Haukka_Pv kirjoitti:Joo, olis tulossa piikkimanki parin viikon päästä (ei siis olla ostettu mutta menossa mahd. hakemaan) ja olis pari kyselyä, varmaan täällä kysyttyjäkin, jotkut ehkä ei kumminkaan.
-Onko tuolla vakiona kulkuja sen 90? Olen tällänen +60 kilonen jamppa.
-Mikä on ns. helpoin viritys jolla tohon saa lisää huippunopeutta, sellanen 100-120 olis ihan jees. Budjetti viritykselle max 500 e
-Kannataako noita ooracingin swingejä tilata, eli kestävätkö piikkimonkesissa?
-Paljonko se kulutus on jonkumoisilla virikamoilla?
-Kannataako nuo renkaat vaihtaa samantien katurenkaisiin ja samalla mahd. 10" vanteet niin sais enemmän ja parempia renkaita?
-Onko muita tyyppivikoja kuin bensatankin vuotaminen?
-Pystyykö bensatankin vuodon korjaamaan tällänen perus jamppa joka nyt osaa peeveen kasata?
Eipä muuta
d
- Kulusta en tiedä muutakun, että säädettynä vakiokoneella kurit poistettuna ja välit vaihdettuna pitäs kevyen kaverin alla 90-100 mennä.
- Helpoin on tolle vauhdille, lyödä vaan kylmästi isompi kone ja kaasari + uusi putki ja pitemmät välit (17/30 tai vieläkin pienempi taakse)
- Riippuu swingistä, osa ei kestä moponkaan tehoja
- Max 5L sataselle pitäs olla jos ei ihan tappiviri +150 kone ole kiinni, todennäköisesti alle tuon
- Kannattaa ehdottomasti, jos 8" pysyt niin heidenau k75 (normi katurengas) on hyvät, tai vaikka michelin s83 (vähän karkeemmat ku heidenaut mut katunakit kumminkin), 10" taas monen mielestä pilaa mankin ajettavuutta, kun jousittamaton paino lisääntyy reilusti jos ei kiinalaisia matalaprofiilirenkaita osta, ja nää ei mene vakioswingille mut eteen menee.
- Eipä pahemmin paskan vakio pässinsarvitangon ja herkästi hajoavan tulpanhatun lisäksi, normaali kiinalaisuus eli toisin sanoen tuurista riippuen mahollisesti herkkä ruostumaan, pultit saattaa avautua tärinästä ja sen takia jotain hajota jos ei oo ruuvilukitetta käytetty, esim. takanapa mopomalleista tämän takia hajonnu ja haukutaan paskaksi (eli käy kaikki ruuvit läpi sen lukitteen kera), vaihteisto saattaa hajota ja tietysti sähköt saattaa reistailla kun viimeistelyyn kinkki ei panosta ihmeemmin, eli tuuripeliä oikeesti miten käy.
- Hitsaamalla tai tinaamalla ehkä saa korjattua.
Ja viisaat pikkukikat mitä tehdä koko pyörään vakiona on vaihtaa 17 eturatas ja 30 takaratas + kunnon ketjut, kuriton imukaula, ilmanputsari (biltema fiddy tai unifilter) + kaasarin säätö, pakoputki, tulppa + tulpanhattu ngk valmisteiksi (C7HSA tulppa ja LD05F hattu), 1-osainen korkea normaalitanko (esim. renthal playbike 50cc tai timeless pitbike) + normaalitangon raiserit ja katurenkaat.
Säädöissään noilla keinoilla pitäs se 100 mennä rikki kevyellä kuskilla ja olla melko luetettava kun vain turhat tukkeet ja seoksen sotkijat on poistettu.
Ja jos tahtoo vakiokoneeseen vähän panostaa niin parempi kaasari esim. mikuni vm24 ja virinokka + jäykät venttiilinjouset, mutta tuon jälkeen ois jo viisaampi ostaa isompi kone jos vielä tehoo kaipaa lisää, tosin mahdollista on kyllä kansi vaihtaa isoventtiili kanteen ja laittaa 140cc bigbore sarja.
Ja suurin tukehan tuossa koneessa on kansi, eli sen kun vaihtaa parempaan ni jo pitäs potkia paremmin, mutta ei se ihmeitä tee ja isomman koneen ostaminen suoraan on kaikki järkevintä jos ei kuriton pikkusen kutiteltu vakio riitä, tulee halvemmaksi kuin alkaa panostaa vakioon.
Ja hyviä manki ja pitbike kauppoja mistä osia saa on: suomalaiset mbfmoto, moposoppi, 24mx ja minimotoracing, englantilaiset ooracing ja monkeybike uk (täällä tosin monkeyt.net porukalla ollu paljon ongelmia maksupuolen kanssa), ruotsalainen monkeybiker.net, ja saksalainen happy-motorparts.
Ja suosittelen tutustumaan tuohon monkeyt.net foorumiin, siellä tiedetään kaikki mankeista ja skyteameistä (mopo ja kevari skyteamin ero vain moottoripuolessa), ja vaikka suurin osa siellä mopoja omistaa niin myös isot koneet ja niiden viritys tunnetaan.
Huhhuh tulipa pitkä viesti, ja sanon vielä loppuun et tämä oli vaan tämmöstä yleistietoa ja paskaksi en missään nimessä skytaria väitä, vaikka vikoja ja vaihtoon meneviä osia paljon luettelinkin ja ehkä väsyneenä huonoon sävyyn kirjoitin.