miiggz kirjoitti:Ei se nyt tarkota että jos on takuita jäljellä, niin pikkuvian takia viedään huoltoon. On mullakin vielä takuita huhtikuuhun asti, pyörä käynyt kerran kokonaan osissa kun piti itse putsata kaikki linkun akselit ja yms kun ei huolto sitä tee. Venavälyt ja parit takuuhuollot olen liikkeessä teetättänyt.
Sen verran korjausta että ei ole olemassa mitään takuuhuoltoa, on pelkästään takuun alaisia korjauksia jos vika täyttää takuun ehdot.
Linkkujen ja liikkuvien osien huolto/puhdistukset kuuluu yleensä määräaikaishuollon piiriin, mutta fiksu kuski tekee ne useammin, joko omatoimisesti tai sitten huollossa korvausta vastaan. Takuun tehtävä ei ole tehdä puhdistus/huolto toimenpiteitä.
Monesti porukat tuijottaa pelkästään määräaikaishuollossa tehtäviä huolto ohjelmia, ne on tehty keskimääräisen käytön perusteella. Jos monottaa mopoaan jatkuvasti, ajaa enskaa, krossia, motoa, kekettää, polttaa kumia, ajaa paljon hiekkateillä jne. Silloin huollon määrä lisääntyy automaattisesti. Öljyt on hyvä vaihtaa useammin, liikkuvia osia kuten jarrut, iskunvaimennuksen liikkuvat osat, ohjauslaakerin, vaijereiden ja ketju/rattaiden säännöllisestä puhdistamisesta/huoltamisesta.
Nämä on niitä omatoimisia huoltoja joita ei kannata väheksyä. Pyörien peseminen ja hinkkaaminen on ihan hyvä asia mutta, jos sen ylimääräisen ja monesti turhan kiillottamisen sijaan keskityttäisiin perusasioiden tarkasteluun ja huoltoon, pysyy pyörät paremmassa kunnossa pitempään.
Lukemani perusteella monet pitää omatoimisesti pyörästään ylimääräistä huolta, jotkut menee määräaikaishuollon mukaan. Toiset ei välitä näistä asioista pätkääkään vaan ajellaan niin kauan kun pelit rokkaa ja sitten sanotaan iskälle että nyt on jopo rikki...
Lopuksi, ylläoleva teksti ei kohdennettu erityisesti kehenkään, yleisluontoista turinaa tehdyistä huomioista