jammu miäs kirjoitti:Mro
Otin tänään räsäni pois talviteloilta. Akkua takaisin laittaessa tankista lähtevät poltto-aine letkut menivät liian kireälle ja siitä tankissa kiinni olevasta mötisköstä (joku jakaja?) valui bensaa pikkasen. No ajattelin, että ei tuo mitään haittaa kerran ei vuoda enää kun laitoin tankin takas ala-asentoon. Sitten työnsin räsän pihalle ja käynnistin. Vähän ajan päästä syttyi EFI -valo. Mietin että ei minkään pitäisi olla rikki ja päättelin että akku olisi lopussa. Kotona nostin tankin uudelleen ja huomasin tankissa olevasta mötikästä lähtevän alemman ja pienemmän letkun olevan irrallan. kaasarissa on sille ehkä paikka messingin värinen pieni putki/neula johon letkun (voi?) kiinnittää. Voisitteko kertoa mikä on tuon pienen letkun rooli koneen toiminnassa? JA LIITTYYKÖ SE TUOREVOITELUUN? ettei vaan leikkais kiinni.... Kiitos jos joku vois vastata.
Ne letkut jotka lähtee tankilta ovat bensaletku ja alipaineletku. Räsässä on alipainehana (se "mötikkä" on just se.)
Paksumpi letku menee kaasuttimeen bensaliittimeen, josta bensa menee sitten kaasuttimen kohokammioon ihan normisti.
Pienempi letku tulee johonkin nippaan, joka on suorassa yhteydessä kaasuttimen ja sylinterin välisessä virtauksessa. Eli tästä hana saa alipaineen, ja bensaa valuu kaasuttimeen.
Tuoreöljyvoitelun letku tulee koneen vasemmalta etupuolelta kaasuttimeen kiinni. (Sulla on vhst sähköisen euro3 mallin kaasari, en rupea arvailemaan missä ne nipat sulla on...) Tuoreöljyletku on myös huomattavasti ohuempaa. Eli bensatankilta lähtevistä letkuista kumpikaan ei ole liitoksissa tuoreöljyvoiteluun.
Varmista nyt että se tuoreöljyletku on kiinni jos olet kaasaria räpeltänyt.
Efi valon syttymistä myös huono arvailla, mutta katohan onko sylinterin vesikannessa olevan lämpötila-anturin kiinnitys kunnossa... Messingin värinen juttu sylinterin vesikannessa, hyökkää silmille kun nostat tankin ylös ja katselet sylinteriä ylhäältä. Jos se oli huonosti nastassaan se pyörän anturi, euro2 2006 mallinen pyörä alkoi ainakin vilkuttelemaan jäähdytysnestevaloa jne... Aika yleinen että se vähän irtoaa paikastaan kun tankki nostellaan ylös ja kädet pyörii siellä... Omas pyöräs oli ainakin todella herkkä se anturi jossei ollu täysin pohjassa....