Eli ongelmasihan on liian matala/huono ajoasento?
Itse en lähtisi penkkiä vaihtamaan, sillä se on aika kallis ratkaisu. Jos kuitenkin halauat; muistaakseni penkissä taitaa lukee pohjassa mistä pyörästä se on poissa. Veikaisin, että kyseessä on Honda CRF:n penkki ja vuosimalli on varmaan lähellä sitä 09. Tosin kiinnikeraudat taitaa olla erit, kun takahäkkikin on HM itse tekemä. Saat ne irti vanhasta penkistä, sillä jos muistan oikein ne ovat pultilla kiinni. Ei muutakun pyöräliikeeseen oma penkki mukana ja vertailemaan. Ainakin itse toimisin näin, jos kerta penkki pitäisi vaihtaa. Täytyy vain muistaa, ettei osta vakio penkiä, koska se on todennäköisesti saman korkunen, kuin vakiopenkki eli korotettuja penkejä katselemaan, kun vain varmistut mallista. Ei penkin muokaaminen ja päälystäminen kova homma ole, jos vain viittii.
Halvemmalla pääset, kun muokaat ajoasentoa muulla tavalla ellet itse aijo penkiä muokata. Polvikulmaa saa matalemmaksi helposti vaihtamalla matalemmat jalkatapit ja käsien asentoa laitamalla kororaiserit sekä leveämmän tankon tarvittaessa.
Alustallakin voi pelata jonkin verran;
-Nostamalla keulapumppuja (ainakin uudemmissa keula on tehtaalta tullessaan noin sentin alempana kuin se voisi olla.)
-Hommaamalla koropalan linkustoon. Tämä jakaa kyllä paljon mielipiteitä, mutta itselle se oli loistava ostos sillä olen 186cm pitkä. Jotkut sanovat,että koropalat huonontavat alustan toimivuutta, mutta omasta mielestä sain sen itselle toimimaan paremmin, kun polvet ei laahaa maata.
En myöskään ole ajamassa kisoja, joten korkeammalla painopisteellä ei ole väliä. Pyörän painopiste ei myöskään muuttunut pituussuunassa, sillä nostin keulapumpuja samassa suhteessa. Koropaloja myy Blingfactory.
http://www.blingfactory.fi/epages/vilka ... s/BFMP0002-Takajousta voi säätää kireämmälle
Asiasta toiseen: Olisko joku kiinostunut uuempiin malleihin (2011 --->) tulevasta adapterista, millä saa Yamaha YZ 125 vm. 1986 rattaan paikoilleen ja täten saa vaihdettua ketjujaon 520 omaaviin rattaisiin, jotka kestävät ikuisuuden näissä 11kw pyörissä hyvien o-rengas ketjujen kanssa oikein huollettuna. Ei myöskään tarvitse maksaa 100 euroa siitä vakio rattaasta maahantuojalle... Mahdollisesti keväällä (5. jakso koulussa) voisin parit adapterit pyöräyttää pientä maksua vastaan tai sitten postittaa piirustukset esim. Blingfactorylle, jolloin niitä pystyisi netistä ostamaan koropalan tyyliin, jos en itse niitä kerkiä tekemään.
EDIT: Elikkäs voin tehdä adaptereja tammikuun loppuun asti, jos siis kerkiän. Yksi olisi valmiina tosin kiireessä tein siihen kuuden pultin tasajaon. Poraan siihen viereen reijät, että menee paikoilleen. Mahdollisesti voin tehdä hutimenneistä reijistä kevennys reikiä, jos siitä tulee kestävä. Kyseinen adapteri on porattu JT Sprocketsin yamaha yz 125 1986 suunattuun 47-hampaiseen rattaan kevennys reijät. Onko kiinostuneita?