mustavi kirjoitti:zeiou kirjoitti:Mut siis eikös sen pidäkin vähän "laahata", jotta pitäisi jarrulevyn kunnossa?
No ei jarrun kuitenkaan pidä maata päällä, eli palojen pitää vetäytyä jokunen millin kymmenys irti kun hellität jarrua, ja vaan jotain kevyttä pyyhkivää ääntä voi kuulua (likaa, tai vähä warpannu levy... tai ehk ruosteet siel vaan rapisee etuvanteen sisällä
). Jarrulevyhän on yks kallis hitaasti kuluva osa (vaihdettava kun levyn paksuus 3,5mm tai alle), et todellakaan halua sorvata sitä ennen aikojaan pilalle jarrupaloillas. Jos nostat etufillarin ilmaan ja annat vauhtia niin sen pitäis hyrrätä iloisesti hyvinkin sen puol minuttia, ehk enemmänki, eli todella herkästi. Samoin takafillarin pitäis pyöriä useita kierroksia. Jos ei, niin osa koneen 11kW:sta menee harakoille (wow, esilämmitetty etujarru!
)
Tänään tuli vaihdettua jarrunesteet, ilmauksessa kyllä meni tovi.
Luulenpa, että se jarru laahaa vain sen takia, kun on uudet jarrupalat, joten eiköhän se sitten hetken ajelemisen myötä toimi, kun jarrupalat on "sisäänajettu". Siitä en kyllä sitten tiedä, kun vanhoillakin paloilla jarru laahasi päällä, tosin niissä ei ollut enää yhtään pintaa, joten männät eivät enää palautuneet, kun olivat menneet niin pitkälle.