|Psychosocial| kirjoitti:syyllistääkö mustavi tuossa nyt yzärin omistajia
Äh, ei. Moni muukin pikkunelari ottaa korvilleen (eri tavoin) jos niitä ajaa kuin kakstahtisia, eli pian startin jälkeen namu tiskissä. Useimmiten se on vain yhdistelmä tietämättömyyttä ja normaalia pikku kiireisyyttä
"Kestävistä" Hondista, jotta nyt jätettäis Yzäri sivuun, monet saa rikottua murto-osassa kilometreistä minkä ne menis hellästi pidettyinä. Varmaan olis muitakin esimerkkejä missä moottorin heikoin lenkki sitten aikanaan paljastuu. Tarkoitan nyt vaan, kun näitä öljynkulutuksen nousuja on Yzässä esiintynyt monessa eri maassa, ja kun vesijäähyinen moottori on hidas lämpenemään, että yksi mahdollinen ja tavanomainen syy yllättävän nopeassa kulumisessa voisi olla tuo. Sun kokemukset ekan Yzäris kanssa tuntuis tukevan tätä fundeerausta. Viken kuva naarmuuntuneesta männästä sekä 182-männän parempi kestävyys taas viittaisivat, että vakiomäntä todellakin "elää" sylinteriputkessa (eräs mahdollinen syy alla) minkä vuoks öljyrengas kuluu kauan ennen aikojaan.
Päällekäin ton öljynkulutusjutun kanssa on sitten nää kampikoneiston rikot. Sekin on aika odottamatonta ja yllättävää 2000-luvun lopun moottorikonstruktiossa. Jotain sellaista siellä tapahtuu mihin Yamaha ei ole osannu varautua, mitoittaa osia vakiona sillei että ne kestää. Jälleen (Occamin partaveitsi) "kaikista mahdollisista selittäjistä yksinkertaisin on todennäköisin", eli saattaapi taas olla yks tapauksista mis 95-bensan nakutuskestävyys ei kaikissa oloissa piisaakaan (ehkä nimenomaan jos palotila on karstoittunu eli volyymi supistuu hitusen tai karstakokkareet alkaa hehkusytyttää). Näin seos syttyilee ennen aikojaan, mäntään osuvat paineiskut ei riko sitä (kuten Hondassa kävi, sekin alkusarjassa hyvin laihalle säädetty), vaan iskut murjoo kiertokankea ja kampuran laakereita sököks. Olis aika luonteva selitys miks ne noin ottaa korvilleen, ja helposti testattavissa siirtymällä 98-bensaan. Rikot vähenee olennaisesti tai loppuu = mysteeri ratkaistu.
Eli ei ole minkäänlaista tarkoitusta syyllistä ketään (paitsi, noh, Nestettä tosta pahuksen 95-keitoksesta, ja Yamahaa kun ei ole reagoinu ilmenneisiin ongelmiin), vaan yrittää funtsia miten noi ennenaikaiset rikot ehkä sais loppumaan.