Jos siihen tulee paksu kaapeli akulta + navasta ja lähtee startille niin se on juurikin solenoidi. Se on varsinaisesti rele joka kytkee vain vahvan virran akulta startille.
Voit testata solenoidin ilman yleismittariakin esim ruuvarilla kytkemällä vahvan kaapelin liittimet yhteen ruuvimeisselillä yms paksulla raudalla (
ole tarkkana ettet kosketa sillä raudalla samalla runkoon). Jos startti nyt pyörii, on solenoidin vahvan virran kytkentäpuolessa vika. Jos ei vieläkään pyöri on vika mitä luultavimmin startissa.
Toinen mahdollisuus on antaa virtaa esim auton käynnistyskaapelilla suoraan akusta startin + napaan virtaa. Ruuvari/kiintoavain/yms solenoidin navoissa on yleensä nopeampi tapa. Eteenkin jos starttivikaa joutuu selvitteleen jossain korvessa.
E: Pistetäänpä tähän tuon solenoidin toiminta kuvana. (klikkaa kuvaa)
Eli vasemmalla ei paineta starttinappia jolloin virta ei pääse startille paksua kaapelia pitkin. Oikealla starttia on painettu jolloin solenoidi kytkee virran menemään starttimoottorille. Yhdistämällä solenoidin navat saadaan aikaan sama kuin solenoidi olisi kytketty.
Jos solenoidin sisällä tai sen vahvan virran liittimissä on hapettumaa voi solenoidi naksahtaa ON-asentoon mutta virta ei kulje tai sitä ei kulje riittävästi startille.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein