Tingeltangel kirjoitti:Millainen homma ois laittaa vanhan mallin detsin (-91) sähköt kulkemaan akun kautta, eli siis vaioille tulis virta akulta eikä vain suoraan magneeton kautta? Täytyis viritellä vähän lisävaloja (keenoni satsi ja vähän ledejä) sotanorsuun ja virrat riittäisi varmaankin paremmin tolla tavalla.
Et sä tolla voita yhtikäs mitään. Lopputulos on + - nolla. Virta niille valoille tulee joka tapauksessa magneetolta. Sitäpaitsi akku on ihan samallatavoin kuorma, kuin ne valotkin. Akku siis ottaa virtaa magneetolta aivan kuten polttimokin. Polttimo vain muuttaa sen ottaman virran valoksi ja akku varastoi. Akusta saadaan sitä virtaa silloin kun virtalähde, eli magneetto ei sitä kykene antamaan. Esim kun kone ei käy.
Jos virta ei omille lisävermeille riitä, ongelman ratkaisuun on 2 vaihtoehtoa. Toinen on että virtalähteen kapasiteettia lisätään. Käytännössä siis muutetaan magneeton käämitystä. Enduroharrastajat tekee tuota aika paljonkin.
http://www.kolumbus.fi/sivutie/winding.htmToinen ja helpompi vaihtoehto on vaihtaa olemassaoleva kuorma pienempään. Eli vaihdetaan mahdollisimman paljon pyörässä olevia polttimoita ledimallisiin, jolloin kulutus pienenee ja sitä magneeton tarjoamaa virtaa riittää paremmin muuhun käyttöön.
Usein vikana juuri onkin kun akkua ei ymmärretä ajatella sellaisena laitteena kuin se on. Virtalähteen näkökulmasta se on ihan samoin kuorma kuin mikä tahansa sähköllä toimiva verme, jossa kulutus vaihtelee. Tyhjänä ollessaan se ottaa paljon virtaa ja täynnä ollessaan vähän.
Moni alotteleva autohifi-mies tekeekin juuri sen virheen, että kun virta ei tahdo riittää niille 1KW vahvistintehoa kuluttaville poppivehkeille, niin asentaa siihen lisäakun tajuamatta edes että vaan pahentaa sillä ongelmaa. Laturin elinikä siinä vaan lyhenee.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein