Täydynnee nyt sitten itsekin oma mielipiteeni kyseisestä pyörästä kertoa, onhan tässä yhdessä vietettyjä kuukausia jo muutama takanapäin.
Itse ostin omani jo valmiiksi pienistä vaurioista kärsineenä, mm katteet, valot, vilkut, jalkatapit, jne olivat ilmeisimmin varkaan toimesta vaihtaneet omistajaa. Silloin ensimmäisiä ajoja ajettaessa pyörä piti suunnattomasti kolinoita, sekä hillitöntä tärinää. Pyörä saattoi myöskin sammahdella yllättäen, ja valojen vilkkuminen, sekä mittarin toimimattomuus olivat ensimmäisiä ilmestyneitä oireita. Paljon korjattavaa siis oli tiedossa.
Varsinaisia selityksiä alkoi oireille löytyä tutkittaessa seuraavasti:- Sähköjen toimimattomuus johtui pitkälti halpavalmisteisista liittimistä, jotka lähestulkoon kaikki pyrin vaihtamaan parempiin.
- Suurin tärinän aiheuttaja löytyi haljenneesta moottorin takakiinnikkeestä, sekä löysistä pulteista. Ensin vain hitsasin vanhan kiinnikkeen kasaan, ja kiristin pultit. Vika kuitenkin uusiutui, ilmeisimmin halpojen/alimitoitettujen materiaalien takia. Nykyisin tilalla ovat 4mm latikasta valmistetut kannakkeet, jotka saumasin runkoon huomattavasti suuremmalle alueelle.
- Kovaa meteliä aiheutti se, ettei pakoputkessa ollut jäljellä kuin 1 kiinni oleva pultti. Toinen pakoputken kiinnikepulteista oli katkennut kanteen, joten tämä piti viedä koneistamolle. Samalla tilalle asennettiin helicoilit.
- Pakoputkessa olisi kuulunut olla myöskin yksi peltinen takakiinnike, joka tietenkin oli katkennut. Tämänkin tein uudelleen 3mm lattaraudasta.
- Myös jarrut tuntuivat aluksi todella heikoilta, taisivat vain olla varsin öljyiset, joten pelkkä perinpohjainen puhdistus, sekä uudelleen ilmaus hoitivat homman.
Sekä sitten myös muuta pientä näperrettävää:- Luonnollisesti katteet piti ostaa uudet, joten tilaukseen menivät Polisportin/Ufon mustat Yamaha yz250f:än katteet, mustalla polisportin sm-lokasuojalla.
- Yammussa kuitenkin ilmansyodatinkotelon kuuluisi muodostaa osa pyärän "takakatteista", joten tässä siihen jäi ikävä tyhjä paikka. Taas yritin ottaa yhteyttä maahantuojaan, ja vastaukseksi sain että maksavat nuo muovinpalat 80€, ja niitä saataisiin suomeen vasta useiden kuukausien päästä, jos silloinkaan. Asiaan en sitten oikein muuta vaihtoehtoa keksinyt, kuin että itse piti nekin pellistä vääntää.
- Valojen puute aiheutti pientä mieliharmia, eikä kyseisen pyörän maahantuoja ollut puheluista, sekä sähköposteista pääteltynä kiinnostunut myymään tähän mitään varaosia, joten valomaskiksi tuli vm2010 Ktm Exc:n maski, johon asensin heti alkuunsa Xenonlook H4 -polttimon. Takavaloksi ilmestyi Ten10 Ledi lippa, sekä vilkuiksi sokeripalan kokoiset Dicet.
- Kaiken maailman pikkuosaa tuli myös vaihdettua reippaasti, mutta niitä en ala enempää erittelemään.
- Sopivien rattaiden löytäminen kyseiseen pyörään on todella vaikeaa, minkään merkin rattaat eivät tuntuneet sopivan suoraan. Onneksi niitä kuitenkin pystyy Symotic Oy:n kautta tilaamaan mittatilaustyönä Talonin tehtaalta.
Nyt kuitenkin kaikkien näiden muutosten jälkeen pyörä on toiminut varsin hyvin, ilman oikeastaan vielä mitään vikoja. Vaihteet menevät nätisti silmään, eikä koneesta tunnnu kuuluvan ihmeellisempiä kolinoita. Värinät ovat poissa, valot toimivat kaikin puolin, mittarikin toimii (loppuu tosin kesken=99km/h).
Yhteenveto:
Pyörä on halvalla valmistettu, joten puutteita todellakin löytyy. Myös varaosien kanssa saattaa joutua hieman kikkailemaan, todenäköisesti niitä kuitenkin maahantuojalta olisi mahdollista jopa saada, pientä uhkailua/kiristystä hyväksikäyttäen... Jos kuitenkin näitä jaksaa hieman korjata/parannella ja olla heittämättä lusikkaa soppaan kesken kaiken, niin saa itselleen massasta poikkeavan ja omasta mielestäni hyvän näköisen nelitahti Supermoton.