Wanhan mieltä lämmittää nämä ma$$i:n kirjoitukset, huomaa että kaveri on pikkasen paneutunut asioihin ja osaa neuvoa porukoita eikä tarjoile mitään purkka/nippari virityksiä
ma$$i kirjoitti:iemelii kirjoitti:Noku nyt on semmone että ostin kotarin ja 100h sitte on vaihettu kiertokanki laakereineen jaa 260h sitte laakeroitu koko muu kone.
Jossei pidä pahoja ääniä tai rohinoita, niin ei varmaankaam kannata avata . Aina kun lohkot avaa, tulisi vaihtaa kampuran laakerit , niin hommasta tulisi kerralla heti paljon kalliimpaa . Jätät nyt avaamatta mutta vaikka vähän aikaistat seuraavaa alakertaremppaa . Päätä asia kuitenki itse, minä jaan vain mielipiteeni asiaannaapurinjerenpekonit kirjoitti:Kysytääs tähän saman syssyyn, että paljon pytyllä ajaa noin suurinpiirtein. Ois tossa hyllyllä pölyttymässä yksi. Ja missä noita kiertokankia ootte vaihdellu ja mitä tulee hinnaksi?
Sekin riippuu ihan käytöstä ja huollosta . Sylinteri on hetkessä pilalla jos ilmanputsaria ei muista pitää puhtaana/öljytä/ vaihtaa ja ajaa väärillä seoksilla ja/tai väärillä kaasuttimen säädöillä. Tällöin uusikin sylkkä on entinen alle sadan tunnin.
Oikealla huollolla (ne säädöt+seokset, ilmanputsari ja männänvaihdot) sekä oikeanlaisella koneen käytöllä sylinteri voi pysyä hyvässä kunnossa useita satoja tunteja, nicasil pinnoite on kuitenkin sen verran kovaa tavaraa oikein käytettynä. Eli on mahdotonta täältä sanoa missä kunnossa sylinterisi on . Ainoa keino tietää se, on napata pytty irti ja kurkata sisälle onko pinnoitteet tallessa/ missä kunnossa. Näkyykö alkuperäiset pinnotus/hoonijäljet vai kiiltääkö pytty kuin papin kulli tai onko selvät kulumat pinnoitteessa
Kiertokangen vaihtoon tarvitsee prässin sekä kellotusvehkeet. Yleensä nämä+ammattitaito löytyy ihan suurimmasta osasta koneistamoista ja viimeistään pyörien huoltoon ja myyntiin perehtyneistä paikoista. Mainittakoon esim Motokeidas ja Motopalvelu. Merkkiliikkeessä/ pyöriin perehtyneessä vaihto maksaa ~70€ karkeasti. Ja tämä on siis työn osuus, uusi osa pitää olla mukana tai ostaa paikan päältä. Joku koneistamo saattaa tehdä ihan ~20-40€.
ma$$i kirjoitti:Jotakin tuon suuntaista tarkoitin juu, mutta pureudutaanpas enempi.
Kauanko männällä ajettu? Jos kerralla hoitaisi männän, kaikki laakerit ja kiertokangen +tietty stefat ynnä muut pikkunippelit niin pääsisi yhdellä avauksella eikä tarvisi koko ajan olla aukomassa
Laakerit löydät kätevästi vaikka motokeitaan tai motopalvelun spare parts finderista. Merkkiliikkeestä laakerien ostaminen voi tulla sitten paikkakohtaisesti kalliimmaksi kuin laakeriliikkeestä tai vastaavasta. Yksi keino on tilata esim saksan Ekugellagerista kaikki laakerit ja stefat. Halvemmalla ei taida saada. Laakerien tyypit(koodit) näät joko laakereista itsestään kun ne irroittaa taikka sieltä spare parts finderista.
Yksi vaihtoehto mitä itse suosin on että laakerien koodit ylös/ vanhat laakerit mukaan ja käppäilee paikalliseen etraan/ laakeriliikkeeseen.
Alakerran laakereista vaihteiston laakerit on pienimmässä rasituksessa verrattuna kampuran laakereihin. Harvemmin kuullut niiden pamahtavan , mutta kyllä ne kannattaa ehdottomasti vaihtaa aina kun muutakin alas uusii.
Tuohon remppausajankohtaan otan kantaa enempi vasta kun kuulen männän tilanteen yms niin voi hahmottaa tilanteen paremmin.
Ajatko talvella vai odottaako pyörä vaan tallissa kesää? Kokemuksesta voin kertoa että täysremontti on mukavin tehdä loskapaskakeväästä , kun ei huvita ulkona ajella. Samalla tulee vehje tikkiin kesän kurvailuja varten. Mieluummin sitä kesällä ajaa kuin huoltaa vaikka mukavaa puuhaa sekin kieltämättä on , kunhan ei vaan tule liian kalliiksi
Jos lyhyen vastauksen haluat sellaisella mututuntumalla niin: kyllä pitäisi wörkkiä ihan hyvin jos ajaa kiertokangella ja kampuran laakereilla sen 200h ja vaihteiston laakereille sen 360h ennenkuin vaihtaa molemmat kerralla. Kai sulla siis oli kampuran laakerit vaihdettu samalla kun kiertokanki? 360h kampuran laakereille onkin jo vähän kovempi juttu, voi kestää hyvinkin tai sitten ei
ma$$i kirjoitti:Elikkä ei tule tunteja vielä juuuh.
Päätös on ihan makuasia niin sanotusti .. Toisaalta "turha" eihän se koskaan turhaa tietty ole mutta.. avata konetta noin pian kun vasta availtu. Kyllä sen koneen noinkin kaiken järjen mukaan pitäisi kestää oikein hyvinkin kasassa (ellei käy mtn dramaattista jne). Itse luultavasti ajaisin konetta avaamatta sinne seuraavaan männänvaihtoon asti (eli nykyiseen tuntimäärään + ~55-75h lisää) ja sitten samalla avaisin koneen perin pohjin .
joku saattaa tietysti olla eri mieltä näistä huoltoväleistä kuin minä. Ja saakin olla, mielipiteitä on mukava olla monia. Itse pitänyt ajatuksena huoltoväleistä männälle 60-80h eli samalla kiertokangelle+laakereille 180-240h, perustuen siihen alakerta auki 3. Männän kohdalla sääntöön. Öljynvaihdoista ja muista pienemmistä huolloista en nyt jaksa kirjoitaa.
Jotkut sanovat männälle +150h ja alakerralle +400h ja että kestää. En kiellä etteikö joillain kestäisi , se riippuu paljon niin monesta asiasta. Mutta itse ajattelen niin, että miksi turhaan ottaa riski hajottaa jotain ja korjata se kalliilla, kun on mahdollisuus laitta asiat ajoissa kuntoon pienemmällä rahalla
Toisaalta jos oikein kunnon varmuuden haluat, niin voithan sen koneen nytkin avata ja katsoa mitä se on syönyt.
Elämä on täynnä valintoja. Minäkin valitsin juuri mototin lukemisen opiskelun lomassa . Mikä on sinun valintasi?