pode24 kirjoitti:Millä pystyy tarkistamaan.
Noh, ei oikein voi. Hyvä huippunopeus toki kertoo missä mennään, 125-nelari roikottaa siipeä aika nopeesti jos on jotain pielessä. Koeajolenkin jälkeen edelleen kuivan-nokisen sijaan märkä-öljyinen pakuputken pää saattaa kertoa, että kone polttaa muutakin kuin NESTEen keitoksia. Tosin tää kevät on niin kolea et kone pukkaa vesihöytyä pitkät matkat, ei ehkä pysty sanoon. En ostais, jos ei voi ajaa kunnollista pidempää lenkkiä (YZF-R:ssä on kuitenki noita "juttuja", mielellään sais olla tarkkana) tai jos pyörä antaa tunnelman et siinä liikkuu "parvi irrallisia osia tiiviissä muodostelmassa". Pirteetä ja napakkaa pyörää etsit. Olis tietysti paras jos mukana on kaveri kellä itellä on YZF-R:stä kokemusta.
pode24 kirjoitti:Myyjästä kun ei aina tiedä puhuuko totta.
Eiköhän suurin osa myyjstä ole ihan rehellistä väkeä. Jos myyjä tekeytyy tietämättömäks tai puhuu kuin Ruuneperi (selittelyn tarvetta?
), eikä selvästikään ole osannu/viitsiny hoitaa pyörää, niin aika varmasti ostajalla herää epäilykset. Jotain selviä merkkejä olis murjottu ruuvitavara (ei ollu työkaluja, ei osannu), kostea öljypohjan proppu, tai yleinen suttuisuus (ei välittäny). Surkeet talven yli vaihtamatta jätetyt öljyt koneessa, ylilöysät ketjut, rengaspaineet päin prinkkalaa. Kävele pois jos jokin juttu ei tunnu stemmaavan, huonoon tunnelmaansa kannattaa luottaa. Hyviä pyöriä tulee kevään myötä varmaan tarjolle, ei tarvi ostaa heti sitä ensimmäistä jos siinä ei kaikki ole ihan kohdallaan. Tili tehdään kuiteski jo ostaessa... siis jos joku edes vakavissaan kuvittelee ajopelin olevan "sijoitus".
pode24 kirjoitti:Onko näihin nelareihin männänvaihto hankala tehdä itse, ja paljonko maksaisi liikkeessä
Kun kysyt... niin on. Korjaamo nappaa useita satasia, ja kevätkiireet on varmaan jo alkanu. En menis vaihtaan mäntää varmuuden vuoks, "why fix it if it ain`t broken?", käytännöllinen kandee olla jottei ajopeli imaise lompakkoa tyhjäks kuten outoa murretta puhuva nahkatakkimies
Vaikka pyöräyksilö olis halpa se voi loppupelissä tulla kalliimmaks (ja riesa kaupan päälle) ku mennä ja ostaa kalliimpi mutta hyvä. Wikissä oleva ilmainen korjaamokirja ei muistaakseni paljoa opasta, eli sen kumppaniks tarttis varmaan hommata työt selittävä HAYNES-opas. Esimerkiks ite en viittis lähteä TSI-seikkailuun. Mut mä olenki patalaiska setä, mun jorinoihin kannattaa suhtautua terveellä epäluulolla