopivii väleihi säxäs ja nippareil kiinni :D . Ei viittiny alkaa kokonaan ettii mistä ne menee että ois pois ottanu pyörästä.
Hyvin on toiminu :3

E: vastaus tuoho anturi hommaa, Aap ehti väliin :D