Yamaha WR125X/R

Alexir
Pyörä:
EX HusQ 125 SM -09 ,EX Yamaha DT 50 -07 & -09 ,EX KTM EXC 125 -09, EX Yamaha WR 183 -11,EX WR125 -12, EXC450 -04
Paikkakunta:
Loviisa
Liittynyt:
30.9.2011 18:05
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Alexir » 30.1.2013 13:57

Joonaassss kirjoitti:On kyl ihan tyylikkäät! Ei sulla Alexir olis värikoodia?

eiköhä, käyn kattoo tallilta kun pääsen kotiin!
YouTube kanava
[X] M-Kortti [X] A1-Kortti [X] A2-Kortti [X] B-Kortti
ilm4rii
Pyörä:
Yamaha Wr 2010
Liittynyt:
19.10.2010 18:15
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut ilm4rii » 30.1.2013 15:14

Eilen alko weera taas värkkäämään, eli sammuu kun tankoa kääntelee ja välillä lähtee käymään.. (=johtovika) mistä kannattee ensimmäisenä alkaa tutkimaan? Virtalukon pohja? ettei tarvis aivan hirveänä taas purkaa..
LeKe96
Pyörä:
Wanha CZ, FZR600
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
9.3.2012 22:22
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut LeKe96 » 30.1.2013 15:33

Virtalukon pohjasta johto irti, itsellä oli sama vika viikko, pari takaperin.
Maski irti ja virtalukon pohja auki. Sitten vaan kolvaat johdon paikoilleen. ;)
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
ilm4rii
Pyörä:
Yamaha Wr 2010
Liittynyt:
19.10.2010 18:15
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut ilm4rii » 30.1.2013 16:23

LeKe96 kirjoitti:Virtalukon pohjasta johto irti, itsellä oli sama vika viikko, pari takaperin.
Maski irti ja virtalukon pohja auki. Sitten vaan kolvaat johdon paikoilleen. ;)

Joo niin oli johto irti. Kolvasitkos johdon siinä paikoillaan vai irrotitko sen pohjan irti ja pöydälle :) ?
Alexir
Pyörä:
EX HusQ 125 SM -09 ,EX Yamaha DT 50 -07 & -09 ,EX KTM EXC 125 -09, EX Yamaha WR 183 -11,EX WR125 -12, EXC450 -04
Paikkakunta:
Loviisa
Liittynyt:
30.9.2011 18:05
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Alexir » 30.1.2013 16:34

ilm4rii kirjoitti:
LeKe96 kirjoitti:Virtalukon pohjasta johto irti, itsellä oli sama vika viikko, pari takaperin.
Maski irti ja virtalukon pohja auki. Sitten vaan kolvaat johdon paikoilleen. ;)

Joo niin oli johto irti. Kolvasitkos johdon siinä paikoillaan vai irrotitko sen pohjan irti ja pöydälle :) ?

Pöydällä tulee varmasti parempi!

Virtalukon pohjan liittimet kylläkin menee tankin alle...
YouTube kanava
[X] M-Kortti [X] A1-Kortti [X] A2-Kortti [X] B-Kortti
LeKe96
Pyörä:
Wanha CZ, FZR600
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
9.3.2012 22:22
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut LeKe96 » 30.1.2013 16:48

Kolvasin lukon ollessa pyörässä, lämmitin kolvilla johdon päätä ja työnsin tinalangan siihen kiinni. Sitten sielä kolvilla sulatin lisää. Minuutti meni eikä se mikään vaikea juttu ole, vaikka lukko vielä pyörässä olisikin kiinni. ;)
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
jonicc Moderaattori
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
27.10.2012 12:43
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut jonicc » 31.1.2013 0:55

Tuli täs muute mieleen, että kun näähän käy laihalla jo vakionakin, niin jos laittaa vapaammin virtaavamman änkän, ni seoksen menee enemmän laihalle, ni jos kuristais vähä ilmanotost, ni saisko sil seokset rikkaammalle?
Periaattees vois saada siis lisää tehooki ku on seokset paremmat jos toimii tolla tavalla? pelkkää mietiskelyy, voiha se toimii silleenki et ilmanoton mukaa säätää sitä ruiskuu?
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Murska » 31.1.2013 8:40

Ei ei ja vielä kerran ei. Seoksia ei säädetä ilmansaantia kuristamalla, et saa muuta kun tukkoisen koneen jonka toimivuus on mitä on.

Potikan lisäämisen hylkäisin välittömästi vaikka niitä on muutama laittanut pyörään, sen toiminnasta ei ole kellään täyttä varmuutta koska käsittääkseni kukaan ei ole käyttänyt pyöräänsä seosmittarissa. Lisäksi mulla on suuri epäilys että potikka on asennettu aivan väärään paikkaan eikä intake air temperature sensoriin, kun en varaosakirjoista kyseistä osaa edes löytänyt. Lukuisista pyynnöistä huolimatta kukaan ei ole linkittänyt niitä ulkomaan juttuja potikan asennuksesta, kuten ei myöskään ole ottanut kuvia ja tehnyt juttua potikan asentamisesta. Näiden tietojen valossa potikan laittaminen on aika riskaabelia puuhaa ja melkoisella varmuudella sillä tehdään enemmän haittaa kun hyötyä. Mikään ei ole tyhmempää kun tehdä asioita joita ei ole kunnolla testattu ja todettu oikeasti toimiviksi.

Käytännössä, ja oikea tapa saada seokset kohdalleen on Power Commander. Alkuun vaikka netistä ladattavilla valmiilla kartoilla ja kun rahaa on enemmän niin sitten penkkiin säädettäväksi. Oikotietä onneen ei ole näissä asioissa jos haluaa että moottori toimii kuten kuuluu. PC kustantaa noin 300-350€ ja kun myyt pyörän, riipaiset tarvittaessa PC:n irti ja myyt sen eteenpäin 200-250 eurolla. Investointi ei ole 2-3 vuoden jaksolla kovinkaan paljoa, varsinkin kun kyseisellä laitteella saa seokset kohdalleen ilman viritelmiä joiden lopputuloskesta ja toteutuksesta ei tunnu kellään olevan todellista tietoa.
Yaaamaha
Pyörä:
R56 Mini Cooper S
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
27.5.2011 0:46
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Yaaamaha » 31.1.2013 14:53

Murska, tsekkaappa tuolta sivut 314-315
http://www.yamahar125.com/attachments/y ... al-pdf.49/

Eikös tuo osa nro. 17 olekin juuri tuo imuilman lämpötilasensori?

Itse kaaviosta en kyllä saanut mitään selkoa...:D
Myydään Ajovarusteet n. 170cm kuskille
AttK0
Liittynyt:
1.8.2011 4:00
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut AttK0 » 31.1.2013 15:51

Murska Arska kirjoitti:Potikan lisäämisen hylkäisin välittömästi vaikka niitä on muutama laittanut pyörään, sen toiminnasta ei ole kellään täyttä varmuutta koska käsittääkseni kukaan ei ole käyttänyt pyöräänsä seosmittarissa. Lisäksi mulla on suuri epäilys että potikka on asennettu aivan väärään paikkaan eikä intake air temperature sensoriin, kun en varaosakirjoista kyseistä osaa edes löytänyt.

Yaaamaha kirjoitti:Murska, tsekkaappa tuolta sivut 314-315
http://www.yamahar125.com/attachments/y ... al-pdf.49/

Eikös tuo osa nro. 17 olekin juuri tuo imuilman lämpötilasensori?

Itse kaaviosta en kyllä saanut mitään selkoa...:D


Itse olen katsonu kanssa tosta samaisesta manuaalista. Ja juu se 17 on se sensori. Tossa samassa manuaalissa lukee samassa myös itseasiassa koko logiikka ruiskunohjauksen ja sensoreiden välillä, eli jos yhtään haluaa katsoa ennenkuin rupeaa värkkäämään niin kannattaa vilkuilla. Sivulla 12 oli ihan perusidea ja se sensoreiden suhde seoksen säätelyyn luki jollain mystisellä sivulla jota en taas löytäny..

Sivuilta 371 ja 371 löytyy paremmat sähkökaaviot, joista näkee hieman selvemmin :D Imuilman lämpötilasensorin oletusresistanssiarvot löytyy sivulta 33.

Ja niitä r125 foorumeiden linkkejä potikan laittoon en ole linkittänyt koska se alkuperäinen postaus missä koko homma oli kunnolla selitetty poistettiin jostain syystä joku puolisen vuotta sitten. Nykyään löytää kyllä ihan googlellakin viittauksia siihen ja pystyy ymmärtämään periaatteen.

Mut kuten ihan perusjärjelläkin voi päätellä että kun manuaalissa selitetään selvästi että sen sensorin suurempi resistanssiarvo johtaa seoksen rikastamiseen ja sähkökaaviossakin näkee että siitä sensoria kuvaa ihan perus vastuksen merkintä niin siihen kun laittaa potikkaa samaan piuhaan ja kääntää vähän niin kyllä kaiken järjen mukaan pitäisi toimia :D
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Murska » 31.1.2013 16:29

Hienoa jätkät, nyt on oikea meininki!

Pääsin hiljattain pikaisesti näkemään surullisen tapauksen missä oli potikka laitettu, ja täysin väärään paikkaan, nimittäin ruiskusuuttimelle menevään johtoon. Aika ei antanut periksi alkaa sen enempää hämmästelemään tapausta, eikä tutkimaan pyörää tarkemmin kun se ei ollut mun ceissi. Asentaja vaan sanoi että näitä tulee vastaan määräajoin, netistä poimitaan "tietoja" ja tehdään viritelmiä vailla täyttä ymmärrystä siitä mitä ollaan tekemässä, silloin lopputulos on mitä on.

Tässä yksi syy miksi älähdin edellisessä viestissä, nyt kun joku vielä tekisi ohjeet kuvien kera niin porukalla on jatkossa oikeaa tietoa. Kuva sensorista/johdosta, säätövastuksen oikea arvo ja miten se kytketään sekä liitetään sensorin johtoon. Helppo homma sellaiselle joka oikeasti tietää mitä tehdä.

Sitä mä vieläkin ihmettelen etten löytänyt sensoria varaosakirjasta, pitää katsoa uudestaan lukulasien kanssa... 8)
Alexir
Pyörä:
EX HusQ 125 SM -09 ,EX Yamaha DT 50 -07 & -09 ,EX KTM EXC 125 -09, EX Yamaha WR 183 -11,EX WR125 -12, EXC450 -04
Paikkakunta:
Loviisa
Liittynyt:
30.9.2011 18:05
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Alexir » 31.1.2013 16:46

Murska Arska kirjoitti:Hienoa jätkät, nyt on oikea meininki!

Pääsin hiljattain pikaisesti näkemään surullisen tapauksen missä oli potikka laitettu, ja täysin väärään paikkaan, nimittäin ruiskusuuttimelle menevään johtoon. Aika ei antanut periksi alkaa sen enempää hämmästelemään tapausta, eikä tutkimaan pyörää tarkemmin kun se ei ollut mun ceissi. Asentaja vaan sanoi että näitä tulee vastaan määräajoin, netistä poimitaan "tietoja" ja tehdään viritelmiä vailla täyttä ymmärrystä siitä mitä ollaan tekemässä, silloin lopputulos on mitä on.

Tässä yksi syy miksi älähdin edellisessä viestissä, nyt kun joku vielä tekisi ohjeet kuvien kera niin porukalla on jatkossa oikeaa tietoa. Kuva sensorista/johdosta, säätövastuksen oikea arvo ja miten se kytketään sekä liitetään sensorin johtoon. Helppo homma sellaiselle joka oikeasti tietää mitä tehdä.

Sitä mä vieläkin ihmettelen etten löytänyt sensoria varaosakirjasta, pitää katsoa uudestaan lukulasien kanssa... 8)

Huoltomieskö oikeen oot :O

Joono mä voisin selata ton huoltomanuaalin läpi ja käydä vaikka tallilla ihmettelee ja parhaimmassa tapauksessa kuvien kera takas.

Pistäkää YV, jos haluat värikoodin vanteista tai kuvan "tummuneesta/sulaneesta" umpiosta!

edit:
Näin 5min katsauksella johto on RUSKEA-VALKOINEN.
YouTube kanava
[X] M-Kortti [X] A1-Kortti [X] A2-Kortti [X] B-Kortti
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Murska » 31.1.2013 17:21

Jos viitsit ottaa kuvia niin se kertoo porukalle enemmän kun tuhat epämääräistä ohjetta.

Ei, en ole huoltomies mutta toisinaan tulee kuunneltua niiden huoltomiesten jorinoita ;)
Joonaassss
Pyörä:
Rieju rrx 50 cc, Yamaha WR 125r
Paikkakunta:
Varsinais-suomi
Liittynyt:
2.10.2012 17:28
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Joonaassss » 31.1.2013 19:59

Laitoin yv..


Heitän täällä nyt vielä tämän kysymyksen ilmaan että voiko vakioumpioon heittää isompaa poltinta suoraan kiinni vai sulaako? Ei mitään muuta tapaa olis nopeesti ja laillisesti parantaa valoja?
Yaaamaha
Pyörä:
R56 Mini Cooper S
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
27.5.2011 0:46
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Yaaamaha » 31.1.2013 20:45

Omassa pärrässä oli 65/100w halogeeni ja hyvin skulas, vaikka tuli ajettua joskus 150km pitkät päällä putkeen, mitä nyt vastaantulijoiden kohdalla vaihdoin lyhyiksi satunnaisesti.

Oli muutes nii kirkas, että pitkiä kun väläytti, niin heijastimet 1.5km päässä välähtivät :D
Myydään Ajovarusteet n. 170cm kuskille