Ongelma ei ole siinä etteikö saisi moottoria lämpimäksi ennen ajoa, ongema tulee ajossa kun moottori ei kykene pitämään itseään riittävän lämpimänä. Viileällä moottorilla laakereiden ja männän käyntivälykset ei ole sillä tasolla mihin ne on suunniteltu ja kuluminen lisääntyy, varsinkin koneen kierrättäminen on pahasta.
Siihen kun lisätään ruiskun säätämä hieman rikkaampi polttoaineseos joka suurella todennäköisyydellä menee osittain männänrenkaiden ohi öljyn sekaan, huonontaen öljyn voiteluominaisuuksia. Nämä asiat kun yhdistää niin koneen kuluminen on selkeästi suurempaa talvella kuin kesällä, varsinkin jos ajaa talvella viileällä moottorilla.
1: Sopivat öljyt talveksi, luokkaa 5w30 tms.
2: Pahvi jäähdyttimen eteen että moottori saadaan pysymään lämpimänä myös ajossa.
3: Tehdään huohotinletkun pieni pitkittäinen viilto siltä varalta että huohotin jäätyy ilmansuodattimen puolelta. Tämä ei ole pakollinen, vain silloin jos on taipumusta jäätää huohotinletku.
4: Muistetaan lämmittää moottoria ennen liikkeelle lähtöä, eikä heti käynnistyksen jälkeen kierrätetä moottoria vaan annetaan käydä alkuun tyhjäkäynnillä.
5: Järkevä laittaa alle jonkinsortin nastarenkaat, joko katulailliset tai rallinastoilla joilla pitoa riittää. Jos ei ole nastoja niin rengaspaineet jonnekkin 0,6-1,0 paikkeille, jos rengas pääsee pyörähtämään vanteella niin lisää painetta hieman.
6: Tarkistetaan pakkasnesteiden kesto ja akun kunto, tarvittaessa vaihdetaan neste ja laitetaan uusi akku. Pitkiä aikoja ei kannata säilyttää akkua pakkasessa, jännite laskee ja akku pääsee jäätymään.
7: Ainakin muoviosiin kannattaa suihkuttaa spray silikonia, vähentää lumen ja jään tarttumista ja helpottaa niiden irroittamista.
8: Kovaa ajoa ja penkat pöllymään pitkillä sladeilla