Hankin äskettäin DT 125 -90 pyörän. Jammuun on vaihdettu mäntä, sylinteri porattu, laakerit, tiivisteet ym. hilppeet vaihdettu.
Entiseltä omistajalta pyörä oli jäänyt kesken, eikä ilmeisesti kovinkaan paljoa ehtinyt testailla pyörää kunnostuksen jälkeen.
Nyt sain sen käyntiin ja pari iltaa olen sen kanssa tapellut. Käyntiin lähtee yleensä ekalla, mutta sitten tyhjäkäyntikierrokset nousevat nopeasti jopa 9000rpm:n tuntumaan. Yritin kaasarin ilmaruuvia ja tyhjäkäyntiruuvia säädellä, mutta ei auta kovinkaan paljoa.
Eli ilmeisesti imuvuoto? YEIS:n kokeilin, se on ehjä ja kaasarin kurkkukin näyttää äkkiseltään ehyeltä, mutta pitää vielä CRC:llä varmistaa koneen käydessä. Hankala vaan kokeilla tämä, jos kierrokset nousevat heti todella korkealle, eikä kovin kauaa kehtaisi huudattaa konetta laihalla... Jos imukurkku on rikki, mistä hommata uusi ja paljonko mahtaa kustantaa?
Lisäksi toinen vaihtoehto voi olla sylinterin alapuolen tiiviste ja kampiakselin stefat? Kaasarissa ei ollut paikoillaan tiivistettä luistikannen alla, voisiko sitä kautta vuotaa ilmaa? Kuinka iso homma on tarkastaa kampiakselin stefojen kunto, vaatiiko esim. magneeton irrotusta?
Muita ideoita? Pyörä on alunperin ollut rajoitettu, mutta imupuolelta en löytänyt kuristinta, joten se ainakin on jäänyt matkan varrelle. Pääsuutin näytti olevan 250 -kokoa.