Yamaha RD 125

specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut specialisti » 24.8.2015 22:14

Näin kävi, että oma ex-RD muutti takaisin kotitalliin Riihimäeltä. :) Johan on hyvänä pidetty kaikki nämä vuodet. Samat renkaat, ketjut ja rattaat on paikallaan mitkä itse laitoin alle vuonna 2007. :) Kone on rempattu läpikotaisin sisältäen kaikki uudet laakerit uusi kampiakseli(tasapainotuksen tehnyt kaveri joka kasaa lentokoneiden moottoreita), stefat ja kokonaan uuden kytkimen.

Lisäksi löytyy tehdasuusi bensatankki ja katteet. Ei voi muuta sanoa, kun että tällä ei kehtaa ajella kun hyvällä kelillä ja parin vuoden päästä viedä museotarkastukseen. Oli kieltämättä naama virneessä, kun ajelin pyörän n.200km matkan Riihimäeltä mutkateiden kautta Haminaan. Kone on vieläkin sisäänajossa, sillä ostohetkellä konerempan jälkeen oli ajettu vain 25km. :) Säädöt oli vähän hakusessa kotimatkalla, joten piti ajella sisäänajonkin takia melko hissuksiin.

Tallille päästyäni laitoin kaikki säädöt Haynes manuaalin mukaan ja nyt alkaa kulkupuolikin olemaan kunnossa. Sinäänajon ajan kuitenkin huolella loppuun asti vielä jonkun sata kilometriä. Kokemusta eri 2t pyörillä ajamisesta minulla on kumminkin vähintään 100tkm verran, joten herkällä korvalla kuunnellen mennään.

Ensimmäinen ongelma ilmaantui heti tallilla, kun lattialle ilmaantui läikkä vaihteistoöljyä. Magneeton koppa auki ja vuoto paikallistui vetoakselin stefaan. Näytti olevan asennettu vähän huonosti ja tiivistehuuli kurtussa. Nupineulalla oikaisin tiivistehuulen ja naputtelin stefan n.3mm syvemmälle -> nyt loppui onneksi vuotaminen.

Kaikenlaisia ja kokoisia pyöriä ollut tässä RD.n viime omistuksen jälkeen, mutta on se vaan todettava, että kokoisekseen aivan hiukea peli ajella. Pienen koon ei pidä antaa hämätä, sillä tuo peittoaa mutkatiellä monta isompaansa ajetavuudessa. Napakammalta tuo RD tuntuu kuin samanvuotinen XJ 600. :D Voimaakin on kuutiot huomioonottaen vähintäänkin riittävästi. Ei ainakaan jää normiliikenteen jalkoihin. Lisää tarinaa seuraa tuonnempana... E: Galleriassa tuoreita kuvia RD:stä 8)
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 24.8.2015 22:53

Routa siis ajoi porsaan kotiin.:) Mun ex RD on museoprojektina, pitäisköhän munkin ostaa se myös takas muutaman vuoden päästä.. :s

Mun vähät jäljellä olevat entiset luokkatoverini ei koskaan ymmärtäneet miksi ajelin vanhalla kevarilla tai kuten ne nimitti "vaippapäristimellä" vaikka isompiakin pyöriäkin joskus omistin. Mulle prätkällällä kurvailussa oli pääasia että oli vaan kivaa. Enkä mä vieläkään ymmärrä kunnolla muutoinkaan pippelinjatkekuutiotilavuuswannabeharrikka -asennetta. Kuljenhan mä nykyään mopolla ;) RD:tä kaipaan silloin tällöin kun jurruttaa mopolla pidempiä kalareissuja.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut specialisti » 26.8.2015 17:40

-Zone- kirjoitti:Routa siis ajoi porsaan kotiin.:)


Heh, näinkin voisi sanoa. Itsellä ihan sama homma. Koskaan en ole ymmärtänyt tätä "kuutiohulluutta" joka Suomessa vallitsee. Täällä harrastetaan kyllä ihan kiitettävästi vanhoja pyöriä, mutta alle 350cc pyörät on unohtuneet täysin. Ajatelkaapa miten paljon esim. näitä RD piikkejä on aikanaan täälläkin myyty. Mihin ne kaikki ovat kadonneet? Esim. XJ 900:sia Kawan GPZ:ja on "hengissä" vielä kosolti vaikka niitä on takuulla myyty vähemmän mitä piikki RD:tä.

Tarkastelemalla vaikkapa brittein saarten mp-harrastekulttuuria huomaa äkkiä olennaisimman eron tähän peräpohjolaan. Se on nimenomaan pienikuutioisten pyörien runsas harrastaminen myös "aikamiesten" toimesta. RD-kerhojakin löytyy briteistä useita ja ovat ilmeisen eläviä vielä. Täällä piikkejä menee aivan liian paljon joko "poikasten" pilattavaksi tai jopa romukuormiin, kun niiden tulevaa arvoa ei ymmärretä. Sitten hoksataan asia vasta, kun enää muutama on jäljellä. Montakohan RD ypvs:sää löytyy Suomesta samassa kunnossa kuin tuo oma pyöräni?

RD se jaksaa vain yllättää. Kävin eilen illalla 50km päässä Kouvolassa veteraanipyöräkerhon iltatapaamisessa ja kun lämmin sää oli, laitoin wanhan 2-osaisen hyvin istuvan Sinisalon nahkapuvun päälle ihan retroilumielessä. Pyörä kulki kuin unelma aivan pintakaasulla kutosella kaikki mäen ylös. Sitten takaisin tullessa alkoi olla jo viileä ja kaivoin repusta toppavuorisen ajotakin nahkatakin päälle. Noh, lämmin tuli mutta kylläpä huomasi, että kaasun saa kääntää selvästi syvempään kuin menomatkalla. Pienessä pyörässä isokokoinen ajotakki teki suuremman ilmanvastuksen joka tuntui heti menohaluissa. Tuollaista ei isommilla pyörillä tule edes ajateltua. :) Tosin hyvin RD jaksoi silti vetää vaikka selvän eron huomasikin. ;)
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut mustavi » 29.8.2015 15:50

specialisti kirjoitti:Mihin ne kaikki ovat kadonneet?


TRAFI avas keväällä mielenkiintosen ajoneuvotilastot.com-sivuston missä rekisteritietoja valmistajista ja malleista - tilasto näyttää päivittyvän - ja sen perusteella jopa 1970-luvun kevareita on vielä yllättävän runsaasti rekisterissä, vaikkei niitä liikenteessä enää paljo näe. Kesällä täs kotikulmilla näin CB125B6:n (1975-76) ajossa, mut RD:itä en ole aikoihin enää pistäny merkille. Jopa vaikeaa Cagiva C12R:ää näytti olevan rekisterissä yli 100kpl vielä, ja todellisia harvinaisuuksiakin kuten Gilsun jännää CX:ää on usea kappale. Näyttää olevan tosi, että "jos niitä valmistettiin kaksikin kappaletta, on toinen niistä päätyny Suomeen" :) Myös kallista HRD Silver Horsea löytyy vielä - keväällä yks hyvin vähän ajettu oli Italiassa myynnissä, alkupyyntihinta n. 12.000€. Näitähän on nyt viimein alettu kunnioittaa, vaikka kaikkein kiukkusimmat 90-luvun alun kvasi-kilpurit (Italian lyhytaikanen SP-luokka) ovat vaikeita tapauksia, aika piinaavia omistajalleen.

Ite oon pitäny kevareita isojen pyörien rinnalla oikeestaan aina (tai toisinpäin). En myöskään ymmärrä tota koko/iskutilavuus-hysteriaa: tiet on samat, keli on sama, ja ainakin viihdyttävimmillä täysteho-piikeillä sooloajelut on kepeän-vikkelällä kevarilla paljon hauskempia kuin lehmäpaini isolla - sanosin, että "pienin mahdollinen pyörä mikä hoitaa ajotarpeen" on ihan hyvä ohjenuora. Isompaa tarvii toki kyysäillessä ja kaksin matkaillessa, kun kevarin tilat/kulku alkaa oikeesti olla riittämättömät. Mopoja on ollu itse asiassa kanssa, tosin ei tällä hetkellä. Yammuista talliin jäi isopyöränen samovaari-RD kun tykkäsin sen vakaan-rauhallisesta ajokäytöksestä ylivilkasta YPVS-versiota enemmän - tekniikkakin on simppelimpi, eli vanhenee kauniimmin mun mielestä. TZR-lehmäkin (Mk. I) oli, mutta kyllä melkein kuukauden sisään tuntee mikä pyörä on "perushyvä" eli jää talliin, ja mikä lähtee kohta kiertoon. Mun RD on ny MR-ikäinen, mutta en ole viitsiny sortteerata sen pikkuvikoja MR-katsastusta varten vielä. Ei oikein ole aikaa, inspiraatiota eikä sopivaa työtilaakaan, eli luultavasti maksan ammattiauttajalle sen käyttöönottokunnostuksesta. Lähinnä on kans kyse työjonosta, eli Zündapin 50-kuutioinen kevari olis vaikeampana tapauksena ehkä syytä tehdä (teettää) ensin. "A man must know his limitations" (Clint Eastwood), eli yhden saksalaisen spesialistin kanssa olin jo viime talvena yhteyksissä jolla on asiallinen tietotaito ja osien hankintaverkosto (Zündapp pyllähti 1984).

Oli kyl puolittaista asiaakin ;) Tein jokunen päivä sitten diilin tosta Benelli BX125:n korjausoppaasta kun ajattelin, että niitä tuskin tulee tarjolle etenkään uudenverosina enää kovin usein. Kaitpa teos on jo matkalla. Ajatus olis joutessaan skannata siitä kopio itelleen, ja toimittaa orggis aikanaan VMPK:lle kirjastoon lisättäväks muun matskun mukana - TRAFI-tilaston mukaan BX:iä on vielä 7kpl rekisterissä, ja tiedä olisko kunnostuskelposia aihioita vielä lisää. Ajattelin, että Italiassa aikoinaan asuneena ja useita Euroopan kieliä puhuvana mun on paljon helpompi hommailla tuollaisia kuin ehkä muilla, ihan vaan kiinnostuksesta asiaan. Oli niin surkea kesäkin, että terdekalja-budjettia jäi sopivasti käyttämättä :)

E: Tuo BX:n italiankielinen korjausopas sekä esitelehtinen mallista nyt kotona, lähes virheetön, hyvin pakattu ja saapui tosi vikkelään (hiukan yli viikko siitä kun rahat lähti pankista matkaan). Taulukot jms. italiankielisiä eli ihan ymmärrettävissä, ja runsaasti piirroksia moottorin eri osakokonaisuuksista (38s + sähkökaavio). Täytyy katsoa jos joku ilta joutais skannaamaan tuon, ja väsäämään pdf:n.
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 1.9.2015 17:38, muokattu yhteensä 1 kerran
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 30.8.2015 0:46

Oma RD makaa hieman surullisen näköisenä tallinnurkassa yläkerta ja katteiltaan osittain purettuna. Ei oikein ole ollut aikaa eikä inspistä laittaa sitä iskuun, tuo varttinen Tezari kun on palvellut luvattoman hyvin tämän(kin) kesän. Kai se pitää sieltä joskus niputtaa ja toivoa että jostain löytyis vaikka sellanen emäntä joka sillä innostuisi ajelemaan. Pikkuvelikin saa (jos saa) piikkikortin 5 vuoden päästä, se nyt ehkä sillä voisi savustaa noita alati lisääntyviä nelaripiipittimiä.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut specialisti » 30.8.2015 21:44

Tosi hieno täyskatteella varustettu RD! https://www.youtube.com/watch?v=vZ3f7Nn1tdQ

Onkohan alkuperäinen vaiko jokin tarvikeosa?
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 30.8.2015 22:19

Kovasti piikkisen TZR:n katetta muistutti mutta ei tuo kyllä sellainen ole. Lienee joku hyvä tarvike.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 31.8.2015 3:12

Taitaapi olla speedy merkkinen RD yammuun tarkoitettu kokokate. Storm myi suomessa joskus, ellei samaa nin ainakin hyvin samannäköistä. Saattaa olla että löytyy mainos noista mun bike -lehtiarkistoistani. Belgarda full fairing -kit tuo mielestäni ei ole.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 18.12.2015 21:08

Ihan hyvän näköinen kombo https://youtu.be/Q3w8VHQJhgg
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
J's Garage
Liittynyt:
18.12.2015 13:30
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut J's Garage » 23.12.2015 14:24

Mulla olis joutilaana YPVS-RD:n ehjä takavanne. Ostettiin joskus kun alkuperäisestä meni laakeripesät väljäksi. Tämä on kunnossa ja siisti.

Yyveetä jos on tarpeita, tarjouksia otetaan vastaan.
www.facebook.com/jsgaragetmi
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 7.2.2016 20:53

Specialistin Roudi? https://youtu.be/dYJ05g7sQM4
Tuttuja soundeja. Melko reipasta kyytiäkin https://youtu.be/vWX1r9qg3Qk
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 7.2.2016 21:29

Specialistinhan se on tuossa ylemmässä pätkässä.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut specialisti » 12.2.2016 23:24

-Zone- kirjoitti:Specialistin Roudi? https://youtu.be/dYJ05g7sQM4


Jeps, sehän se. Viime syksynä kuvattu pätkä.

-Zone- kirjoitti:Tuttuja soundeja. Melko reipasta kyytiäkin https://youtu.be/vWX1r9qg3Qk


Aika reikäpäistä touhua ja hieman vajavaiset "ajovarusteet". :D RD tosin hieno peli ja vaikuttaa menevän aika terävästi.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
An77i
Pyörä:
Tm Enduro 125 -01, Kawasaki kx 250 -91
Paikkakunta:
Orimattila
Liittynyt:
30.5.2014 12:19
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut An77i » 13.2.2016 16:32

Nyt pari tiukkaa kysymystä: Onkos näille vielä suomessa ostajakuntaa ja mitä hintaa näistä saisi "entisöityinä"? Ja toinen kysymys, eli onko osien saanti vielä helppoa? Saattaisi olla tiedossa yksi muistaakseni -87? vuotinen projekti, joka seissyt melkein 10 vuotta... :roll:
EX: Yamaha dt 50 -05
http://www.nettivaraosa.com/moottoripyoran-varaosat-ja-tarvikkeet/2213171 http://www.nettivaraosa.com/moottoripyoran-varaosat-ja-tarvikkeet/2234348
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 13.2.2016 17:15

Rehellisesti sanottuna, kauppa tuntuu käyvän näin vanhalle mallille aika heikosti. Osien saatavuus on monin paikoin heikkoa, joskin jokaosasta taitaa saada kotimaasta parhaiten. Ebay:n kautta sitten löytääkin lähestulkoon mitä vain. Tutkippahan tämän topicin ensimmäinen postaus ( viewtopic.php?f=100&t=80123 ). Siellä on linkki tuohon mun faktaosioon josta löydät kohtalaisesti tietoa kyseisestä mallista.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein