Mäkistation kirjoitti:Kysymys kuuluukin, että kuuluuko tämän version edes tehdä sitä ns. tarkistuskiertoa ja että kuinka korkeilla kierroksilla säätimen pitäisi aueta?
Kuuluu ja faktaosion säätöohjeessa lukee näin myös (
niitä tiedostoja kannattaa latailla). Ihan ensimmäiseksi kannattaisi ottaa servo auki. Ohjeet tähän on faktaosiossa. En juuri nyt muista sähkömoottorille menevän johtojen värejä, mutta avaamalla selvää ainakin.
Nyt kytket servon sähkömoottorille menevät johdot suoraan akkuun vaikka johdon pätkillä. Kun kytkee johdot toistepäin, pyörii toiseen suuntaan, kun toistepäin pyörii toiseen suuntaan. (
Ennen kytkemistä ota servosta vaijeripää irti. Siinä oli ainakin itsellä pieni nasta joka esti akselin ympäripyörimisen. potikassa ei ole stopparia, vaan se on ympäripyörivää mallia, joten sen rikkoontumista testissä ei tarvitse pelätä.)
Jos pyörii molempiin suuntiin, on ainakin sähkömoottori kunnossa. Jos ei niin siitä saattaa olla vain hiilet kuluneet loppuun. Seuraavaksi tarkistetaan servossa oleva potentiometri, joka muistaakseni oli 5Kohm. Yleismittarin vastusmittauksella pitäisi vastusarvon muuttua kun potikkaa kiertelee. Jos muuttuu eikä välissä ole ns" kuolleita kohtia, joissa vastusarvo näyttää ääretöntä, niin potikka on ainakin sen verran kunnossa, että pitäisi servon liikkua kumpaankin suuntaan.
Lopuksi servo avataan toiselta puolen ja tarkistetaan rattaiden kunto. Jos kaikki tuntuu olevan ok, niin rattaisiin uutta puhdasta vaseliinia ja servo takaisin kasaan. Vian on tässä tapauksessa oltava servon ohjainboksissa tai ohjainboksin ja servon välisissä johdoissa. Faktaosion YPVS kytkentäkaaviossa v2 on merkittynä myös servon ja ohjainboksin väliset johdot.
Eiköhän näillä jotain jo selviä. Pitääpä alkaa tästä hipsimään töihinkin. Tauon jälkeen on taas välillä mukava tehdä sitäkin
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein