Yamaha WR125X/R

Pattes798
Pyörä:
TM MX250 2T -13
Liittynyt:
25.4.2011 11:21
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Pattes798 » 4.12.2012 10:00

Kingensteinilla aika näppärä patentti! :lol:
Mites paljo muute löysemmät koneöljyt nelarissa vaikuttaa talvella koneen lämpiämisee? Jos vaihtaa 15w --> 5w?

Tulkaaha vaihtamaa weeranne rempattuun ja siistiin Detsiin ;)
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Murska » 4.12.2012 10:35

Viskositeetin vaihtaminen ei vaikuta koneen lämpenemiseen vaan käynnistyvyyteen pakkasilla. 15w on aika siirappia pakkasilla kun sitä vertaa 5w öljyihin. Pahvia jäähdyttimen eteen niin moottori lämpenee nopeasti ja pysyy lämpimänä ajon aikana. Ilman pahvia/viileällä koneella ajamista en oikein suosittele, ei tee hyvää moottorille jos käyntilämpötila jää liian alhaiseksi.
kingenstein
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
10.1.2009 22:58
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut kingenstein » 4.12.2012 15:42

pitäisi vain vaihtaa öljyt löysempään vaikkakin vaihdoin marraskuun ekalla viikolla, en kyllä viime talvena käyttänyt pahvia tai mitään syylärin edessä :D , lämmitteli vaan hyvin aamulla ja muutenkin niin hyvin toimii, mutta kun ei ole talli vapaana veljen auto osissa tallissa niin piti joku lämmitin laittaa alle ;)
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Murska » 4.12.2012 21:47

Ongelma ei ole siinä etteikö saisi moottoria lämpimäksi ennen ajoa, ongema tulee ajossa kun moottori ei kykene pitämään itseään riittävän lämpimänä. Viileällä moottorilla laakereiden ja männän käyntivälykset ei ole sillä tasolla mihin ne on suunniteltu ja kuluminen lisääntyy, varsinkin koneen kierrättäminen on pahasta.

Siihen kun lisätään ruiskun säätämä hieman rikkaampi polttoaineseos joka suurella todennäköisyydellä menee osittain männänrenkaiden ohi öljyn sekaan, huonontaen öljyn voiteluominaisuuksia. Nämä asiat kun yhdistää niin koneen kuluminen on selkeästi suurempaa talvella kuin kesällä, varsinkin jos ajaa talvella viileällä moottorilla.

1: Sopivat öljyt talveksi, luokkaa 5w30 tms.

2: Pahvi jäähdyttimen eteen että moottori saadaan pysymään lämpimänä myös ajossa.

3: Tehdään huohotinletkun pieni pitkittäinen viilto siltä varalta että huohotin jäätyy ilmansuodattimen puolelta. Tämä ei ole pakollinen, vain silloin jos on taipumusta jäätää huohotinletku.

4: Muistetaan lämmittää moottoria ennen liikkeelle lähtöä, eikä heti käynnistyksen jälkeen kierrätetä moottoria vaan annetaan käydä alkuun tyhjäkäynnillä.

5: Järkevä laittaa alle jonkinsortin nastarenkaat, joko katulailliset tai rallinastoilla joilla pitoa riittää. Jos ei ole nastoja niin rengaspaineet jonnekkin 0,6-1,0 paikkeille, jos rengas pääsee pyörähtämään vanteella niin lisää painetta hieman.

6: Tarkistetaan pakkasnesteiden kesto ja akun kunto, tarvittaessa vaihdetaan neste ja laitetaan uusi akku. Pitkiä aikoja ei kannata säilyttää akkua pakkasessa, jännite laskee ja akku pääsee jäätymään.

7: Ainakin muoviosiin kannattaa suihkuttaa spray silikonia, vähentää lumen ja jään tarttumista ja helpottaa niiden irroittamista.

8: Kovaa ajoa ja penkat pöllymään pitkillä sladeilla 8)
lazziix
Pyörä:
Myyty
Paikkakunta:
Tussula
Liittynyt:
7.2.2011 23:01
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut lazziix » 4.12.2012 21:51

Nyt ois sitte USD keula kiinni wrässä :) Meni ihan kivasti aikaa keulan kiinni laittamiseen eikä homma ole vieläkään vamis :lol:
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Murska » 4.12.2012 22:00

Show me the pictures, or it didn't happen ;)

Laitatko vähän speksejä, mikä keula, kolmiot, ohjausakseli ja laakerit.
lazziix
Pyörä:
Myyty
Paikkakunta:
Tussula
Liittynyt:
7.2.2011 23:01
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut lazziix » 4.12.2012 22:08

Juu gallerias kuvii. Gasgasista keula on ilmeisesti marzocchi sen kolmiot joista ala kolmiolle piti näyttää vähä dremelii, ohjaus akseliki siitä ja ala laakeri wr/dt laakeri ja ylhääl kans mut sille holkille siel välis nii sillekki vähä dremelii :D
Tulimies
Pyörä:
Mercedes-Benz C250TD OM605 ja Hero Winner
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
15.9.2010 19:06
Re: Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Tulimies » 5.12.2012 1:34

Murska Arska kirjoitti:2: Pahvi jäähdyttimen eteen että moottori saadaan pysymään lämpimänä myös ajossa.

Eikö näissä muka ole termostaattia vai eikö ne taho näissä toimia? O.o ei pahvia autoissakaan käytetä jos termostaatti pelittää.
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Murska » 5.12.2012 8:09

Kyllä käytetään autoissakin jos moottorin lämmöntuotto ei riitä pitämään moottoria lämpimänä. Esimerkkinä vaikkapa nykyaikaiset diesel autot, viime talvena omasta kilahti Webasto joka esilämmityksen ohella ylläpitää moottorin lämpöä kylmillä keleillä. Weba kun pimeni niin moottorin lämmöt oli pakkasilla 50 asteen tietämillä eikä lämmennyt enempää vaikka ajoit koko päivän, pahvilla sai lämmöt vähän paremmin nousuun.

Sama tilanne on aika monessa moottoripyörässä, niitä ei suoranaisesti ole suunniteltu talvikäyttöön ja moottorin hyötysuhde on hyvä joten lämmöntuotto ei riitä pakkasilla. On niissä termostaatti mutta se ei aina pelasta tilannetta, kaikki riippuu siitä miten jäähdytysjärjestelmän kierto on tehty.
Tulimies
Pyörä:
Mercedes-Benz C250TD OM605 ja Hero Winner
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
15.9.2010 19:06
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Tulimies » 5.12.2012 10:22

Jaajaa. Meillä on vanhempien autoissa ja omassakin pysynyt lämmöt aina ihan samoissa lukemissa kesät talvet. Omasta alkoi kesällä termostaatti reistailla ja lämmöt laski kymmenellä asteella, mutta homma korjaantui osan vaihdolla. Mutta ei enempää offtopiccia minun osaltani :D
kingenstein
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
10.1.2009 22:58
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut kingenstein » 5.12.2012 11:38

eilen kävi silleen että kävin leikkimässä wr vähäsen ja sitten katkesi kytkinvaijeri, ajoin lähimmälle parkki paikalle, eli kirkon parkkiin ja kävelin siitä sitten nuorisotiloille, pyörä oli siinä parkissa 16-19, niin sillä välin joku oli käynyt paskomassa vasemman takakatteen ja takalipan :paha: , ilmeisesti siinä oli auto vieressä parkissa ja kun lähdin sitten klo 19 kotiin niin autoa ei ollut enää parkissa ja wr oli siiretty, en huomannut kun vasta kotona rikkinäiset katteet, mutta pitääpä tänään käydä mutka siellä kirkolla kun siellä pitäisi olla kamerat joka nurkassa rupee kettuttaa ku pitäs ostaa noita katteita :x
Yaaamaha
Pyörä:
R56 Mini Cooper S
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
27.5.2011 0:46
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Yaaamaha » 5.12.2012 12:25

Lazziix, onkos toi keula vähän lyhyempi kuin vakiokeula, vai hämmäkö kuva?
Myydään Ajovarusteet n. 170cm kuskille
lazziix
Pyörä:
Myyty
Paikkakunta:
Tussula
Liittynyt:
7.2.2011 23:01
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut lazziix » 5.12.2012 18:00

Saattaa se olla ehkä vähäsen mutta mulla oli ennen tossa dt:n keula niin tuo on kyllä vähän pitempi sitä ja saattaa kuvakin vähän hämätä kun on korotettu perä.
LeKe96
Pyörä:
Wanha CZ, FZR600
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
9.3.2012 22:22
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut LeKe96 » 5.12.2012 18:17

Mitäs teen kun vissiin jarrupala(t) hankaa etujarrulevyyn ja aiheuttaa semmosta ikävää metallista laahausääntä. Tehny sitä pari päivää, eilen otin molemmat renkaat irti ja rasvasin akselit ja tänään aloin kuuntelee tarkemmin, kun vieläkin kuului, ni vissiin kuuluu etujarrusta. Mut mitäs tolle oikee voi tehä, ku ei oikeen vaseliinilla viittis jarrulevy voidella, vaikka varmaan loppuis hankaus äänet siihen. :lol:
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Yamaha WR125X/R

ViestiKirjoittanut Murska » 5.12.2012 21:22

Vaihda jarrupalat uusiin, äläkä aja metriäkään jos sulla on palat kuluneet raudoille asti.