LeKe96 kirjoitti:Noni! Tänään se tapahtu, ei enää sähköstartilla jaksanut käynnistyä, ei edes pyörinyt startti kunnolla noh 10 min koitin työntää käyntiin 5 ja 6 vaihteilla kytkimen kanssa vauhtia pyörän vierellä juosten ja sit päästin kytkimen ja jatkoin juoksua kunnes suora loppui.
vitutuksissani painoin sit sähköstarttia ja pian se lähti käyntiin.
Elikkäs nyt vinkkejä tuon käyntiin työntämiseen, käy urheilusta työnnellä verenmaku suussa tuota 130 kilon mötikkää käyntiin -20 asteen pakkasessa ja ainut kohta missä voin koululla sitä käyntiin työntää on tasainen, eli mäkistartti ei ole vaihtoehto.
Toi on tuttua hommaa mullekin. Kakkosvaihteella lähtee parhaiten tasasella käyntiin. Jos ja kun pitoa ei ole, kolmosvaihteella ei enään liu´u jos ite on kyydissä. Jos siis saat työnnettyä sitä 15km/h nopeutta ja ite oot kyydissä(ei liu´u niin helposti), ja kolmosvaihde silmässä, pitäis sen lähtee käyntiin. Jos ei käynnisty, pyydä kaveris työntämään ku oot kyydis. Jos ei oo kaveria, heitä pyörällä vesilintua. Tai kokeile vielä sitä sähköstarttia. Muuten, jos starttaa kytkin pohjassa, lähtee paremmin. Löysemmät öljytkin saattaa auttaa vähäsen. Huomas ainakin eron 15W ja 5W öljyjen välillä.
Niin tosiaan. Ite aina kokeilen startata ensin sähköllä muutaman sekunnin. Kun ei sillä käynnisty, yritän vielä sen jälkeen kaks sellaista. Sen jälkeen lähden työntämään, jos ei sillä käynnisty, kannattaa startilla kokeilla (jos et ole sitä tyhjentänyt aikaisemmin), koska kone on vähän jo vetreytynyt. Jos ei senkään jälkeen lähde käyntiin, senhän saa käyntiin. Kun tuntuu jo, että on kokeillut kaikkea, itse olen ainakin tykännyt hakata päätä seinään ja ottaa muutaman minuutin taukoa. Kun on kerännyt hieman voimia uuteen suoritukseen ja haudannut kypärän, joka hidastaa painoa, on valmis uuteen yritykseen. Työntää vain niin kovaa kuin lähtee ja hyppää kyytiin ja kolmone sisään, kyllä lähtee. Ainakin perus moponasta ottaa pitoa siinä vaiheessa tarpeeks ja vauhtia riittää. Kyllä sen onnistuu käynnistää, vaikka olisikin yhtä rapakunnossa kuin minä (cooperissa 3200m
).
Voithan toki koittaa säästää virtaa käynnistystä varten niinkuin minä. Olen laittanut valolle erillisen on/off-katkaisijan, jotta voin käynnistää pyörää ilman, että valo käynnistyy. Itse tykkään vielä sammuttaa valon vähän ennen pyörän sammutusta lataakseni akkua. Kun vielä liikkeelle lähtiessä muistais sen laittaa päälle...
, on aika nopeesti rekkaa kyljessä jos ilman valoa ajelee.
Itsellä menee sähköllä käynnistymisen raja siinä -15 celsiusasteessa. Muuten sitten työntämällä käyntiin. Taitaa olla muuten vielä orkkisakkukin kiinni. Jos yöksi on ennustettu yli 20 astetta pakkasta, laitan pyörän kylppäriin (ja äiti tykkää
). Aamulla turhat juoksentelut pyörän perässä ei maistu. Jos on pyörällä ajanut jo sinä päivänä aikaisemmin, lähtee se helpommin käyntiin sitten päivällä. Tai ainakin se siltä tuntuu. Taitaa olla pyörälläkin vain aamuväsymyksiä.
Jaha. Tulipas vähän kirjoitettua. Kirjoittamani on viime talvelta havaittua. Jos jollain on jotain vastaväitteitä, voi niillä haukkua mut maanrakoon. Sori vaan, jäänyt toi koeviikko vähän päälle.
Ne on tainnu aivopestä mut siel lukiossa ku tällasii rupeen kirjottelemaan teidän pään vaivaks.