Yamaha WR125X/R

Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 20.12.2012 21:44

Lambda on lambda ja toimii aina samallailla niin autossa kuin prätkässäkin.

Myöskin imuilman lämpötila-sensori toimii samallailla niin autossa kuin prätkässäkin.

Elieli nykyaikaisen ruiskulla varustetun 4-tahtimoottorin anturit toimii samallailla joka vekottimessa prätkästä kuorma-autoon.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
Sksksk
Pyörä:
KTM 200 EXC (EX), DT 125X (EX), YCF 150(EX), Honda Monkey (EX), Beta RR (EX)
Paikkakunta:
Lehtimäki
Liittynyt:
23.6.2010 13:09
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Sksksk » 20.12.2012 21:56

Mjaajaa, no nyt tajusin tän hässäkän :D
Viimeksi muokannut Sksksk päivämäärä 20.12.2012 23:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 20.12.2012 22:07

Yritetäänpä nyt selittää moottorin toimintaa:

Lamdba mittaa polttoaineseosta pakoputkesta (yrittää ohjata moottorin seosta parhaalle tasolle, jotta katalysaattori toimisi oikein) ja ruisku haistelee sen signaalia säätäen polttoaineseosta optimialueelle, imuilman lämpötila-anturi taas mittaa nimensä mukaan imuilmaa, ja taas ruisku haistelee senkin anturin signaalia säätäen lambda-anturin arvojen avulla polttoaineseosta kohdalleen.

Elieli kun huijaamme imuilman anturia vastuksella, niin ruisku luulee et ilma on kylmää ja rikastaa seosta sen verran kun on vastuksella säädetty.

Jos taas lyödään vastus lambdan johtoon niin sepä menee sekasin kun ruisku luulee et kone käy rikkaalla niin se säätää seosta entistä laihemmalle ja kohta on kone paskana.

Ja sitten vielä, että täysin säätöihin noilla vastus virityksillä ei päästä, koska ruiskukarttaan on ohjelmoitu myöskin anturien maksimisäätöarvot joten rajattomasti ei vakionakaan pysty ruisku konetta ohjaamaan.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
Alexir
Pyörä:
EX HusQ 125 SM -09 ,EX Yamaha DT 50 -07 & -09 ,EX KTM EXC 125 -09, EX Yamaha WR 183 -11,EX WR125 -12, EXC450 -04
Paikkakunta:
Loviisa
Liittynyt:
30.9.2011 18:05
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Alexir » 20.12.2012 22:24

viewtopic.php?f=93&t=84278

Siitä wr projutopikkia kiinnostuneille ;)
YouTube kanava
[X] M-Kortti [X] A1-Kortti [X] A2-Kortti [X] B-Kortti
Sksksk
Pyörä:
KTM 200 EXC (EX), DT 125X (EX), YCF 150(EX), Honda Monkey (EX), Beta RR (EX)
Paikkakunta:
Lehtimäki
Liittynyt:
23.6.2010 13:09
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Sksksk » 21.12.2012 13:36

Valko-sininen niinkun yamahan kuuluukin olla! ehdoton +1 :)
^DeeTee^
Pyörä:
Yamaha DT 50x, Yamaha WR 125x
Liittynyt:
23.10.2011 19:59
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut ^DeeTee^ » 23.12.2012 20:42

Kuinka paljon vapaavirtaisempi änkkä toi hatamoto on vaikkapa arrowii verrattuna?
Ei oo yamahalla rajaa kun riemulla ajaa!
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 23.12.2012 20:45

Samaa paskaa, äänet ihan vähän erilaiset joka putkessa, mutta valitse vaan se johon rahat riittää ja oot mieltynyt ulkonäön puolesta eniten.

E: 1 tärkeä seikka noissa kyllä on, arrow sopii suoraan, mutta hatamoto vaatii sen et tekee itse sovitusholkin.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
kingenstein
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
10.1.2009 22:58
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut kingenstein » 23.12.2012 22:56

itselläni on hatamoto, paremmat äänet kuin arrowissa tai gianelissa ;)
AttK0
Liittynyt:
1.8.2011 4:00
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut AttK0 » 24.12.2012 0:50

Itsellä arrowin kokoputkisto, tutulla hatamoto :D omasta mielestä arrowilla parempi ääni, kovempi ja terävämpi, kuulostaa kivasti enemmän isommalta pyörältä. :D Hatamoto ihan vähän hiljasempi ja selvästi pehmeämpi ja vähän semmonen "kumahtelevämpi" ääni, mutta erittäin nätit pörinät siinäkin! Ihan puhdas makuasia tosiaan.
Yaaamaha
Pyörä:
R56 Mini Cooper S
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
27.5.2011 0:46
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Yaaamaha » 24.12.2012 15:29

Onkos se nyt sitten niin hienoa, kun piikkinen laiska pyörä kuulostaa "isolta pyörältä" muttei kuitenkaan liiku mihinkään... :lol:

Ja imo, mitä matalampi ja ns. hiljaisempi ääni on, niin sen parempi. Eli oma ääneni hatamotolle.
Myydään Ajovarusteet n. 170cm kuskille
AttK0
Liittynyt:
1.8.2011 4:00
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut AttK0 » 24.12.2012 15:39

No sepä se onkin se ainoo asia mikä mättää... :lol:

Mites muuten ton powercommanderin kanssa että kuinka suositeltavaa se on että käy säädättämässä sen ammattilaisella penkissä? Kun onhan siihen noita itseladattavia mappeja erillisille putkistoille ja ilmansuodattimille ihan siellä niiden omilla sivuillakin ja siihen vielä päälle kymmenet käyttäjien itsetekemät mapit (map = ruiskukartta).
Alexir
Pyörä:
EX HusQ 125 SM -09 ,EX Yamaha DT 50 -07 & -09 ,EX KTM EXC 125 -09, EX Yamaha WR 183 -11,EX WR125 -12, EXC450 -04
Paikkakunta:
Loviisa
Liittynyt:
30.9.2011 18:05
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Alexir » 24.12.2012 16:01

AttK0 kirjoitti:No sepä se onkin se ainoo asia mikä mättää... :lol:

Mites muuten ton powercommanderin kanssa että kuinka suositeltavaa se on että käy säädättämässä sen ammattilaisella penkissä? Kun onhan siihen noita itseladattavia mappeja erillisille putkistoille ja ilmansuodattimille ihan siellä niiden omilla sivuillakin ja siihen vielä päälle kymmenet käyttäjien itsetekemät mapit (map = ruiskukartta).

Kyllä jos tarkat säädöt haluaa niin eikun säädätettäväks, jokainen pyörä on erillainen joten se joka sopii hyvin toiseen Weeraan niin ei pakosti sovi sun niin hyvin :)
YouTube kanava
[X] M-Kortti [X] A1-Kortti [X] A2-Kortti [X] B-Kortti
LeKe96
Pyörä:
Wanha CZ, FZR600
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
9.3.2012 22:22
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut LeKe96 » 24.12.2012 17:26

Ohan siihen, mutta suurin ero tulee siitä että suomibensa eroaa enemmän tai vähemmän keski-Euroopan bensoista.
Jos löytäisit jonkun suomalaisen tekemän kartan, jonka pyörässä samat speksit kuin sinun niin se saattaisi olla melko lähellä penkissä sinun pyörällesi tehtyä karttaa, mutta kuten alexir jo totesi, pyörät ovat yksilöitä ja niiden säädöt poikkeavat enemmän tai vähemmän toisistaan.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Stål » 24.12.2012 19:35

Ja lämpötila, ja korkeus merenpinnan yläpuolella, ja keskimääränen ilmankosteus... Muuttujia on paljon, eikä säädöt ole täydelliset ennen kuin ne on just sun pyörälle tehty.
Husaberg FS 570
AttK0
Liittynyt:
1.8.2011 4:00
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut AttK0 » 24.12.2012 22:56

Kartat on siis tehty pyöräkohtaisesti ja myös euro- ja muille bensoille erikseen. Suomalaisiakin varmaan löytyy, tai vähintään jostain suht läheltä. Eli kaipa siinä joo ainakin suht oikeisiin säätöihin saa :D Tottakaihan se vartavasten säädättäminen on se paras keino, kuhan mietin vaan kun lukenut noita mm. jenkkien brittien ja saksalaisten löpinöitä ja heillä ollut ainakin tapana usein vaan heittää joku ladattava kartta koneelta usbilla sisään ja eiku menoks :D