apina_mies kirjoitti:millanen peli tämä manki oikein on? kestääkö mitään?
Hinta/tehopaino suhteeltaan varmaan paras vastike rahoille. Erittäin hauska ja myös vaarallinen peli ajaa.
Autot luulevat taajamanopeuksien ulkopuolella mopoksi ja erittäin tarkkana saa, olla etteivät käänny eteen sivuteilta ja risteyksissä.
Vakiona aikuisen miehen alla mitattu 97,1km/h gepsiin, joka noilla hengenvaarallisilla vesikelin driftauspingpong nappuloilla on jo aivan liikaa tuolle alustalle
Tosin aikoinaan oma monkey kiiti putkistolla, suutinsarjalla, nipattomalla imukaulalla ja kynnyksettömillä imukaulan tiivisteillä mittariin 120 kyyryasennossa moottoritiellä ja voin sanoa että meno 100 mittarinopeuden jälkeen on jo hyvin mielenkiintoista vakiovanteilla ja renkailla.
Vakioputki itsessään on suht väännökäs, mutta ero alakauttasella killerillisellä putkistolla oli erittäin huomattava.
Vauhdin tunnetta ja vaarallisia tilanteita ei tällä vehkeellä voi välttää, tosin tuota vaarallisuutta voi hyvin kitkeä ajamalla hieman ennakoivasti ja suht nätisti taajamissa.
Vakiotekniikka on hieman aliviritteinen, mutta erittäin laadukas ja kestävä kone kokonaisuudessaan säännöllisesti ja oikein huollettuna. Heikkouksina voisi sanoa tuon sähköstartin ketjun, tosin itsellä ei ole mitään omaa kokemusta sen rikkoutumisesta, ex omistaja vain onnistunut sen jotenkin hajottamaan ja joskus.
Tässä kuvia ~2000km ajetusta ja säännöllisesti huolletusta oman skytarin yläkerrasta. Mäntä itsessään yllättävän laadukkaan näköinen, hoonausjäljet pytyssä ja oikeiden seoksien takia ei paksua karstaa havaittavissa. Tosin palotilakuvassa olin jo kerenny putsausta tekemään. Kuvat kertokoon. Avasin koneen siis sentakia, kun ostin takaisin entiseltä omistajalta jolle myin. Oli kone seissyt jossain kylmässä vajassa ilman imukanavan suojaamista ns. tsekkaus ja pieni kannen viimeistely ja kp männän asennus mielessä siis.
Imuventtiililautanen 24mm, imukanavan koko 26mm. Pakoventtiililautanen nopeasti mitattuna 21,5mm (voi halpa digitönäri kusta = 21mm) Pakokanava taisi olla myös 21mm luokkaa. Eli mikään isovena kansi ei ole kyseessä mutta varmasti koneesta saa peruhommilla reippaasti ruutia ulos, siten ettei käyttömukavuus kärsi kadulla ajettaessa.
Huonohko kuva hoonausjäljistä.
Ja niille mututiedossa eläville kiinarasisteille, tässä hieman verrattavaa samurain vakiomäntään. Tämä jo näyttää "oikeaoppiselta" nelarimännältä. Mitään ohipuhaltamisen merkkejä ei havaittavissa.
2007 kesältä kuva ja havainnollista siitä että tämä kone ei ole varustettu millään 110cc 2 levyllisellä ripulikytkimellä ja valurautapytyllä. Monkeyssä siis alupytty vakiona.
Alemmassa kuvassa tämä hapenkierrtys haitek mokkula.
Tässä tämä murheenkryyni vakio imukaula jossa on siis nuo hapenkierrätys systeemi joka on siis vain päästönormien takia tuohon lykätty, omassa vehkeessä nuo olivat jo 250km ajettuna ostettaessa haurastuneet paskaksi -> sivuilmaa imukaulaan -> seokset laihalla -> ei kunnollista tyhjäkäyntiä ja sammui kaasua kääntäessä.
Nipattoman imukaulan vaihdon jälkeen huonon kylmäkäynnistyvyyden parantamiseksi tyhjäkäyntisuutin suureni 3-5 kokoa ja laadukkaamman vaahtomuoviputsarin kanssa pääsuutin vaihtui vakio 95 -> 105 ja toimi tuolla 105 mainiosti alakauttasen putkiston kanssa.
Kuvassa vasemmalla vakio imukaulan ja kannen välisen tiivisteen sisäreunan kynnys, kuin tehty poistettavaksi. Kuvassa oikealla lifan 125 26mm imukaula ja tiiviste.
Kuvassa alempana monkeyn vakio imukaulan ja kaasuttimen välinen lämpöeriste, en mitannut mutta kynnystä kuitenkin imukaulan ja kaasuttimen välille ~1,5mm ja ylempänä lifan 125 imukaula jossa tuo lämpöeriste (tiiviste) 26mm sisähalkaisijaltaan.
Ja kun kiinalaisista puhutaan, suosittelen purkamaan pyörää roimasti ja tarkistamaan kaikkien johtojen fiksut kulkemiseritit, tarpeessa vesieristäminen.
Vakioputki päässyt vähän lämmittämään johtosarjaa, tosin onneksi ajoissa huomattu. Purin päällisin puolin melkein koko pyörän ensimmäisellä omistusviikolla ja tarkastelin paikkoa + rasvasin etu + taka-akselin. Olivat siis kuivana kasattuja kiinan / jälleenmyyntiliikkeen toimesta.
Suosittelen nämä pikkuhommat hoitamaan ja ne vakio öljyt
välittömästi vaihtamaan ennen kunnollista käyttöönottoa. Rupesi kummasti löytymään vapaakin paikoillaan etsiessä kun kunnolliset öljyt vaihtoi heti aluksi.
Myös sisäänajossa suosittelen 1500km sisällä vaihtamaan 2-3 vähintään öljyt. Laatikko on ekat 800-1000km hieman jähmeä, mutta 1300 kun mittariin tuli kolmannen öljynvaihdon jälkeen laatikko toimi huomattavasti jouheammin. Muistkaa myös että kunnollinen sisäänajo, seokset ja kunnollinen ilmanputsari pidentävät konee käyttöikää huomattavasti.
Ainoana miinuspuolena voin sanoa rungon maali suht ohkasta, jos päätät rungon maalauttaa kanattaa tarkastaa hitsaus-saumat huolella ja jos osaamista löytyy, niin tehdä muutamat omat vahvikehitsaukset ennen maalaamista. Normaalikäytössä ja säännöllisesti osaavasti huollettuna manki on todella rahansa arvoinen peli. Vakioketjut ovat myös aikamoista sontaa, suosittelen vaihtamaan ne eturattaan vaihdon yhteydessä vahvistettuihin 420 jaollisiin ketjuihin.
Vakiona siis 15/29 välit, peruspiristetylle vakiokoneelle (omakokemus suositus)maksimivälit 17/29 huiput rengaspaineet huomioiden 120 mittariin moottoritiellä lievässä kyyryasennossa.
17/24 väleillä ei jaksanut kulkea 70kg kuskin kanssa edes yli 100 [img]mittariin.[/img]
Vakio renkaat suositteln vaihtamaan samantien laadukkaampiin (heidenau). Oma takarengas oli aikapitkälti vaihtokunnossa alle 2000km katuajon jälkeen ja sadekelillä erittäin arvaamaton risteyksissä varsinkin. Renkaan laakereiden kuntoa kannattaa myös seurata, riippuen tietysti ajokeleistä yms.
Mutta yli 80 vauhdeissa ei naurata jos jotain feilua alustassa / laakereissa on.
Nämäkin asiat suht peruskauraa mitä kannattaa seurata, mutta huomioon ottaen, että tuo vakioalusta on suunniteltu hieman pienemmille vauhdeille kun motarit, niin pikkuparannuksilla mankista saa jo oikein mielyttävän ajopelin.
Muistakaa myös tarkkailla penkin kiinntysrautojen fiiliskiä, omassa mankissa oli penkin kiinnitysrauta
yhdellä pistehitsillä kiinni joka myöhemmin murtui kun vahingossa tiputin penkin betonilattiata vasten. Myös penkin runko rupeaa erittäin helposti ruostumaan, sinkkisprei yksi vastaus.
Nyt en muuta keksi yli-ikäisenä 21vuotiaana mankipojuna, tsekatkaa "restaurointitopikki" jos haluatte lisäinfoa / huomioita lueskella yms.
viewtopic.php?f=93&t=77433&start=0