Keskustelua viimein, jee jee
Onko hussen sylinterit nicasil pinnotettuja kuten rotaxeissa? Voi meinaan tehdä ison eron
.
Ja tosiaan kävin tänään mittauttamassa sylinterin läheisellä Aerotecno yrityksellä, joka huoltaa rotax koneita, erityisesti pienlentokoneissa ja toimii muutenkin koneistamona. Oli puhetta rotaxin ja erityisesti gilardonien välyksistä eri laitteissa. Nicasil pinnoitteiset sylinterit eivät tarvitse kovin suuria välyksiä toimiakseen. Tehtaalta lähtiessään siellä on 0.03 välykset. Omistaja näytti hallia tarkemmin ja näytti lentokoneesta gilardonin sylinteriä jossa oli juurikin nicasil pinnoite. Sylinteri oli kulunut alle 0.03mm vaikka olikin ajettu noin 6000 lentotuntia eli ~150 tkm...
Oma sylinterini oli kokoa 54.02 ja orkkis männästä löytyy koko 53.99 jolloin välys on juurikin sen 0.03mm, kovin pieni siis
mutta hyvin rullannut tähän asti. Jätän tasalakikannen ja männän ostamati, sillä ei löydy sopivaa mäntää
. Tilalle tulee vertex 53.99 (kyllä, 0.03 välyksillä mennään) kupumäntänä. Harkinnassa on ostaa VHM dome kansi ( eli kupumännälle), kokemuksia ja tietoja kyseisestä kannesta?
Ja takomäntä lämpölaajenee enemmän --> tarvitsee isomman välyksen ja pitää olla tarkkana alku ja loppu käytättelyn suhteen, mutta oikein käytettynä kestää pidempään kuin valumäntä joka ei ole niin arka laajenemiselle
Itse käyttäny teboil 2T bikea 2.5% seoksilla. Hyvin pelannut
. 2T bike sisältää samat arvot ja voiteluaineet kuin motorex ja castroll jotka tunnetaan huippuöljyinä ja plussana päälle teboil 2T bike on halpaa verrattuna niihin
. Laita sisäänajon ajaksi vaikka 3% seokset. Liika öljy vaan aiheuttaa enemmän kitkaa kun kaikki ei pala --> lämpenee enemmän --> leikkausriski kasvaa
Yleensäkkin suositeltava prosentti öljylle seosvoitelussa on 2-3%, hurjimmat käyttävät tuota 2% seoksia ja yleisesti 2.5% seokset eniten käytössä. Ainakin itsellä kun kokeilin 3% seokset liian vahvat ja änkkä puskee öljyä ulos ja sitä lentää aivan kaikkialle kun on liikaa ja kaikki ei pala