[quote="-Zone-"]Jeps ja kun ottaa huomioon, että vielä joulukuussa pyörä näytti tuolta kuten tuossa hivenen aiemmassa viestissä laitoin.
(alkaa - Englannista..)Hienoa nähdä tuollaista paneutumista 125cc pyörän rakenteluun! Suomessa vastaavan tasoista työtä harjoittavat lähinnä vain wahnojen brittien ja isojen japsien harrastajat(tosin joitain poikkeuksiakin löytyy). Lisäksi Suomen museoajoneuvolainsäädäntö ei suosi pyörän rakentelua edes hieman oman maun mukaan. Jopa vääränlaisista pultinkannoista voidaan katsastus hylätä.
Ikäräjää nostettiin taannoin 30 vuoteen, joten sekin kurittaa 80-luvun pyöriä vielä pitkään(kuten omaa CB400n vm.84 joka on jo selkeesti klassikko
).
Tähän voisi tuoda muutosta lisäämällä mahdollisuuden esim. "klassikkoajoneuvo rekisteröintiin". Vakuutusmaksu voisi olla hieman museoajoneuvoa korkeampi ja ajopäivät jollain tapaa rajoitettu, mutta pyörän ei tarvitsisi olla 100% alkuperäinen. Ikärajakin voisi olla hieman matalampi, esim. 25v kuten vanha museoajoneuvoikäraja. Tähän tuskin on muutosta tulossa etenkin, kun aktiivi museoharrastajissa ei noita 80-luvun pyöriä(liian uusia) saati pyörän kustomointia sulateta.
Ja vaikka nämä nykyiset suht edulliset ympärivuotiset vakuutukset ovatkin käyttöpyörälle käteviä, niin useamman pyörän omistaminen on tuskallisen kallista. Ei se kilven jatkuva irti ruuvailu ja uuden hakeminen kovin järkevältä tunnu. Yritäppä vielä sitten myydä sitä kilvetöntä pyörää.
Kyllä meillä ajonauvoharrastajia kuritetaan.... (anteeksi tämä hieman offtopiciksi lipsahtanut vuodatus
)