Joo sen verran lyijyrekiä (ööh, "road-hugging weight") nuo Hyot, että koneen täytyy kyl kiertää. Taispa MOTORRAD kestotestissään vitsailla, että jos toisissa prätkissä punaista kierrosaluetta vältellään niin Hyo-V2:n kohdalla täytyy olla erityinen syy jos kuski päästää kierrokset alle puna-alueen
Mut niin siis vielä asiaan...
Jännitteen laskiessa liian vähiin ei CDI enää ehdi/jaksa tuottaa kipinää (sehän lykkää hetkellisesti jopa 20.000+ V), eli tuo pätkiminen vois sopia hyvin kuvaan - mahdollisesti myös tyhjäkäyntiongelma jos laturi antaa pikkukierroksilla vähempi virtaa kuin kulutus on, eli silloinkin kipinä alkaa jäädä väliin. Yzä kuuluu olevan erityisen herkkä (TCI-sytkä?), eli jos jännite jää alle 12V se alkaa oireilla. Shadowssa akku saa olla aika sippi ennenku se alkaa nykiä. Suht perusteltu veikkaus siis, että Sulla on juuri tuollainen häiriö Hyossa.
V2-Hyot käyttää tiettävästi yhä tota isoa (ja tyyriimpää) CP12120-akkutyyppiä minkä tuskin löytyy ihan joka liikkeestä hyllytavarana, eli mielellään se korvataan kapasiteetiltään pienemmällä, koteloon sopivalla yleisellä YTX7L:lä (tjsp)... ja sitten tulee tollasta pikkukränää. Olin laittanu ton Aquila-Wikiin "known problem":iksi koska siitä oli useita mainintoja voorumeilla. Oikea akkumalli siis täyttäis kotelon kunnolla ja kapasiteetti 12Ah on kai kevareiden aika kärkeä (Viragossa tais olla 10-11Ah). Tai akkumalli voi Sulla olla oikea, mutta se on ehkä sippi? Eihan ne tahdo kestää ku sen 3-4 ajokautta... itellä taitaa Yuasalla alkaa juuri neljäs kausi, ja tässä jo miettiny koska sillä on käsillä "sori sori... Juhannuskokko" (ongelmajätelava siis)
Heikko akku (tai hapettumat) olis muutenkin aika tyypillinen kevätharmi. Ei kai olis suurempi vaiva nappasta akkua irti ja pistää lataukseen, tarkistaa ottaako ja antaako enää virtaa. Napojen hapettumat syö yllättävän paljo jännitteestä vaikka akku muuten oliskin ihan ok, eli harjaa ne ja kengät puhtaiks jotta eliminoit kontaktihäiriöt. Turvakytkinfeelut taas on mun mielestä (ja kokemuksesta) on/off eli ne katkaisee sytkän kokonaan. En ihan ymmärrä miks sivujalkakytkimen ohittaminen antais lisäkierroksia... ellei siinä ollu jotain jännää lepovirrankulutusta... mut jos kulku parani niin sähköpulmaanhan tuokin viittais?
Toinen potentiaalinen ongelma vois olla alipainetoimisen bensapumpun vajaatoiminta, jos jossain on alipainevuotoa vielä. Nyt en kyl muista enää kaivelematta aineistosta esiin miten pumpun tarkistus meni. Pätkiminen korkeilla kierroksilla (vähä kuin rajoitin, ts. kipinä hetkittäin hukassa) viittais kyl mun mielestä enemmän juurikin em. akkupulmaan - jopa aika selkeesti - mut yritä ajaessa funtsia olisko se enempi kutenki bensapulaan viittaavaa oireilua: kone siis kiertäis vastentahtoisesti, menis vähäniinku pumpuliin. Jos ajattelet positiivisesti niin oothan nyt kuitenki jo "halfway there" eli en jaksa uskoa et mikään iso vika on kyseessä