mustavi kirjoitti:Päivää! Aika surkeen vähän oon ajanu. Ensin oli pääsykokeet ja nyt helteillä on terassit houkuttanu.
Shit happens, joo Olisko edellinen omistaja vetäny lukkojarrutuksen (Shadown kehnon takajarrun tietäen ihmettelee vaan et KUINKA ihmeessä se sen lukkoon on saanu?! ), vai jotain tosiaan menny renkaasta läpi. Jos "piu":n jälkeen ilmat meni välittömästi se tarkottaa arvatenki, et sisäkumiin tuli laakista joku halkeama mitä on riskialtis paikata. Varakumiks se ehkä kelpaa vielä, sanotaan jos toi ventti on 1 cm luokkaa ja sisärengas muuten kuosissa (ei pahemmin ruostunu kiinni, ei hiertymiä tai halkeamia kyljissä, ei venyny)? Aika hyvää tuuria että se osas puhjeta suoralla tiellä...
Vaihtohomma? Selostelenpa vähä perusteellisemmin (no minkäs ihminen itelleen voi ) niin arvioi sit viitsitkö tehdä sen itse. Rasvanäppihomma, josta kyl selviää - usein paremmin ku liike missä harvoin tehdään pikku ekstrajuttuja - jos on asialliset työkalut, aikaa ja kärsivällisyyttä.
Pesisin pyörän enste. Mukavampi touhuta ja pienempi vaara, että kuraa tai pikkukiviä joutuis sinne missä ne voi tehdä pahaa. Takapyörän irrottaminen on Shadowssa aika vittumaista koska siinä on vaan sivutuki. Työasento on aika surkea, ja kun painava takapyörä irtoaa PAINOPISTE MUUTTUU RAJUSTI ja huonosti tuettu VT voi herkästi kaatua. Aidosti. Vitutti aikoinaan niin paljon, että hankin keskituen Pyydä joku jeesaamaan ENNEN ku vedät akselin irti. Se voi karstan ja ruosteen takia istua tiukassa. Kannattele takapyörää toisella jalalla jotta saat vedettyä akselin ikään kuin suoraan ulos. Akselista olis hyvä hioa hapettumat öljyyn kastetulla 400-vesihiomapaperilla... nimittäin jos homman joutuis joku kerta tekeen tien poskessa niin et todellakaan halua tapella kiinni jämähtäneen akselin kans. Ruuvien töhnäiset kierteet voi harjata puhtaiks ja voidella, ja jos murjottuja ruuveja/muttereita löytyi niin vois hankkia uudet. Noi on parin centin osia joista voi koitua tosi paljon riesaa jos turhaan pihtailee. Elikkäs, jos jo takapyörän irrotus kuulostaa epämukavalta, niin liike kai velottaa alta-alle-vaihdosta jotain 30-70e väliltä. Jos et viitsi opetella työtä niin ehkä kannattaa maksaa
mustavi kirjoitti:No eikös Allrightilla ollu myös sitä vaihtoehtoista alkuperäisrengasta eli Dunlopin D404:ää? Nyt en mene vannoon, mutta kun kesän lopulla on varmaan vaihto edessä minullakin niin katsoin täs taannoin, että G508:n hinta olis pompsahtanu selvästi (maksoin 2006 peräti huimat 63e siitä, mut nyt hinta oliskin jo satasen?!). BS:t on kyl kestäny mun matkapainotteisessa ajossa ihan käsittämättömiä ajomääriä, siis eturengas 20tkm ja takanenkin on varmaan menossa samaan. Tuskin ees kinkkikumeilla pääsee yhtä pieniin rengaskuluihin. MUTTA... jos hinta on tosiaan 100+e niin lähes samalla rahalla saa jo renkaita mitkä pitää sateellakin. Dunlopista kuulisin mielelläni arvioita. Sisäkumina mul on takana Dunlopin 130/140/150-koon kulmaventtiilimalli mikä on hankalampi asentaa ku normaali 130-suoraventtiilinen, mutta reissatessa vanteesta esiin sojottava venttiili on fiksumpi ku suora missä paineita tarkistellessa on aina jarrurumpu tai sivulaukut tms. tiellä. Kulmaventtiili asentuu ehk helpommin vasemmalle puolelle mikä ketju takia on suboptimaalinen ratkaisu, tosin ainakin uus PJ1 Blue-ketjurasva suttaa tosi vähän. Mun mielestä pieni lisäpanos hankinnassa ja asennusriesa tuottaa osinkoja arkikäytössä, eli tollanen "virittely" olis harkitsemisen arvoinen. (Edit) Metzelerin ME77 oli ostettaessa alla. Sen pito oli hyvä myös sateella, runko oli jäykempi kuin BS:sä, mutta pinta suli puolet nopeammin ja ku ME77 oli kulunu kanteille se aiheutti ikävää perän vatkaamista pitkissä maantien vauhtimutkissa (tää siis matkapakkaukset päällä, ja vaik eksperimenteerasin jopa 2,8bar paineilla). BS:n oon paineita välillä muuttelemalla saanu pysymään pyöreenä, se ei "sambaa" ollenkaan noin pahasti. BS sit taas juoksee urien perässä ku siin ei ole vakavoittavia pitkittäisuria kuviossa (epäilen tosin, että svingin laakerit olis jostain systä uusimisen tarpeessa, oireilun syy ei välttämätä ole renkaissa). Eurooppalaiset suht kalliit ja kuluvatmmat renkaat on ehkä vähä turhan fiinejä koska Shadown alusta nyt vaan ei ole ihan raaseriluokkaa. "What a waste of good money"...
mustavi kirjoitti:Niinnoh, "old school"-ratkaisu olis tietenki "häränsilmät" stongan päihin
[Jussi] kirjoitti:Mutta eikös laserissa ole semmoiset suojat kiinni? Lämpösuojat siis.
mustavi kirjoitti:No ei ny paha verrattuna TI-renkaanvaihdon vaivaan. Tietysti jotta ton 40e:kin saa tienattua täytyy tehä usea tunti kesätöitä, olettaisin, ja jos ei ollu kyse prätkäliikkeestä niin tsekkaisin vaik miten ketju on kiristetty jne. (epäilevä Tuomas ku oon...).
mustavi kirjoitti:Selviskö sisärenkaan paikkaamisella vai oliks se sökönä? Tota KENDA Challengeria olin muistaakseni jo katsonu (ja ehtiny unohtaa, hvä ku muistutit) yhdeks vaihtoehdoks kunhan BS:stä aika jättää... vai pitäiskö sanoa "jos" aika jättää?! Ton hinta on kuitenki huomattavan halpa, ja mitä ny yhdessä entisessä motossani oli ko. firman Mirage-malli niin se oli "mitäänsanomaton", eli ei erityisen liukas tai huono, eikä kulunutkaan erityisen nopeesti (tosin ajoin vain muutaman tkm joten ei paljo muuta osaa sanoa ku "sellainen musta ja pyöree"...). Reissuajossa tollanen perusrengas vois toimia Shadowssa ihan OK, ja jos ymmärsin "6P":n oikein niin tossahan olis kankaita kuin pakettiautorenkaassa, varmaan suht jämäkkä runkorakenne siis.