Laitetaanpa tänne tällainen info/ohje jos jollekin olisi tulevaisuudessa hyötyä
. Tylsä päivä ja aloin vanhaa staattoria mittailemaan kun siitä aikoinaan katosi kipinä lämpimänä.
Eli tässä ohje varmistua staattorin ehjyydestä:
Siitä 4 johdon nipusta katsellaan. Yleismittari ja ohmit siinä käyttöön. Mittari kiinni vihreään ja punaiseen. Pitäisi tulla about 100 ohmia, vähän reilukin. Nämä ovat pyörän valosähköille. Mittarin päät kiinni punamustaan ja punavalkoiseen. Pitäisi irrota ~15 ohmia. Nämä ovat sytytyspuolen.
Sitten lämmittämään staattoria esim kuumailmapuhaltimella. Samalla mittaillaan muuttuvatko ohmimäärät. Niiden kasvaminen on täysin normaali ja luonnollinen asia lämmittäessä. Mutta jos jompikumpi puoli alkaa näyttää ykköstä (mittarin nolla-asetus) niin vika löytyi. Jos 15 ohmia katoaa pois niin sytytyspuoli katoaa käytöstä. Jos 100 ohmia katoaa niin valopuoli on viallinen.
Helppo tapa testata staattorisi kunto ja jos epäilet sen valo/ sytyspuolella olevan vikaa