Aprilia SX/RX125

mopokuumottelija
Liittynyt:
14.6.2015 20:53
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut mopokuumottelija » 1.11.2015 19:15

Hei, kuinkas paljon tätä on uudistettu mx:stä? Tästä kun ei kummemmin tuota tietoa tuolla tietopankissa ole, että voiko mx:n tietopankista saada jotain suuntaa antavaa käsitystä pyörästä?
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 1.11.2015 19:36

Tekniikka on täysin sama ja siitä saatkin hyvän kuvauksen mutta runko(?), ulkonäkö ja alusta on vissii uudistetut ja poikkeavat toisistaan. SX/RX tietopankki on juu vähän tynkä...

Lwevi kirjoitti:Eikös takomännälle kuullu olla isompi välys?

Hitusen isompi, mutta vertex on valumäntä. Wössner ja wiseco takomäntiä. Athenaa vissii saa molempina..? Prox on valumäntä kuten mitakakin. Asso werke (orkkis) taitaa olla myös valumäntä
Lwevi
Pyörä:
Aprilia SX 125
Liittynyt:
13.8.2014 18:11
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut Lwevi » 2.11.2015 14:58

Kyl toi sit kuulostaa jo valumännälle isolta välykseltä :D asso muuten tekee Athenan männät.
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 2.11.2015 15:27

Voi perse :D :lol: eli siitä varmaa johtuuki tehottomuus yläkiekoil :roll:
Pitää kevääl kattoo kuinka väljältä ja ohipuhaltaneelta näyttää :s ja uutta kahtella

Miltä kuulostais wössner 0.04 välyksellä? Oisko passeli takomännnälle vai millasta suosittelisitte? Ja notreal sekä cr3ator, eikös jommalla kummalla ollu wössneri, niin millä välyksellä mahto olla? :)

Ja saako athenalta tasalakimäntiä? :eek:
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut notreal911 » 2.11.2015 19:55

Athenan takomäntä 0,03 välyksellä ( on aika hilkulla, joku opus tälle antoi minimi välykseksi 0,035 ) :nörtti:
Mäntäkauppias sanoi omana mielipiteenään, että mäntä on vaihtokunnossa jos välys saavuttaa 0,08 välyksen.... Tiedä sitten, onhan noita melkoisen paljon isommillakin välyksellä ja hyvin toimivia tuolla tienpäällä...
Ja männänrenkaathan on ne oleelliset on, ei se mäntä mitään tiivistä. Kunhan ei poikittain mene sinne sylinteriin kun pitää silloin niin pahaa ääntä. :lol:
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 2.11.2015 20:58

Kiitos tiedosta! Pitää alkaa taas selvittelemään mikä mäntä ja millä välyksellä

En taida enään uskoa noiden kauppiaiden puheita :roll: . PJME väitti 0.05 vertexille ja nyt löyty rotax papereita jossa valumännälle sen ~0.03. Rupes luottamus karisemaan :D
Vituttaa jos tuli laitettua väärän koon mäntä (=liian iso välys) ja rahaa meni hukkaan kun pitää uusi laittaa todennäköisesti..
Cr3ator
Pyörä:
ex:HM CRM 125 2011, ex:KTM Duke 125 2011
Paikkakunta:
Janakkala
Liittynyt:
10.11.2012 15:06
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut Cr3ator » 2.11.2015 21:48

En kyllä mitenkään usko, että tehottomuus johtuisi liian väljästä männästä, varsinkaan tuollaisella välyksellä
Myydään purettuna 2kpl Rotax 122 moottoreita! Kysy lisää yksityisviestillä!
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 2.11.2015 22:18

Nyt löyty oikeaakin "faktaa" mikätähän sitä voi edes laskeakaan faktaksi.. kun nettiä selasin ja kyllä löyty pjme väitteelle perää että wössner 0.06 ja vertex 0.05... Voi helvetti näiden kanssa kun ei mitään hajua mitä uskois ja ettis :lol: . Pitää jossain vaiheessa avata konetta ja katsoa miltä se vertex näyttä näin parin tkm jälkeen. Jos on ohipuhallusta niin otetaan takomäntä wössner sisälle heilumaan, jos ei ole niin rullaillaan samalla edelleen. Athenan muuten ottaisin mutta ei löytynyt tasalakisena :roll:

Ja kyllä itekki samoilla linjoilla cr3atorin kanssa silti :D, vaikka välys olisikin pielessä niin ei noin pieni muutos pitäisi vaikuttaa noin dramaattisesti kun asiaa pohdin ja tutuille puhuin.

Btw, Räsä topiccia selasin ja siellä oli jollain ollu vähän samantyylistä problemaa 3-6 vaihteilla että piikin jälkeen ei mennyt pidemmälle ja oli vissii bensapintaa säätämällä ratkaistu :eek: . En tosin ihmettelis vaikka vika liittys kaasariin sillä mulle tullessa sieltä puuttu muutenkin osia ja muuta hilpettä :lol: ja muitaki yllätyksiä oli
nikkeeh99
Pyörä:
Aprilia Sx 125 -08
Paikkakunta:
Kristiinankaupunki
Liittynyt:
1.10.2015 14:17
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut nikkeeh99 » 29.11.2015 18:26

Nyt tarviin apua! onko mitään 320mm jarrulevyä joka menee suoraan säxään?
Meneekö se hussen jarrusatulan pidike? Ku omasta mielestä aika samat :lol:
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 29.11.2015 19:04

MX ja SX pitäs olla samat keulat ja vanhoissa mäxissä oli 310 tai 320 levy niin sen luulis menevän kyllä. Vaatii luultavast mäxän jarrusatulan mutta pitäs hyvin mennä kii ku samat keulat
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut .Juho » 29.11.2015 19:05

ma$$i kirjoitti:En taida enään uskoa noiden kauppiaiden puheita :roll: . PJME väitti 0.05 vertexille ja nyt löyty rotax papereita jossa valumännälle sen ~0.03.

Männän valmistaja ilmoittaa aina sopivan käyntivälyksen.

Männän ja sylinteriputken välyksellä ei ole merkitystä ohipuhallukseen.
Vaan männänrenkaan katkosvälyksellä (männänrengas tiivistää, kuten jo esim. Notreal911 kertoikin viestissään), joka pitää aina uutta mäntää ja/tai männänrengasta asennettaessa tarkistaa.
(liian pieni katkosvälys : männänrengas katkeaa | liian suuri katkosvälys : männänrengas ei kestä niin pitkään, kuin on tarkoitus)

Jos männän käyntivälys on liian suuri (mutuilisin, että yli 2-3 satkua liikaa), niin silloin männänhelmojen murtumisriski on suurempi.

Räsä topiccia selasin ja siellä oli jollain ollu vähän samantyylistä problemaa 3-6 vaihteilla että piikin jälkeen ei mennyt pidemmälle ja oli vissii bensapintaa säätämällä ratkaistu

Eli kierrä "piikkiä" pidemmälle?

Se käy todennäköisesti liian laihalla, tai liian rikkaalla.
Kokeile ajaa 6 vaihteella pienillä kierroksilla (2-3krpm) ja nopeesti käännät kaasun täysille.

Jos esim. booaa; pääsuutin on liian pieni.

Jos ongelma johtuu liian matalasta bensapinnasta, täydellä kaasulla pidemmän kiihdytyksen aikana sen pitäisi alkaa käydä selkeästi laihemmalla ja jopa sen vuoksi alkaa 'booailemaan'. Jos taas bensapinta on liian korkealla; silloin kaasutin tulvii.
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 29.11.2015 19:14

Männän valmistaja ilmoittaa aina sopivan käyntivälyksen

Niinhän se varmaan ilmoittaa, mutta ei oo oikein löytyny. Tuo 0.05 oli PJME eli nettikaupan ilmoittama "arvio" , joka on vähän vääräksi todettu jo. 0.03 ois ollu parempi.

Kyllähän sen käyntivälyksen täytyy vaikuttaa koska juuri sehän vaikuttaa siihen kuinka kiinni/ auki se männänrenkaan katkosvälys menee. Mitä tiukempi käyntivälys niin sitä tiukemmaksihan katkosvälys pienenee kun männänrengas puristautuu yhteen(?) ja jos välystä on reilummin niin männänrenkaan katkosvälys jää isommaksi sillä rengas ei puristaudu niin kiinni (?) . Näin mun järkeni sanoisi.

Tuohon bensapintaan en voi nyt mitään sanoa kun pyörä paloissa niin en voi testailla
nikkeeh99
Pyörä:
Aprilia Sx 125 -08
Paikkakunta:
Kristiinankaupunki
Liittynyt:
1.10.2015 14:17
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut nikkeeh99 » 29.11.2015 19:53

ma$$i kirjoitti:MX ja SX pitäs olla samat keulat ja vanhoissa mäxissä oli 310 tai 320 levy niin sen luulis menevän kyllä. Vaatii luultavast mäxän jarrusatulan mutta pitäs hyvin mennä kii ku samat keulat


SX vanteet eri niin MX levy ei mene, on koitettu
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut ma$$i » 29.11.2015 20:48

Ai hitto no sit :| , ei tullukaa edes vanteet mieleen ku oletin että samana pysyny. Pelkkkää keulaa pohdin :s
Mx vanne eteen? :lol:
Lwevi
Pyörä:
Aprilia SX 125
Liittynyt:
13.8.2014 18:11
Re: Aprilia SX/RX125

ViestiKirjoittanut Lwevi » 5.12.2015 17:53

Paljonko näissä on tulpan kärkiväli?