sampul1 kirjoitti:Sori tuplapostaus, mutta mitä (kevyempoiä) välejä suosittelette n. 105 jampalle (plus ajovermeet)? 14-42? 14-44? Gearingcommanderista ei oikein ole apua.
No vähä teoreettinenhan toi Gearing Commander on (kukakohan tahvo laitto sen linkin?
). Samat laskelmathan voit tehdä toki iteki manuaalisesti. Lasket toisiovälityssuhteen (rattaiden hammasluku) uuden ratastuksen mukaiseks, sitten ensiö*vaihteen*toisio = kokonaisvälityssuhde, mikä kertoo montako kampuran kierrosta per takapyörän 1 kierros, ja takarenkaan kehämitasta muuntamalla km/t:ks. Wikissä oli 2004-2006 Separin tiedot (paitsi renkaan kehä tarttis etsiä jostain taulukosta), eli uudemman vastaavat tiedot tarttis kaivaa jostain. Joitain satoja rpm/hammas se vaikutus lienee. On myös erilaisia kaavoja rattaiden mitoitukseen, Shadow-Wikiin lisäsin taannoin tekstilinkin (arkisissa tekniikkatieoissa ketjutietojen kohdalla, ao. juttu nyt myös lisätty) englanninkielisestä kirjotuksesta. En ite vielä perehtyny siihen suuremmin, vaikutti ihan fiksulta kirjoitukselta.
Ajatushan olis, että normaaliajovarusteissa ja omana ittenäs saavuttaisit normaalin huippunopeuden niin, että kone kiertäis juuri suht huipputehojen kierrosluvulla. Tällöin pyörä hyytyis vähiten vastamäkiin tai vastatuuleen (ainahan se A1-nelari hyytyy enemmän tai vähemmän), kone pysyis nokalla siis, ja jäis ylikierrosvaraa alamäkiin tai jos kone piristyy ku se on kuumana ku hellankoukku. Ainaki Hondalla voi uskaltautua tonne rajalle "hetki ennenku mäntä sulaa"... eräät Separi- ja Shadow-kuskit vois kertoa hauskoja tarinoita mitä nopeusmittari tekee ku koneesta löytyy yllättäen koni-pari lisätehoa
Tietysti jos meet (menisit) tollei piinaamaan konetta on vaaransa et laulu lakkaa aika komiaan posahdukseen.
sampul1 kirjoitti:Entä kuluminen? Menikö se niin että toinen ratas parillinen ja toinen pariton, niin ei kulu niin paljoa?
No joo, entisajan ketju-/ratasmateriaalilla (about 1980 asti) ajatus tosiaan oli, että parillisilla luvuilla ratashammas ja kulunu ketjulinkki (rulla) kohtas eli kuluminen lisäänty verrattuna parittomiin missä kulunu linkki vaeltaa eri hampailla eli kuluminen tasaantuu (kesto jopa tuplaantuu). Tarina:
http://www.fbchain.com/news/70-why-havi ... -you-money tai aika tyhjentävästi myös
http://www.ducatimonster.org/forums/tec ... ation.htmlSaman linkin osumien välttämiseks täytyis tietysti hammaslukujen lisäks tsekata ketjulinkkien luku, esimerkiks ettei takarattaan hammasluku ja ketjulinkkien määrä ole samalla luvulla jaollisia mikä lisäis kulumista, tärinää ja äänihaittaa ("kiertävä ääni"). Gearing Commanderissa on alinna laskin miten usein hammas+linkki on kontaktissa. Laatuketjuilla ja rattailla ongelma ei ehkä ole niin suuri. "Huolellinen mies" (käsite löytyy Suomen Laista!) tarkistais. Ja zori ku olin taas laiska, varmaan aiheesta löytyis suomenkielinenki esitys