-jho- kirjoitti:Eli voisiko joku kertoa mistä tämä johtuu, sähköistä vai mistä? Ja sitten mahdollisia vianetsintä neuvoja, että mihin johtoon pitäisi virran tulla?
Kuulostaa, että servo ei saa käyttöjännitettä. Servon sisällä on potentiometri, pieni 12v sähkömoottori ja rattaita alennusvaihteena. Ohjainboksi antaa sähkömoottorin napoihin joko + jännitteen tai kytkee sen maahan riippuen kumpaan suuntaan servon on tarkoitus kiertyä. Ohjainboksi tietää paluupostina potentiometrin vastusarvosta, paljonko servo on kääntynyt. Siinä lyhyt kuvaus toiminnasta.
Ihan alkuun voisit latailla faktaosiosta tiedoston
Fakta - Kytkentakaavio - RDLC YPVS v.2.pdf joka vanhemmasta kaaviosta poiketen sisältää servon ja ohjainboksin johtojen värit. Kannattaa tulostaa se mukaan pyörän kimppuun mennessäsi jotta voit tarvittaessa tarkistaa johtojen värejä.
Ohjainboksi on takakatteen alla. Vaikka kierrossignaali ei ole toiminnalle tarpeen muussa kuin ajossa tarkista silti ensin CDI: boksilta ohjainboksille tulevan Musta/Valko johdon ja liittimien kunto. Sen jälkeen tarkista ohjainboksin liittimien kunto ettei ole hapettumaa. Myös johtojen kunto tulisi selvittää. Kytkentäkaaviota seuraamalla näet mikä johto johtaa minnekin ja yleismittarin vastusmittauksella tarkistat molemmista päistä onko johto kunnossa.
Jos kaikki on ok, niin jätä ohjainboksi rauhaan. Ota seuraavaksi servon liitin irti ja tutki liittimen kunto (
kaikki johdot siihen tulee ohjainboksilta). Jos on ok, niin seuraavaksi servo auki. Eli; ota servon vaijeripää irti ja kiinnityspultit auki jotta saat servon pois rungosta.
Avaa servon takakansi. Tämä kuva on RD 350:n servosta, mutta 125:n on saman näköinen
http://www.rhevans.co.uk/servomotor.jpg Etualalla näkyy potentiometri ja taaempana sähkömoottori. Nyt tarvitset pari johdon pätkää jotka kytket sähkömoottorille meneviin johtoihin ja toiset päät pyörän akkuun Ei ole väliä kummin päin kytket. Jos laitat toistepäin pyörii toiseen suuntaan jos toistepäin niin pyörii toiseen suuntaan. Jos sähkömoottori pyörii on se kunnossa. Jos ei niin luultavimmin sen hiilet on kuluneet loppuun.
Jos moottori toimi ja kaikki johdot + liittimet on kunnossa vika on aika suurella varmuudella ohjainboksissa. Sille ei pysty tekemään juuri mitään. Nämä tarkistukset olisi nyt ne ensisijaiset.
Jos servon potentiometri on kulunut se yleensä aiheuttaa servolle omituista toimintaa eli vaijeripää liikkuu järjettömästi edes/takas. Senkin pystyy vaihtamaan uuteen. Jostain elektroniikkaliikkeessä huomasin sopivia potentiometrejä, mutta en nyt taas löydä tähän hätään mistään. Ihan mikä tahansa potentiometri ei tuohon sovi, vaikka sen vastusarvo sopiva olisikin.
Potikan akseli ei ole stantardikokoa ja on puolikuun muotoinen. Lisäksi sillä ei ole rajatopparia, eli se pystyy pyörimään samaan suuntaan loputtomasti. Vastusarvo menee tietenkin nollille aina joka kierroksella. Jos servosi on ok ja haluat voit servon huoltaa myös rattaiden osalta kun se nyt kerran on irti. Pura servo kokonaan. Kiinnitä huomiota rattaiden sijaintiin, vaikka niitä ei muistaakseni väärään järjestykseen sinne saanutkaan. Avattu servo näyttää tältä:
http://members.fortunecity.com/ducati17 ... servo3.jpg Kuva on kolmepuolikkaan servosta, mutta ei ole oleellisesti erilainen 125:n servon kanssa.
Rattaat on muovirattaita ja ne kannattaa puhdistaa hyvin ja ennen kasausta voidella uudella puhtaalla vaseliinilla. Pesuaineeksi sopii vesi ja tiskiaine.
Jos servo osoittautuu sen verran vialliseksi, että korjaaminen ei onnistu ja tarvitaan uusi niin huomaa että TZR tai DTR servot ei tuohon sovi ihan noin vain. Niissä servon ohjainboksi on servossa sisällä, eikä erillisenä kuten RD:ssä. Sen saa kyllä tarvittaessa RD malliinkin. Faktaosioon mulla on tekeillä muutes tästäkin tiedosto.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein