Ostin joku aika sitten tälläsen 125X-version mittarivikaisena. Ostin käytettynä tilalle mopo-DT:n digitaalisen mittarin. Alkuperäisen mittariston numerot oli 19619500 ja D0608 ja uudessa 19619400 ja D2006. Mittaristossa siis takana 6 pinniä kolmessa rivissä (=18, samanlainen kuin Pattesin kuvassa). Päällepäin uusi mittaristo on muuten täysin identtinen vanhan kanssa, mutta uudessa on jäähdytysnesteelle varoitusvalo kohdassa, jossa vanhassa ei ollut mitään (eipä ole jäähdytysnestettäkään
)
Tänään laittelin uutta mittaristoa kiinni. Mittaristo kyseli laitetaanko 6p vai 12p ja Endr vai Ntrd (eli enduro vai sm?). Valitsin 12p ja endr näin alkuun. Mikäköhän pitäisi olla?
Vapaavalo toimii niin kuin pitää ja öljyvaloa ja bensavaloa mittari käytti päällä kun virrat laittoi päälle, eli ne toimivat varmaan ihan hyvin. Vilkkujen ja ajovalojen merkkivalot palavat koko ajan. Vilkut toimivat normaalisti, mutta vilkkumerkkivalo palaa silti jatkuvasti vaikka vilkut eivät olisi päällä. Merkkivalo ei vilku edes vilkkujen mukana kun vilkut ovat päällä. Ajovaloja taas ei voi laittaa edes pois päältä? Jäähdytysnesteen merkkivalo vilkkuu jatkuvasti punaisena, kun ei saa mistään tietoa nesteen lämpötilasta kun tässä ei sellaista ole. Pistin nyt teipin siihen väliaikaisesti päälle. Kierrokset eivät toimi digitaalinäytössä, eli kun virrat ovat päällä niin palkkeja ei ole, ja kun pyörän laittaa käyntiin niin tulee yksi palkki, mutta kaasuttaessa kierrokset eivät nouse mittaristossa. Nopeusmittari toimii ihan ok. Tuntuu tosin, että mittaristo näyttäisi liian pientä nopeutta, mutta en ole kyllä gps verrannut.
Eli nyt kaipailen vinkkejä näihin:
-miten vilkkujen merkkivalon saisi pelittämään?
-miten kierrokset saisi toimimaan?
-mikä noista yhdistelmistä pitäisi valita (6p/12p, endr/ntrd)
-vaikuttaako tuo yhdistelmä mittariston ilmoittamaan nopeuteen (renkaan koko jne)?
E: 6p ntrd asetuksella nopeus alkaa olla kohdillaan, mutta muut ongelmat eivät ole kadonneet. Kierrokset nousee mittarissa jonkun verran, ja nyt tarkemmin ajatellen kun 2-tahdista nyppäsee 4-tahtiin mittarin, niin luonnollisesti kierrosluku mittaristossa puolittuu. Olisko jollain vinkkiä, millä saisi mittarille tulevan signaalin tihennettyä kaksinkertaiseksi? Olettaisin, että mittaristo saa tiedon kierrosluvusta joko impulssikäämiltä tai cdi-sytytyspuola -johdolta.
E2: pyörä myyty, joten ei tarvetta vinkeille enää