etsitään selkoa otsikon mukaiseen kysymykseen.
Tarina/totuus:
malleissa Planet, Raptor ?,W8 ja K7 enduro, ei ole erillistä jäähdytysjärjestelmän analogista temp-mittaria, vaan mittari on korvattu varoitusvalopaneelissa sijaitsevalla Temp.-polttimolla (1,2W).
Omistan K7 enduron jossa on tämä edellä kuvattu systeemi. Käynnistäessäni pyöräni, jäähdytysnesteen ollessa kylmä, varolamppu "loistaa" jo himmeästi (ei tahdo huomata edes pimeällä..).
Lamppu ei ole kirkkaasti syttynnyt minulla vielä koskaan. Olen kauan jo mietinyt, että onko varopolttimon tarkoitus loistaa todella kirkkaasti silloin kun lämmöt on liian korkealla.
Onkohan tässä syteemissä seuraavanlainen ajatus ? varopolttimo saa eräänlaista herätevirtaa jo kun pyörä käynnistetään ja j-neste on vielä kylmää. Tästä kuljettaja huomaisi että varopolttimo toimii, eikä ole rikkoontunut. Kun lämmöt j-nesteellä nousisivat kriittiselle tasolle, sitten loistaisi Temp. varopolttimo kirkkaasti kuten edellä mainittu..
En ole saanut minkäänlaista vastausta tähän mysteeriin yhdeltäkään Cagiva jälleenmyyjältä (euroopasta en vielä ole kokeillut vastausta saada..).
TÄYDENNYSTÄ TEKSTIIN:
sittemmin olen pyörääni (K7) lisäänyt Mito'n temp-mittarin. annoin K7'n vakio anturin olla s.kannessa paikoillaan. yllätys, yllätys mittari ei nouse. olen "varma" että vakio anturini on ehjä, joten voiskos tästä päätellä että vakio anturi todellakin reagoi kunnolla vasta tiettyyn läpötilaan ? (anturi on jo muodoltaa erinlainen kuin useimmissa muissa cagivoissa)
en huomannut aikoinaan entisöintiä tehdessä testata anturia esim. "upottamalla" kiehuvaan veteen, taikka lämpöpuhaltimella lämmittää..sillä olis varmasti asia selvenny.
nyt toki joku voi ajatella, että "ota se anturi nyt sitten vaan irti ja testaa kuten mainitsit..". jep, kyllähän mie näin teen kunhan "viitsin"...
t.markus
Tämä pätkä foorumiltani, onko tähän lisättävää jollakin?Kokemuksia, tietoa