Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Murska » 14.10.2012 12:53

Takajousi on silloin sopivalla kireydellä kun takapää painuu kuskin painosta noin kolmanneksen. Hussessa on takana SMR 282mm ja TE 290mm joustomatka, joka on pitkä kuin krossipyörissä, eli painuma pitäisi olla noin 90-100mm kuskin istuessa satulassa ajokamat päällä. Jousen esijännityksellä tehdään tämä säätö kohdalleen, ei koropaloilla. Jos esijännityksessä ei riitä kirivaraa niin sitten jousi vaihdetaan jäykempään, tässäkään tapauksessa koropalat ei ole ratkaisu.

Jos sitä perää pitää saada ylöspäin niin miksi ei oteta toisenlaista ajatustapaa tähän asiaan? Nostetaan keulan putkia kolmioista ylöspäin sen verran mitä tarvii ja/tai on varaa, vaikutus on sama kuin perän korottamisella. Mutta tällä pyörä madaltuu ja sehän on aivan kamala asia kun kavereiden pyörät on paljon korkeempia... Ja taas mennään metsään niin että heilahtaa, korkeaa pyörää ei tarvita muualla kuin enskaspoorissa, ei kadulla.
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Stål » 14.10.2012 13:14

Ongelmaan vaikuttaa myös se että kaikillahan pitää olla fättis ja raiserit. Jos ei noitten kavereina ole koropalaa niin tulee vähän sellanen chopper asento. Ja tämä hussen korotus on aika maltillinen, ei se aiheuta ongelmia. Omat johtopäätökset voi vetää myös siitä että MP-Racing myy koropalaa. http://www.mp-racing.fi/alahaarukka-kor ... -4206.html

Oma teoriani on se että Husqvarna on tehnyt pyörästä matalemman kun mitä sen kuuluisi olla. Pyöräähän myydään 16-vuotiaille, jotka eivät ole aikuisen pituisia. Tosta voi vertailla sms4 ja smr510, näkee selvästi että piikkinen on paljon matalempi:
http://www.sharewallpapers.org/d/580671 ... 006+04.jpg
http://www.mp-racing.fi/images/webkuvat ... IX9679.jpg
Husaberg FS 570
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Murska » 14.10.2012 15:32

TE125 istuimen korkeus on 930mm ja SMR125 on 900mm ja SMR511 on 915mm. Istuinkorkeus mitataan maksimi ulosjoustoilla joten aika samoissa ollaan.

Jos ohjaustanko tulee liian korkealle tangon vaihdon seurauksena, on koropalan laitto täysin väärä paikka lähteä muokkaamaan ajoasentoa koska se vaikuttaa keulan geometriaan, aivan kuten jo aiemmin mainitsin. Vaikka Hussella on myynnissä koropalaa niin eiköhän sillä ole tarkoitus säätää alustaa ja pyörän ominaisuuksia eikä ajoasentoa. Jos tanko on liian korkea niin sitten laitetaan matalampaa tankoa, aika simppeliä?

Tai, miksi ei nosta keulaputkia sen 23mm ylöspäin koropalojen laittamisen sijaan?
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Stål » 14.10.2012 16:36

Jos nyt kuitenkin katsoisit ne linkkaamani kuvat uudestaan. Huomaat että hussen piikit ovat muita hussen valkokilpisiä pyöriä PALJON matalempia. Ja tuo koropala minkä linkkasin on juuri sms125/wre125 malleihin tarkoitettu. Tuskin he myisivät sitä jos se ei olisi hyväksi pyörälle.

Laskin tossa huvikseni että paljon 23mm korotus muuttaa keulan kulmaa tiehen nähden. Tulokseksi sain huimat kaksi (2) astetta.
Husaberg FS 570
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Murska » 14.10.2012 17:40

Huimalla kahdella asteella on jo selkeä vaikutus etupään käytökseen, kun pyörän alustaa hienosäädetään korkeuden muutokset on milleissä ja keulakulman muutoksen asteen osissa.

Kyllä on kuvia katteltu, on myös katteltu ihan livenä ja on noita katteltu ihan ohjaustangon takaakin.

Kyllä, koropala on hyväksi pyörälle, mutta edelleen, se ei ole ajoasennon säätämistä varten vaan alustan säätöön. Kuten myöskin jo mainitsin, korkeaa maavaraa ei tarvita kuin enskaspoorissa ja kivikossa, kadulla korkeasta pyörästä ei ole muuta kuin haittaa. Siksi toin esille tuon keulan pudottamisen, käytännössä sama vaikutus kun koropalalla mutta keulan pudotuksella saadaan painopistettä alemmaksi ja sitä kautta pyörän käsiteltävyys paranee.

Koropalalle on kyllä käyttöä monessa muussa jutussa kun ajoasennon säädössä. Yhtä hölmöltä kuulostaa takahäkin korotus ajoasennon parantamiseksi. Eiköhän näissä korotuksissa ole kyse ihan jostain muusta, siitä typerästä muoti ilmiöstä että perä pitää olla korotettu keinolla millä hyvänsä.

Mutta, jokainen tekee pyörälleen mitä haluaa, jos tykkää ajaa kontti pystyssä häntäluu kipeänä ja jyrkällä/epävakaalla keulalla niin mikäs siinä... 8)
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Stål » 14.10.2012 18:23

Murska Arska kirjoitti:Huimalla kahdella asteella on jo selkeä vaikutus etupään käytökseen.

En usko. Kaksi astetta on häviävän pieni kulma.
Murska Arska kirjoitti:Kyllä, koropala on hyväksi pyörälle, mutta edelleen, se ei ole ajoasennon säätämistä varten vaan alustan säätöön.

Sitten ollaan samoilla linjoilla. Pointtini oli kokoajan se, että korotus ei tee pyörästä huonoa tai vaarallista.
Murska Arska kirjoitti:Siksi toin esille tuon keulan pudottamisen, käytännössä sama vaikutus kun koropalalla mutta keulan pudotuksella saadaan painopistettä alemmaksi ja sitä kautta pyörän käsiteltävyys paranee.

Varmaan ihan toimivaa tuokin. Sitä en kommentoinut.
Murska Arska kirjoitti:Eiköhän näissä korotuksissa ole kyse ihan jostain muusta, siitä typerästä muoti ilmiöstä että perä pitää olla korotettu keinolla millä hyvänsä.

Muoti-ilmiöhän se on. Itse ajattelisin näin, että 80% ulkonäölle ja 20% korkemalle penkille.
Murska Arska kirjoitti:Mutta, jokainen tekee pyörälleen mitä haluaa, jos tykkää ajaa kontti pystyssä häntäluu kipeänä ja jyrkällä/epävakaalla keulalla niin mikäs siinä... 8)

Ei taida olla viittaus Husqvarnaan. Ehkä lähinnä tällaisiin: http://www.motot.net/galleria/kuva156064/ ?
Husaberg FS 570
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Murska » 14.10.2012 18:46

Stål kirjoitti:
Murska Arska kirjoitti:Huimalla kahdella asteella on jo selkeä vaikutus etupään käytökseen.

En usko. Kaksi astetta on häviävän pieni kulma.


Tässä asiassa ei ole uskomuksilla mitään tekemistä. Jos pyörän geometria on oikein toteutettu niin pienetkin muutokset vaikuttaa pyörän käytökseen. Nämä asiat selviää kun viettää päivän radalla alustan säätämisen parissa.

Jep, en viitannut Husseen, yleensä noita älyvapaita perien korotuksia löytyy mopoista ja yllättäen aika monta Yammu WR:ää on myös pilattu noilla övereillä.

Ei mulla ole tarkoitus syyllistää ketään, ei tämä ole henkilökohtaista, eikä näistä jorinoista kannata ottaa itteensä. Kunhan ravistelen taas porukkaa hereille ettei taas ole kohta liikenteessä vaarallisiksi viritettyjä ajo-ominaisuuksia.

Onneksi meillä ikämiehillä ei muoti ilmiöt hetkauta, siksi ehkä tulee paasattua näistä asioista, mä kuulun siihen koulukuntaan että ajettavuus menee kaikkien muiden asioiden edelle 8)
LeKe96
Pyörä:
Wanha CZ, FZR600
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
9.3.2012 22:22
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut LeKe96 » 14.10.2012 18:53

Weerat näyttää "pilatuilta", koska niissä on perät korkealla jo tehtaalta tullessa ja kun jousta kiristää perä nousee melko paljon. Toinen asia, mikä saattaa vaikuttaa siihen, että "pilattuja" weeroja on melko paljon, voi johtua siitä ettei weeraan tarvitse koropalaa vaan perä nousee ja paljon, kun vain kääntää koiranluut ympäri. ;)
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Stål » 14.10.2012 19:23

Murska Arska kirjoitti:Tässä asiassa ei ole uskomuksilla mitään tekemistä. Jos pyörän geometria on oikein toteutettu niin pienetkin muutokset vaikuttaa pyörän käytökseen. Nämä asiat selviää kun viettää päivän radalla alustan säätämisen parissa.

Kuka nyt katupyörän alustaa säätää päivän radalla :D . Radallahan nuo erot huomaa, ehkei kuitenkaan katukäytössä. Mutta joo, kaikki on suhteellista.

Eikö sulla ollut Hussen 610/630? Onhan niisäkin perä aika korkealla. Ehkä ulkonäkö vaikutti ostopäätökseen :lol:?
Husaberg FS 570
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Murska » 14.10.2012 20:56

Kyllä sen pyörän käytöksen huomaa myös kadulla, mutta radalla on parempi tehdä kokeiluja ja säätömuutoksia, tieliikenne ei ole sitä varten ;)

Ei ole Hussea ollut koskaan, tällä hetkellä ei ole mitään pyörää mutta keväällä jatketaan samanlaisella uudella kurapyörällä mikä oli tänäkin kesänä alla. Parta on jo sen verran harmaantunut että ulkonäkö ei ole niin kovin tärkeää pyörässä, kuten ei kuskissakaan :lol:
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Stål » 14.10.2012 21:17

Jäi vaivaamaan tuo 630 juttu niin piti kaivaa esiin. Kerroit käynees koeajamassa yhtä, niinhän se oli.
Husaberg FS 570
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 14.10.2012 23:15

Mp-racing myy koropalaa, koska mopopojat tykkää laittaa tuuningosia ja kun he niitä myyvät ns. alkuperäisosana niin moni ostaa kalliilla heiltä -> enemmän rahaa heille, ei tässä muusta ole kiinni koska nuo ei korot ei ole hussen tehtaan tekemiä vaan mp-racingin, ulkonäkö juttu mut sen verran pieni muutos et ei mitään hajota taikka liian rajusti muuta.

Ja mitä keulakulmaan tulee, ni 2 astetta vaikuttaa oikeesti paljon, monessa exc kotkassa voi säätää justiin 2 astetta suuntaan tai toiseen ja on kyllä iso ero ajettavuudessa.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Murska » 15.10.2012 7:22

Prätkä jätkä kirjoitti:monessa exc kotkassa voi säätää justiin 2 astetta suuntaan tai toiseen ja on kyllä iso ero ajettavuudessa.


Eikös niissä muuteta kolmioiden offsettiä, ei keulakulmaa? EXC:tä en ole käpistellyt vähään aikaan mutta joissain 690 enska malleissa on mahdollista muuttaa offsettiä ohjausakselia kääntämällä, muutos on 2mm ja sen kyllä huomaa.
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 15.10.2012 14:39

Joo taisi ollakin niin, mutta silti pieni muutos voi parantaa tai huonontaa ajettavuutta, mutta ulkonäön takia en itse ainakaan viitsisi kärsiä/huonontaa.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Husqvarna SMS 4 125 & TE 125

ViestiKirjoittanut Murska » 15.10.2012 14:53

Juuri näin, ajettavuus menee aina ulkonäön edelle. Mutta jos ei koskaan ole hyvää ajanut niin ei voi tietää minkälainen sen pitää olla. Monesti porukat turaa ja tuhertaa alustan säätöjä tietämättä niiden todellisista vaikutuksista, sitten on makeen näköinen ja hyvä ajaa omasta mielestä kunnes...

Tulee päivä kun kokeillaan kaverin täysin vakiokunnossa olevaa räpeltämätöntä pyörää ja todetaan että se on jupaliste, hyvä ajaa, parempi kun oma tuunattu versio. Kuitenkaan tätä ei myönnetä vaan jatketaan omalla räpellyksellä koska se on hienompi (omasta mielestä) kuin vakioluuska.

Mistäkö tiedän? Joskus mullakin on ollut parrankasvu alullaan ja kaikkea on kokeiltu, eikä aina uskottu mitä harmaapartaiset vanhat pierut yritti selittää :lol: