Olisi pyörä ollut jo jonkin aikaa katsastuskunnossa mutta avasin taas konetta että tarkistan vielä nokkaketjunkiristäjän kunnon kun sen verran raksutti.
No, kiristäjä vaikutti olevan kunnossa mutta tiputin mutterin kampikammioon, niinpä lohkoja avaamaan kun kerta tiivistesarja oli valmiina(toisen pyörän taka-akseli kävi kätevästi vauhtipyörän/magneeton ulosvetäjästä kun oli sopiva hienokierre...)
Ensimmäisenä havaitsin Tume:n olevan oikeassa öljypumpun suhteen, pari viikkoa sitten avasin kytkinpuolen ja puhdistin öljysihdin. Nyt jostain ihmeen syystä öljypumpun suodatinverkon reunuskumi oli LIUENNUT öljyyn ja sihti täysin tukossa, en olisi tuota avannut ellen olisi sitä mutteria tiputtanut niin taisi tulla kone pelastettua sen osalta...
Toinen havainto taasen selitti sen mystisen metallinkappaleen joka aiemmin tuli öljyjen mukana sekä sen että koneen lohko on sarjanumeroimaton.
En ole ensimmäinen koneen remppaaja, mutterit olivat nylpääntyneet ja lohkon pikkukolota löytyi vielä toinekin metallikappale pudottamani mutterin lisäksi. Jonkun aikaa tuli tuolle etsittyä paikkaa koska kaikki osat koneessa vaikuttivat olevan kunnossa. Lopulta sitten löytyi sen todennäköinen alkuperä...
Tuossa kuvaa siitä, eli ilmeisesti jollain aiemmalla omistajalla kone on iskenyt kunnolla juntturaan ja kiertokanki pahasti solmuun & kappaleiksi. Hatunnosto sille joka tuon on vielä korjannut, kone kuitenkin pyörii ja toimii nyt kunnolla. Tuo yksittäinen kappale vain jäänyt jonnekkin koneen pikkuonkaloon. Ilmeisesti myös toinen lohko vaihdettu silloin, voisi selittää sen että ei löydy sarjanumeroa jos kerran myyty varaosana.
Jos jollakulla on parempi ehdotus metallinkappaleen alkuperäksi tai hyvä selitys miksi öljysihdin reunus on liennut, kertokoon sen