Beta RR 125 4T LC

lusikka6000
Liittynyt:
27.5.2012 14:46
Re: Beta RR 125 4T LC

ViestiKirjoittanut lusikka6000 » 22.8.2013 19:47

Kävin tossa säädättämässä venat ammattilaisella ja imu puolelle 0,10mm ja pako 0,20mm ja vieläkin nakuttaa? eli taitaa olla tollanen nakutus ääni normaali eli kaasutellessa lähin ääni lienee jonkinlainen sirinä(kö)? :D
veikkaappa
Pyörä:
Beta RR 125 LC, ex Masai DB 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
22.8.2009 22:04
Re: Beta RR 125 4T LC

ViestiKirjoittanut veikkaappa » 26.8.2013 10:55

en välyksistä tiiä mutta mulle sanoivat huollossa että pitää kuulua pieni nakutus
Jamiihh
Pyörä:
PitPro 150cc,Beta RR 125 LC Motard,EX*Aprilia SX50
Liittynyt:
16.2.2013 1:54
Re: Beta RR 125 4T LC

ViestiKirjoittanut Jamiihh » 26.8.2013 16:04

Kuinka usein pitäs venttilejä säädellä? Nettimotossa jollain oli myynnissä ja luki että 6000km välein on säätänyt. Itse en ole kertakaan :eek:
Hyppää chillisti,kaadu villisti
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: Beta RR 125 4T LC

ViestiKirjoittanut Stål » 26.8.2013 16:06

Ainakin hussessa ja weerassa on 6tkm välein tsekkaus, tosin ei mulla eikä yhdelläkään kaverilla oo välykset menny 6tkm sisään.Oonko nopee vai mitä 8)
Husaberg FS 570
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: Beta RR 125 4T LC

ViestiKirjoittanut AceFin » 26.8.2013 16:54

veikkaappa kirjoitti:en välyksistä tiiä mutta mulle sanoivat huollossa että pitää kuulua pieni nakutus

"Pieni nakutus" on kyllä todella subjektiivisesti sanottu. Toiselle pieni nakutus on koneen normaali käynti, toiselle se tarkoittaa sitä että venttiilit on säädön tarpeessa. Jos minulla nakuttaisi kone, niin kyllä mä ne uudestaan tarkistaisin, ei sen pitäis nakuttaa oikein säädettynä ollenkaan.
Viimeksi muokannut AceFin päivämäärä 26.8.2013 23:18, muokattu yhteensä 1 kerran
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
chiquita
Liittynyt:
2.4.2013 23:11
Re: Beta RR 125 4T LC

ViestiKirjoittanut chiquita » 26.8.2013 21:49

Jos tuo ns nakutus on semmosta hurinamaista niin silloin ääni kuuluu venttiilikoneistosta, nokkaketjusta... Mutta jos nakuttaa selvästi niin tarkistaisin.
lusikka6000
Liittynyt:
27.5.2012 14:46
Re: Beta RR 125 4T LC

ViestiKirjoittanut lusikka6000 » 27.8.2013 21:40

huh onneksi on vaa sellaista hurinamaista :D nyt sitten aletaan miettiä mitä tolle uudelle änkälle tehdään että saataisiin vähän hiljaisemmat äänet ja sen jälkeen koropalan vuoro :D
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Beta RR 125 4T LC

ViestiKirjoittanut Murska » 29.8.2013 20:45

Aiemmin laitoin 132.5 pääsuuttimen ja sillä pyörä parani selkeästi, kaasutuntumassa löytyi edelleen puutuneita kohtia joka kieli keiton puutteesta. Nyt kun ilmat viileni niin vaihdettiin suuttimeksi 137.5 ja nyt kone toimii vielä paremmin.

Herkkyyttä tuli lisää eikä ole samalla tavalla puutuneen oloinen, mäki joka missä vauhti hyytyi 85 paikkeille, mentiin nyt 98-100 vauhdilla ylös asti. Kone vääntää paremmin ja kiihtyy paikaltaan rivakammin, nyt se on aika hyvä. Vielä tutkin pari juttua ja niistä ajallaan lisää jos ne tuottaa tulosta.

Eli, nyt suuttimina on TK42 ja pääsuutin 137.5, molemmat on alkuperäisiä suuttimia hieman pidempiä niin kestää vähän paremmin bensanpinnan vaihteluita mm. keuliessa ja enskailussa.

Jaa että paljonko nyt kulkee isommalla suuttimella? No, täysii tietenkin :lol:
lusikka6000
Liittynyt:
27.5.2012 14:46
Re: Beta RR 125 4T LC

ViestiKirjoittanut lusikka6000 » 30.8.2013 14:04

itse en ymmärrä, vaihdoin itsekkin tuon 132,5 suuttimen ja säädin venttiilit. Kävin ajamassa ja jos lähti matalilla kierroksilla kiihdyttämään niin alkoi booamaan, nykimään ja sellaista sitten kun sai lisää vauhtia ja kierrokset nousivat niin voimi hyvin, hiljensin vauhtia ja kaasu pohjaan niin sama ilmiö. Nyt tänään löin uuden avaramman änkän kiinni niin mitään ongelmaa ei ollut mistä mahtaa johtua? :) niin ja putsarin reikiä on avarrettu ja db killeri poistettu
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Beta RR 125 4T LC

ViestiKirjoittanut Murska » 31.8.2013 14:32

Änkän vaihdon perusteella 132.5 on liian suuri suutin sun pyörässä vakio vaimentimelle. Moottorit on yksilöitä ja se mikä toimii toisessa, ei välttämättä toimi toisessa. Oletko säätänyt seosruuvia? Meillä se on noin 2.5 kierrosta auki.

Eilen tukittiin saastehärpättimen letku ja yllättäen vaikutus oli positiivinen. Nyt moottori herää entistä paremmin kaasua antaessa ja vääntää paremmin alhaalta, voi kuulema monessa paikassa ajaa pykälää isommalla vaihteella. Nyt seuraillaan katalysaattorin lämpenemistä ja nokeentumista, jos siinä sen kanssa ei ole ongelmia niin letku saa olla tukittuna. Jos katti ei tästä tykkää niin laitetaan Akra siihen kiinni, kisapyörien vaimentimia löytyy edullisesti tämän tästä.

Kone kun saa enemmän ruokaa niin se näkyy kulutuksessa, normi ajossa pääsee noin 4 litran paikkeille, sora- ja mettäpoluilla kulutus keikkuu 5-6 litran välissä.

Öljyinä on käytetty Motorex 15W50, 10W60 ja nyt 10W40. Kaikilla öljyillä kytkin ja vaihteisto toimii loistavasti eikä öljyä kulu yhtään. Eilen tehtiin meni neljännet öljyt koneeseen kilsojen ollessa 2600 ;)
lusikka6000
Liittynyt:
27.5.2012 14:46
Re: Beta RR 125 4T LC

ViestiKirjoittanut lusikka6000 » 31.8.2013 21:26

Murska Arska kirjoitti:Änkän vaihdon perusteella 132.5 on liian suuri suutin sun pyörässä vakio vaimentimelle. Moottorit on yksilöitä ja se mikä toimii toisessa, ei välttämättä toimi toisessa. Oletko säätänyt seosruuvia? Meillä se on noin 2.5 kierrosta auki.

Eilen tukittiin saastehärpättimen letku ja yllättäen vaikutus oli positiivinen. Nyt moottori herää entistä paremmin kaasua antaessa ja vääntää paremmin alhaalta, voi kuulema monessa paikassa ajaa pykälää isommalla vaihteella. Nyt seuraillaan katalysaattorin lämpenemistä ja nokeentumista, jos siinä sen kanssa ei ole ongelmia niin letku saa olla tukittuna. Jos katti ei tästä tykkää niin laitetaan Akra siihen kiinni, kisapyörien vaimentimia löytyy edullisesti tämän tästä.

Kone kun saa enemmän ruokaa niin se näkyy kulutuksessa, normi ajossa pääsee noin 4 litran paikkeille, sora- ja mettäpoluilla kulutus keikkuu 5-6 litran välissä.

Öljyinä on käytetty Motorex 15W50, 10W60 ja nyt 10W40. Kaikilla öljyillä kytkin ja vaihteisto toimii loistavasti eikä öljyä kulu yhtään. Eilen tehtiin meni neljännet öljyt koneeseen kilsojen ollessa 2600 ;)

säätelen tuota seosruuvia myöhemmin mutta kiinnostus heräsi tuohon egr:ään mistä ja millä sen letkun tukkisit? :D Tuo nykyinen änkkä ei ole oikeen omaan korvaan mieluisa että jos jotakin kiinnostaa niin myynnissä ois, missä muuten se katti on kun tungin taskulampun änkkään eikä siellä näkynyt mitään :|
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Beta RR 125 4T LC

ViestiKirjoittanut Murska » 31.8.2013 21:59

Katalysaattori on äänenvaimentimen etupuolella, siinä missä on putkessa paksumpi osuus, Muistaakseni sen näkee kun katsoo fikkarilla vaimentimen takapäästä.

Letkun tukkimiseen voi käyttää mielikuvitusta, sopiva tulppa minkä saa letkun sisään ja tarvittaessa pois ;)

Siis onko sulla Betan alkuperäinen vaimennin myynnissä vai joku muu?
lusikka6000
Liittynyt:
27.5.2012 14:46
Re: Beta RR 125 4T LC

ViestiKirjoittanut lusikka6000 » 31.8.2013 22:08

ei ole alkuperäinen kun siis kokonaan itse tehty, sisäputki on aika avara. Reagoi kaasuun paremmin ja kiihtyvyyteen huippuja ei juurikaan nostanut, mutta tungitko sen tulpan siihen putken metalliosan pähän vai kumiletkuun?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Beta RR 125 4T LC

ViestiKirjoittanut Murska » 31.8.2013 22:22

Enkös mä kirjoittanut letkun tukkimisesta?

Meillä huiput pysyy samana teki pyörälle mitä tahansa, huippujen nostoon tarvitaan lisää tehoja eikä sitä saa muuten kun moottorin osia vaihtamalla. Kulkee minkä kulkee, pääasia että moottori toimii kuten kuuluu.
lusikka6000
Liittynyt:
27.5.2012 14:46
Re: Beta RR 125 4T LC

ViestiKirjoittanut lusikka6000 » 2.9.2013 22:08

Paljonko teillä yleensä ottaa huippuja normi asennossa ja millä vireillä itse kokeilin motarilla tänään ja parhaimmassa kohdassa (jokunen loiva alamäki) 129km/h mittariin. ilmanputsarin koppaa avarrettu, killeri pois, 132,5 suutin, 15-56 välit ja egr tukittu.
Itseä kiinnostaa nuo huiput vain ohituksessa että ei tarvitsisi jokaista ohitusta miettiä niin etukäteen :D voi myös kertoa vinkkejä tekniikan/tehojen parantamiseksi :)