hei !
mietin ja mietin että pitäisikö olla hiljaa ja kirjoittamatta, mutta moni asia on jäänyt nyt huomioimatta.
nyrkkisääntönä "tapauksen mukaan, olosuhteiden mukaan, käyttäjän mukaan" ovat nämä huollot riippuvaisia, samaten kestävyys.
tässä joitakin tutkittuja ja testittyjä juttuja:
minulla on neljän eri TT Cagiva yksilön 25tkm Asso Werke 2-rengas kupu kestotestit, joista yksi on mp lehden valokuvitettu testireportaasi, jossa kuvat kuluneista osista.
1kpl on evo1 '99 hybrdin 17tkm kestotesti, siis 1-rengas tasakatto männälle. puristuspaineet eri olosuhteissa, ohipuhallukset yms.
Yhtäkään yllämainituista kestotesteistä ei ole ajettu m-renkaan katkeamiseen asti.
Italialainen tehdaskasaus välys on luokkaa 0,035~0,045, oli etenkin 90-luvun alussa ja on osittain edelleen. 0,06 on suomalainen keksintö ja kompromissi ihan valumännälle, takomännälle se sama 0,06 on Universaali vakio (0,05~0,06).
Cagivan sylinteri stanssit voi heittää ilmoitettua 0,15 väljempään suuntaan, ei koskaan tiukempaan päin. tähän kun ottaa huomioon yleisen Cagivan sylinteriputken muodon, joka jopa 0,015~0,020 väljempi alapäästä kuin ylhäältä, tulee lopputulokseksi jopa 0,02~0,25mm väljempi paketti kuin päässä kuviteltu pelkkien Stanssien perusteella.
Pelkkien Stanssien perusteella kasatusta TT Mito2 Lawson replicasta (66650e setti versio Lawson ja omavalinta VHSB34es) on myös tehty kestotesti ystävän kanssa. ei ollenkaan sisäänajoa, pelkkä 3-vaihe lämpökäsittely ja sitten rajua ajoa kokoajan, "lämppäsi" 4x, sama lämpännyt mäntä elvytettiin joka kerta ja ajot jatkui 3000km asti kunnes muuten vain rääkkäys lopetettiin. Välykset olivat sopivan väljät, mutta mäntä ei pysynyt mukana lämmönvaihteluissa ja männän muodon muutoksissa ajotapaan nähden. Moottori säädöt kaikki osat jne olivat täydelliset kokonaisuutena, paitsi että mäntä oli Mitaka.
rata-ajosta 125cc Sp cup on viimevuodelta myös kauden mittainen tako Wössnerien kestotesti verrattuna tako Asso Werke'en. ( TT Evo2 '05 , tehtaan normi TT evo2 osat lukuunottamatta Arrow putkea )
On niin monenmonta huomioon otettavaa asiaa, joista kestävyydet ja tehot riippuu. Vaikka kaikki olisi teknisesti ja materiaalisesti kunnossa, voi jo pelkkä ajotapa aiheuttaa ongelmia ja moottoririkkoja oli sitten uusi tiukka paketti tai jo sisäänajettu väljempi paketti. ei sinänsä riitä että tietää 2-tahtisen palotapahtuman perusteet, vaan vasta kun tietää kaikki eri moottori kokoopano variaatiot ja niiden erot ja käyttäytymiset, osaa tulkita kuluneita osia, miten ne ovat reagoineet mihinkin muutoksiin niin ajotavassa kuin säädöissä.
Mäntää uusittaessa pitäisi ihan ekana tulkita Sylinteriputken muotoa, eli kohtia joista mäntä on kulunut eniten ja että onko niissä merkityksen tekevää eroa muihin Cagiva yksilöihin, jolloin voitaisiin varmentaa välyksen tarvetta eli että kasvatetaanko vaikko pienennetäänkö 0,01. Jos tällaiset perusseikat jää huomioimatta, on käytännössä turhaa korostaa Ohipuhalluksen syitä huollon yhteyksissä. esim liian väljä mäntä/sylinteri välys aiheuttaen "Piston slap'pin" vaikuttaa myös m-renkaiden kulumiseen, siihen missä asennossa ne ovat liukuneet sylinteri putkessa, vaikuttaen m-renkaiden sisäänajon laatuun siihen mistä kohdin renkaat alkavat ohipuhaltamaan aikanaan.....
Suht vaikea näitä on yrittää tulkita ymmärrettäväksi tekstiksi, mutta jo pelkässä kaasutin ja ilmanotto vaihtoehdoissa on kymmeniä eri toimivia Tehtaan yhdistelmiä, joista nykyiset TT versiot eivät ole todellakaan välttämättä niitä parhaimpia.
T.m