Koropaloista, nyt pitää ottaa muutama sana takaisin siitä ajettavuuden muuttumisesta.
Näissä näyttää geometria olevan pikkasen erilainen kun kisapyörissä ja vähän on viitteitä siihen että takaiskari on pikkasen lyhyen oloinen, ainakin Hussessa ja Betassa. Pojan Betaan tehtiin vastaava korotus mitä Husseen on saatavana ja se ei huonontanut Betan ajettavuutta, päivastoin, saatiin keulapitoa ja kääntyvyyttä lisää ilman että keulasta olisi tullut levoton.. Jos teen vastaavan muutoksen omaan "kisapyörään" eli nostan perää 50-60mm niin siitä tulee aivan järkky ajettava.
Mun aiemmat kommentit on perustuneet kokemuksiin isommista ja "kisapyöristä", näköjään maailma on hieman erilainen näiden "kopioiden" kanssa. Jousitus ja sen säätö ei ole aivan yksiselitteinen asia ja moni pienikin juttu voi muuttaa radikaalisti ajettavuutta, varsinkin kun on kyse pyörästä missä on alusta/geometria jo valmiiksi "säätöikkunan" sisäpuolella.
Näistä huolimatta koropala ei ole aina ratkaisu kaikkeen vaan yksi mahdollisuus muuttaa pyörän ominaisuuksia. Kääntösäteen pienentämiseen koropalat, ohjauskulmat tai keulan offsetit ei juurikaan vaikuta vaan ne vaikuttaa enemmänkin ohjaukseen/kääntyvyyden ajossa. Ohjauksen rajoittimet on avainsana kun halutaan lisää kääntyvyyttä hitaissa vauhdeissa. Jos ne ei ole säädettävät niin voi katsoa onko niissä varaa poistaa materiaalia, keulaputket ei saa ääriasennossa osua mihinkään ja rakoa pitää jäädä jokunen milli.