YamWR kirjoitti:Nesteet ei oo siis viimeaikoina edes kiertäneet kunnolla?
No ei ole.
Oranssi on longlife-nestettä ja vihreä taas sitä perinteistä. Kukakohan on viimeks "vaihtanu" jäähdytysnesteet? Ensinnäkään noita kahta ei pidä sekoittaa, vaan järjestelmä on huuhdeltava ennen uuden täyttämistä (aineet reagoivat toistensa kanssa, korroosiosuoja heikkenee), ja toisekseen lie vaan päästetty nestettä pois letku irrottamalla ja lorotettu (hyvää tarkoittaen parempaa) ainetta syylariin tilalle tietämättä miten vaihto pitää oikeesti suorittaa. Tosiaan, selkeästi vesi ei ole kiertäny jäähdyttimessä... mut kriittisemmin ei myöskään sylinterin vaipassa. Vesipumpun vika ei luultavasti sitä olekaan, vaan seuraamus kun neste on lillunu ja kuumentunu siellä, ja vihdoin stefa pettäny. Öljyssähän on värivirheen perusteella ollu juurikin tätä vihreää nestettä, ja oranssi on pysyny omilla tonteillaan.
Järjestelmä on ilmiselvästi ollu paineeton, eli jos pytty ylikuumeni voi hyvin olla, että kansi on vetäny kieroon ilman oireita - eiks lämpösondi ole jäähdyttimessä. Kun nyt vaihdat nesteet oikein ja järjestelmä paineistuu, varaudu ikäviin yllätyksiin. Jos tosiaan kansitiiviste vuotais olis edessä isompi homma ottaa kansi irti, plaanata jos pinnat on kierot, uus tiiviste ym. Not funny. Termarin voisit tarkastaa nyt osia odotellessa kun systeemi on tyhjennettynä (jos Yamaha-varaosaluettelon n:o on sama WR:n ja Yzän termarille löydät arvot Yzän korjausoppaasta mikä on linkitetty Wikissä). Uudet nesteet sisässä sitten koneen kunnollinen lämpimäks käyttäminen niin että flekti alkaa pyöriä (näky olleen tapauksia missä siinä oli häiriö), oireita seuraillen ja tarkastaen et kaikkialla missä vesi kiertää alkaa lämmetä. Toivotaan ettei mitään pahempaa ilmenis.
(lisäeditti): Tarkasta Yamahalta minkätyyppistä nesteen tarkalleen olis oltava, väärä voi esmes vahingoittaa nesteen kanssa tekemisiin joutuvia tiivisteitä.