Jälleen pientä ihmettelyä Betan alustan kanssa. Muutama juttu häiritsi kuten takapään pintaherkkyyden puute, laiska kääntyvyys nopeisiin mutkiin ja eturenkaalle ei saatu luottoa sorateillä.
Keulaa pudottamalla saatiin pikkaisen parannusta mutta ei niin paljoa mitä oltaisiin haluttu joten takakepille pitäisi tehdä jotain. Pikainen vilkaisu varaosakirjoihin vahvisti epäilykset, Endurossa ja Motossa on sama jousitus joten enska kulkee 21/18 renkaiden takia noin 25-30mm keula pystyssä motoon verrattuna.
Takakeppi irti ja kaverin tallille. Kepistä alalenkki irti ja pienen sorvaamisen/hitsaamisen jälkeen oli 20mm pitempi alalenkki. Keppi takaisin kiinni ja heti huomasi että perä nousi korkeammalle, siinä vaiheessa oli pelko päällä että tuliko lisättyä pituutta turhan rohkeasti.
Poika puikkoihin ja koeajolle. Isolla pikitiellä pyörä on yhtä suuntavakaa kuin ennenkin, mutkaisella tiellä kääntyy hieman herkemin mutkaan sisään ja ohjaus tuntuu tarkemmalta. Sitten kun siirryttiin soratielle niin olin hieman yllättynyt vauhdin nousuun, poika ajoi rennommin ja rohkeammin mutkiin eikä jalkaa tarjottu sisämutkan puolelle ollenkaan. Myös mettäpolulla meno oli parempaa kuin ennen muutosta.
Kun tätä hämmästelin kypäräpuhelimessa niin vastauksena tuli että pyörä kääntyy paremmin mutkaan sisään ja etupää pitää paremmin kuin ennen. Takapito heikkeni hieman mutta pojan mielestä hyvällä tavalla, pyörästä tuli vielä ketterämmän tuntuinen ja takapään saa paremmin irti mutkissa. Takapään pintaherkkyys parani, samoin keula alkoi toimia paremmin kun pyörän painopiste siirtyi enenmmän eturenkaalle.
Eniten olin yllättynyt siitä miten tarkkaa dataa tulee pyörän käytöksen muutoksista, onhan pojalla näistä vehkeitä kokemusta vasta muutaman tuhannen kilsan verran
Vielä pitää jatkaa tukijalkaa muutamalla sentillä niin hyvä tulee. Kuvia tulee myöhemmin, nyt tuli muita juttuja jotka menee pyörähommien edelle.
Vaikka pyörä oli jo uutena hyvä ajaa, parin viikon aikana siitä on saatu vielä parempi pienillä muutoksilla. Nyt pitää varoa ettei nälkä kasva syödessä, parempi jättää alusta tollaiseksi ja keskittyä enemmän pyörän varusteluun "enskapenailuun"
EDIT: Ennen kun joku kysyy YV:nä, takaiskarin varren kierre on M12x1.25.