Varsin mielenkiintoinen tuo näkökulma, jonka toit esille pikku-varjosta. Siis pikku-Vt todellakin on pyörä, joka lähes kaikilta osin täyttää ne "normit", joita moottoripyörältä voi yleisesti vaatia. Varjossa on lukuisia ominaisuuksia, joissa se kykenee kilpailemaan oikeastaan täysin isompiaan vastaan. Ensinnä tosiaankin se runko - tarpeeksi iso, näyttävä, jämäkkä ja tilava, tekemättä siitä kuitenkaan liian raskasta.
Juuri tuo viimeksi mainitsemani ominaisuus on juuri sellainen, jota mielestäni tulisi osata arvostaa. Jo vähänkin isommat customit tosiaankin menee hyvin helposti sinne ns. "möhkö"-sarjaan, joka johtaa samalla siihen, että ne eivät ole välttämättä enää "nautittavia" ajettavia mutkateillä. Ei siis kuitenkaan sillä, etteikö niilläkin kovaa pääsisi. Itse olen tätä edellä mainitsemaani "järjenvastaiselta" kuullostavaa väitettäni päässyt todistamaan myös käytännössä. Isälläni on näet tällä hetkellä toisena pyöränään Moto Guzzi:n California special 1100 (painaa kuivana about 260+kg), ja kuinka ollakkaan, mutkatiellä ei minkäänlaisia mahdollisuuksia ollut meikäläisellä pysyä perässä piikillä, ei sillä ettenkö osaisi ajaa / kantata tarpeeksi. (uskaltaisin väittää ajotyylini olevan välillä vähän liiankin aggressiivinen suhteessa siihen, että alla oli 125cc custom, jonka käyttötarkoitus tuskin lienee "kilpa-ajo"
Itse varjolla ajaessani kuitenkin totesin sen suorastaan yllätävän ketteräksi ajettavaksi mutkateillä, eikä vauhtia oikeastaan rajoita muu kuin moottorin voimavarat pitkiä "mäennyppylöitä" noustessa/ suoria ajaessa. Mutkat kyllä taittuvat ketterästi, eikä runkoa voi todellakaan moittia. Isoa customin möhkälettä tosiaan lienee paljon raskaampaa/työläämpää viedä mutkiin, ja tässä suhteessa kevyellä Vt 125:llä mutkateillä saavutettava ajonautinto on suurella todennäköisyydellä vähintään yhtä suuri / suurempi kuin painavemmilla customeilla. Myöskään itseäni eivät siis nämä varsinaset "möhköcustomit" liiemmin kiinnosta, sillä tietynasteinen ketteryys on kuitenkin sellainen ominaisuus, joka yksinkertaisesti kuuluu hyvää moottoripyörään, -oikeastaan aika iso osa ajonautinnosta tulee mielestäni juuri siitä, että sä viet sitä pyörää, eikä päinvastoin
Noh, jos nyt vielä mietitään sitten niitä ominaisuuksia, jotka tekee prätkästä nautittavan, -siis sellasen että sillä haluaa ajaa, ajaa, ja ajaa. Väkisinkin moottoripyörän luonteesta todella merkittävän osan määrää sen sydän, eli moottori. Tässä suhteessa pikku Vt onkin sitten hieman ristiriitainen tapaus. Hondan 125cc V2 on kieltämättä tunnollisesti huollettuna äärimmäisen luotettava kone. Käyttökustannukset on pienet, (vrt. esim. kulutus, huollot, halvat vakuutukset yms.) mutta toisaalta taas pieni 125cc twini on aika luonteeton, ikään kuin sähkömoottori. (hieman kärjistetysti sanottu, mutta kuitenkin). Pikku-Vt:n kone hoitaa hommansa kyllä mallikkaasti, - ottaen tietenkin huomioon kuutiotilavuuden rajoitukset. Lähes värinätön, silkinpehmeä käynti, kiistattomasti oikeinhuollettuna miltei pomminvarma kone, joka kyydittää joustavasti eteenpäin ajoympäristöstä riippumatta. Mutta... Silti siitä puuttuu mielestäni eräänlainen "sielukkuus", jota ei tosin välttämättä löydy ainakaan omilla kriteereilläni edes kaikista isommistakaan moottoripyöristä.
Ehkä tässä kohtaa on syytä kuitenkin todeta, että miltei aina pyörää valittaessa on tyydyttävä jonkinasteisiin kompromisseihin. Termiä "kultainen keskitie" vois mun mielestä käyttää ihan hyvin synonyymina pikku-varjolle. Se tekee yksinkertaisesti kaikki mitä suomen olosuhteissa tarvitsee, (ja samalla on yks niistä harvoista kulkuvälineistä jolla voi todella nauttia siitä, että ajelee rajoitusten mukaan). Jos ajattelee rationaalisesti, niin on miltei pakko myöntää, ettei muuta pyörää edes tarvitsisi normaalikäyttöön, mutta toisaalta taas moottoripyörä on väline, jolla pyritään tavoittelemaan egoistisen itsekkäästi nautintoja. On tosin myönnettävä, että tässäkin suhteessa mielipiteet vaihtelevat suuresti,- jotkut haluavat valita pyöränsä järjelliseltä pohjalta ja ajatella asioita ns. "pitemmällä tähtäimellä", kun taas toiset eivät tee valintaansa lainkaan rationaalisten perusteiden valossa.
Noh, voidaan tietysti kysyä onko ylipäätään järkevää ajaa moottoripyörällä, mutta on jokatapauksessa selvää, että järki ja tunteet eivät vain aina ole kytköksissä toisiinsa. Moottoripyörä on joillekkin pelkkä huvitteluväline, kun taas toisille ikäänkuin työkalu. Jokatapauksessa moottoripyöräilyä voi harrastaa hyvin monella eri tavalla, ja kukin todennäköisesti löytää oman tapansa (sellaisen mikä subjektiivisesti hyvältä tuntuu) harrastaa sitä.
Summa summarun,Vt 125 hoitaa kyllä moottoripyörän virkaa vallan hyvin, ja on miltei mahdoton julistaa mitään objektiivisia totuuksia mikä nyt olisi järkevämpi vaihtoehto. Moottoripyörän valinta on kuitenkin niin henkilökohtainen asia, että viisainta lienee sanoa vain se, että kannattaa selvittää, tutkia, ja mahdollisesti koeajaa kaikki eri vaihtoehdot, ja valita se, mikä itsestä parhaalta tuntuu