RMK kirjoitti:Joopa, itsellä ei vielä noin leveää jakausta ole
. Moottoripyöräilyn olen kylläkin aloittanut siihen aikaan kun Suomessa ei ollut vielä kattonopeuksia, eikä kypäräpakkoa ja 16v. sai ajaa seiskapuolikkaalla! Onhan siitä jo jonkun aikaa
.
Asiasta toiseen... olihan aika putsaaminen siinä pääsylinterissä, että sai nesteen valumaan läpi.
Mikähän mahtaa sitten olla sen jarrukahvan säätöruuvin oikea säätö?
Eipä ole jakaus mitattavissa sähkötolpalla mullakaan, vaikka onkin tuo yläkerran puska jo hieman mopoiästä ohentunut. Hiuksia on silti vielä edessä päällä sivuilla ja takana niin ettei järki loista edes niiden välistä (
niin kuin se nyt muullatavoinkaan loistaisi ). Pituuttakin letillä on reilusti kuten nuorenakin. Kasvakoon, kun kerran vielä haluaa. Leikataan sitten pois, kun alkaa näyttään enemmän savannilta kuin sademetsältä. Naama ei taas näytäkään enää ihan samalta vaikka parrankin parturoisi orvasketeen saakka.
Ei silti potkukelkka vielä kovin montaa kertaa ole tästä lärvistä yli mennyt, vaan katotahan 5 vuoden päästä uudestaan. Silmäkulmissa tosin on jo pientä alkavaa perunavakoa havaittavissa, vaikka oma punainen tupa multa vielä uupuukin. (
Mua ihmetyttää monien "botoxreaktiot", kun silmäkulmaryppyjä alkaa tulla. Tiede kuulemma kertoo niiden syntyvän paljosta nauramisesta. Ikävääkö sen eletyn elämän sitten olisi tarvinnut olla? )
No joo.. Asiaan taas Zonedeus.. Jarrukahvan säätöön ei ymmärtääkseni ole varsinaista oletusmittaa, vaan on tehty lähinnä kuskin mieltymysten mukaan, eli kuinka lähellä tankoa alkaa palat ottamaan kiinni. Pääasia on että satulan mäntä ei estä uuden jarrunesteen pääsyä letkuun sitä mukaa kun palat ohenee ja satulassa tilavuus suurenee ja toinen ääripää on, että jarrutusteho ei heikkene sen vuoksi, kun kahva ottaisi jo tankoon kiinni. Mulla ton Tokicon satulan kanssa nyt niin, että noin puolet pultista on molemmin puolin. Uudemmissa peleissä saa usein vielä säädettyä erikseen, kuinka kaukana kahva on tangosta oletuksena. Hyvä silloin jos on esim keskivertoa lyhyemmät sormet.
Jos joku on joskus ihmetellyt säiliön kannen alla olevaa kumikurttua, niin sillä on 2 tehtävää. Ensimmäinen syy on toimia tiivisteenä ja sen muoto johtuu syystä 2. Toinen syy nimittäin on, että kun säiliön kannen reunassa on pieni ilmakanava, kumin yläpuolelle pääsee korvausilmaa, mutta kumi estää jarrunesteiden poispääsyn tätä kautta.
Korvausilmaa tarvitaan, kun palat kuluu ja neste tietysti säiliössä vähenee. Tämän seurauksena kumin keskellä oleva "kurttu" pääsee laskeutumaan nesteen perässä syvemmälle säiliöön. Jos kannessa ei olisi ilmakanavaa eli kansi olisi täysin tiivis, säiliöön muodostuisi alipaine ja lopulta kävisi kuten täysin tiiviin bensakorkinkin kanssa, eli että nestevirtaus alaspäin tyrehtyisi kokonaan korvausilman puutteesta.
Jos kumi jätetään pois säiliöstä, jarru kyllä toimii mutta nesteet voi karata ilmakanavan kautta esim kaaduttaessa tai voimakkaammin kurvissa kallistettaessa (
jarruun voi päästä samalla ilmaa). En suosittele poistotoimenpidettä. Olen nähnyt muutamien remonttireiskojen nimittäin näin tekevän. Ilmeisesti sen kumin tarkoitusta ei ole kunnolla tajuttu.
Mites saiko RMK jarrun kasattua ja onnistuneesti ilmailtua?
Toiminnan kannalta sen nesteen ei muutes tarvitse päästä sieltä säiliöstä valumaan mitenkään päätöntä tahtia. Pääasia, että valuu uutta nestettä kun palat kuluu. Se palojen kuluminen on sen verran hidas tapahtuma, että pienikin virtaus riittää. Ilmaaminen on kyllä sitä helpompaa, mitä reippaammin pääsee neste läpi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein