Yamaha RD 125

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.4.2011 2:03

Nikkoni ebayssa
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.4.2011 21:47

Kuka tunnustaa omakseen huutonetin Kohdenumeron 173910178 ?
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 16.4.2011 19:16

Aika siistin oloinen RD! Perhana, kun ei nyt oikein perse kestä hommata uutta projektia. Muuten hakisin kyllä pois kuleksimasta...
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Squbbe
Pyörä:
Tunturi Sport '73 & RD 125 '81
Paikkakunta:
Muhos
Liittynyt:
4.10.2009 10:31

ViestiKirjoittanut Squbbe » 17.4.2011 19:27

Onko kellään tietoa RD125DXän ('81) pakoaukon aukiolosta asteina, pakoaukon pituudesta ja pinta-alasta?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 17.4.2011 19:45

Squbbe kirjoitti:Onko kellään tietoa RD125DXän ('81) pakoaukon aukiolosta asteina, pakoaukon pituudesta ja pinta-alasta?

Melkeinpä vaan suosittelisin mittaamaan varmuudeksi ne koneesta. Kanavan pituuden ja aukioloasteen saa pakoputken irrottamalla muutoin konetta purkamattakin. Pinta-alaa tosin ei.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 19.4.2011 17:54

Pistetäänpä taas kirjoitellenkin välillä.

Oon vähän miettinyt että jos hommaisin toisen tankin + katteet niin tekisin tuosta hitusen eri näköisen väritykseltään ja samalla muutamia muitakin muutoksia. Toinen tankki siksi että pyörän saa tarvittaessa muutettua alkuperäiseksi kun harkinnassa on laittaa tankkiin bensamittarin anturi ja mittaristoon tälle luonnollisesti mittari. Mittariksi Koson kolmen kympin bensamittari josta saa valittua lähes jokaiselle anturille sopivat vastusarvot.

Anturi näillä näkymin tulisi Peugeot Trekker skootterista. Sopiva paikka anturille olisi tankin takaosassa penkin etureunan alla. Näin anturin johdot jäisi piiloon anturin kuitenkin sijaitessa silti mahdollisimman ylhäällä tankissa. Anturin kohon varsi tulisi osoittamaan eteenpäin. Tämä siitä syystä, että bensapinnan muutos kurveissa vaikuttaisi mahdollisimman vähän anturin liikkeisiin.

Bensahanakin vaihtuisi samalla automaattihanaan, eli siis alipaineella toimivaan kuten on skoottereissa. Siihen vaikuttaisi hyvin soveltuvalta mm. YAMAHA Booster:istakin löytyvä malli joka pitäisi sopia RD:n tankkiin suoraan. Näin ainakin tiesi kertoa eräs engelsmanni.

Väritykseksi olen kaavailliut että musta-puna-valko väritys säilyy, mutta malli muuttuisi juhlavuoden mallien tavoin maalatuksi. Juhlavuoden mallit on harvinaisia ja niitäkin on itse asiassa erilaisella värityksellä. Yksi hienoimmista väriyhdistelmistä onkin juuri musta-puna-valko väritys. Tosin tuosta poiketen paremmalta näyttää jos Yamaha teksti on suuremmalla fontilla, kun asiaa kuvankäsittelyohjelmassa kokeilin.

Tokicon etujarrusatulan kiinnike pitää kanssa päivittää lopulliseen versioon. Tähän pyörään tulee nyt sitten kumminkin jäämään TZR levy tokicon 4-mäntäisellä satulalla. Nykyiselläänkin kun tuo jarrutusteho on enemmän kuin riittävä. Saatan pistää tuon RGF:n uivan levyn jossain vaiheessa myyntiin, kun sillä jarrutusteho on 16" pyörässä tuon tokicon kanssa luultavasti jo aivan liian vaikea hallittava, kun nykyiselläkin kokoonpanolla joutui opettelemaan yhden sormen jarrutustekniikan.

Tuossa kun tuli tota väritystä googlailtua, niin silmiin osui aika hillitty väriyhdistelmä. Harmaa vinyyli penkissä sopii melko hyvin kokomustaan pyörään. http://images.motofan.fr/C/9/3/0/yamaha ... 676768.jpg Tankin ja takakatteen harmaat raidat olisi voinut jättää kyllä hyvin poiskin ja valkoinen Yamaha teksti sivukatteiden sijasta tankkiin harmaalla varjostuksella olisi musta hienompi. Pointti kuitenkin tuo penkin poikkeuksellinen väri. Tarkkaavainen RD mies varmaankin havaitsee heti pakoputkessa hivenen oudot modot ;)
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
RMK
Liittynyt:
13.5.2008 17:24
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut RMK » 25.4.2011 9:10

Kai se on minunkin välillä ilmoittauduttava tänne :nolo: . Jotain pientä on tullut päivitettyä RD:hen. Uudet sopuhintaiset magneeton koppa ja oikean puolen jalkatappi löytyivät talven aikana. Etujarru on tällä hetkellä työn alla, olikin kova jumppa saada männät ulos. Pitää vielä ultraäänipestä satulat ja asentaa uudet männät. Levykin pitäisi vaihtaa, mutta on ne niin suolaisissa hinnoissa, että ei persaus kestä vielä.
Joskus tullut leikittyä samalla ajatuksella Zone tuon värityksen kanssa. Olen bongannut tuon saman tankin pidän sitä myös yhtenä parhaista väriyhdistelmistä. UK:n RD-sivuilla on myös joitain upeita värityksiä! Mullahan alkaa olla kohta tuplana melkein kaikki muoviosat+tankki. Vain oikea sivukate ja alakate puuttuu. Taka ja etukatteessa pientä korjattavaa. Voisin luopua noista halvalla, jos olet Zone kiinnostunut.
Edit. Tarviiko joku tätä, ei paha hintakaan: http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=59994.0
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 26.4.2011 16:32

Moro RMK. Susta ei vähään aikaan ole kuulunutkaan.

Toistaiseksi en vielä tarvitse katteita. Yksi rupinen tankki on tuossa kun romunkeräyksestä löytyi. Pitää oikoa se ja suorittaa ruosteenpoisto + sinkintä elektrolyysillä. Aika homma sen oikomisessa on, mutta olisi muutoin sopiva raiskattava bensa-anturia varten. Näin jäisi paremmat aihiot rauhaan modauksilta. Tietysti hitusen parempi aihio voisi olla tuokin yksilö.

Jos sulle jarrulevyn ei tarvitse olla alkuperäisen näköinen, niin halvin sopiva kotimaasta olisi : http://shop.emc24.fi/product_info.php?products_id=13170 Mitat siis passaa tuossakin 16" vanteeseen. Vieläkin halvempi vaihtoehtona saattais olla : http://www.powersportsmax.com/product_i ... s_id/13663 joka on siis kiinalaisvalmisteinen (tietty laatu kannattaa huomioida). Tuo kinkkilevy taisi löytyä mm. kymco venox 250cc pyörästä.

Pitääkin muistaessa päivitellä näitäkin tuohon faktaosion jarrulevylistaan.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
RMK
Liittynyt:
13.5.2008 17:24
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut RMK » 26.4.2011 20:39

Ai onko hussen takalevy juurikin RD:n etulevyn mitoilla? Toi on jo 36€ halvempi kuin EBC:n RD:hen kauppaama, eikä sekään ole orkkiksen näköinen. Kiinan-rautaan on mulla vielä ennakkoluuloja ja jätän ne toistaiseksi rauhaan.
Mitähän tuollaisen teettäminen tulisi maksamaan, siihenhän voisi sommitella vaikka RD-tekstin kiertämään 8) .
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 26.4.2011 21:59

RMK kirjoitti:Ai onko hussen takalevy juurikin RD:n etulevyn mitoilla?...
Mitähän tuollaisen teettäminen tulisi maksamaan, siihenhän voisi sommitella vaikka RD-tekstin kiertämään 8) .

Jeps ja tuolla linkissä oli nuo mallit ja vuodet. Faktaosiossa noita sopivia levyjä lisää tiedostossa Info - Yamaha RD 125 LC YPVS Jarrulevy.pdf Tuo hussen on halvin löytämäni. Harmi, etten löydä uudemman (1993-2003) TDR (ei siis dtr) levyn mittoja mistään. Sisäreikää ja pulttikehää siis, niin tietäsi sopisiko tuokin suoraan. RD:n levy on halkaisijaltaan 245mm, mutta tuo olisi 282mm eli jonkin verran suurempi. Jarrusatulaa täytyisi tietysti vähän siirtää.

Tuo voisi olla alkuperäiselle satulalle hyvä levy, jos vain sopisi. Harmi, ettei sen mittoja tunnu löytyvän. Harmi sekin, että kattavaa luetteloa jarrulevyjen mitoista ei ole missään. Onneksi sentään on noita muutamia sivustoja joissa on jokusia mittoja. Ilman olisi tuo jarrulevyjen sopivuus lähes mahdotonta selvittää etukäteen. Kattavampaa luetteloa silti kaipaisin.

Jarrulevyjen teettämiset taisi lähteä aika tarkkaan 100€ ylöspäin. Siis kiinteät ja hyvästä materiaalista. Kelluvat on vielä tuntuvasti hintavampia. Kelluvien jarrulevyjen niittejä ei tunnu saavan kotimaasta mistään. Levyn keskiön tekemällähän olisi mahdollista sovittaa reilusti suurempiakin levyjä. Näin oli tarkoitus toimia ton RGF levyn kohdalla, mutta nykyiselläänkin tokicon satulalla pysähtyvyysominaisuudet on huippuluokkaa.

Mukava huomata, että alkaa keskustelukin hiljalleen elpymään kesää kohden mentäessä.

Kiinan rautaan on omaa kokemusta ton skootterin muodossa. Laatu on vähän mitä on, mutta vastapainona on sitten hinta. Esimerkkkinä : http://www.scotford.kotisivukone.com/tu ... ml?id=1/16 :P
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Squbbe
Pyörä:
Tunturi Sport '73 & RD 125 '81
Paikkakunta:
Muhos
Liittynyt:
4.10.2009 10:31
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut Squbbe » 27.4.2011 18:00

Tänään kävi RD penkissä. Tarkoituksena oli siis vanhojen 12kW papereiden takia käydä vetämässä hiipuneet tehot papereihin. Dynokäppyrä löytyy galleriasta. Katsastuskonttorilla kuitenkin tuli mutkia matkaan, AKEn mukaan moottorin kuluneisuus tai huonokuntoisuus ei riitä tehon alennuksen keinoksi vaan moottorin rakennetta pitäisi muuttaa. Hieno homma... :seko: Nyt pitää siis jollain keinolla kaivaa paremmille laitumille lähteneet kaakit takaisin, virittää ja penkittää 12kW, kuristaa, penkittää alle 11kW. Helppoa ja yksinkertaista...
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 27.4.2011 18:14

Squbbe kirjoitti:vaan moottorin rakennetta pitäisi muuttaa...

Kysäise paikkakuntasi k-konttorilta hyväksytäänkö putken pätkä kaasarin luistin sisällä. On toisilla nimittäin onnistunut katsastaminen A1 normeihin noinkin. Eli siis pätkä muovi-, rauta-, yms putkea luistin sisälle. Sen verran pitkä ettei luisti pääse nousemaan ylös asti, kun ottaa kiinni luistikanteen. Johonkin puolen välin paikkeille kun saa kaasua käännettyä on varmaan aika sopiva. On helppo asentaa ja poistaa. Ymmärtääkseni pitäisi olla täysin laillinen kuristustapa. Mun mielestä jossain oli, että kuristus ei saa olla sellainen, että sen saa ajossa päälle/pois. Tuotahan ei saa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Squbbe
Pyörä:
Tunturi Sport '73 & RD 125 '81
Paikkakunta:
Muhos
Liittynyt:
4.10.2009 10:31
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut Squbbe » 27.4.2011 19:45

Joo, tuohan on tosiaan aika konttoririippuvaista hommaa, penkittäjä tiesi kertoa että jollakin katsastusasemalla ei ole muuta tarvinnut tehdä kuin viedä nuo nykyisen tehon paprut ja homma sillä selvä. Rekisteröinti pitää nyt viedä sitten loppuun tuolla samaisessa a-katsastuksessa joten saa nähdä mitä tulee kun pitäisi herättää tehot yhtäkkiä henkiin.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 27.4.2011 19:57

Squbbe kirjoitti:..kun pitäisi herättää tehot yhtäkkiä henkiin.

Tarviikohan. Sulla on jo nyt tehomittaus ilman kuristuksia. Ok, nyt pistät siihen kuristukset jolla teho on aiempaa mittausta pienempi = Kuristusten vaikutus on todistettu ja pyörähän on kuristettu. Eikös tuon pitäisi kaiken järjen mukaan olla nyt ok. Tehomäärällähän ei ole väliä, kunhan vaan on alle A1 kattorajan.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut Johani » 28.4.2011 1:37

yks helppo käytetty kurustustapa on kans säätää pakoaukonsäädin niin että pakoaukko ei ole täysin auki, servon ollessa auki asennossa jotku tehneet niin ja rek otteeseen tulee tyyliin merkintä, teho alennettu säätämällä pakoaukonsäädin niin että pakoaukon korkeus auki asennossa 18mm. tuosta kaasarista kuristamalla tulee merkintä montako astetta kaasu saa kääntyä, tuota pakoaukonsäädintä on poliisin hankalampi tien päällä tarkistaa.