Yamaha DT 125R

Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 12.7.2015 22:59

Just tänään kävin moista vikaa ihmettelemässä. Syyksi paljastui sulanut staattorilta lähtevä johtosarja. Molemmat sytkäpuolan sekä yksi latauksen johdoista olivat sulaneet pakoputkeen ja löivät sitten paljaista karvoista läpi. Korjauksen jälkeen pelasi taas mainiosti.

Laitetaan tähän nyt kuitenkin DT:n ('88-97) sytkäsosien vastusarvoja:

Liipaisupuola: 280-420 ohm.
Ensiöpuola: 192-288 ohm. (vihreä/valkoinen - musta/punainen väliltä.)
Toisiopuola:
- liitin - puolan runko väliltä (primary): 0.7-1.1 ohm.
- tulpanjohto - puolan runko väliltä (secondary): 5.7-8.5K ohm.

1997-2003 (taitaa päteä myös RE/X malleihin):
Ensiöpuola: 688-1032 ohm. (vihreä/valkoinen - musta/punainen väliltä.)
Muut arvot samoja.

Tiedot Haynesin mainiosta manuaalista.

Tägejä: vastusarvot staattori sytytyspuola Haynes kipinä virtapää sytytys
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut HateCrew » 13.7.2015 5:50

HateCrew kirjoitti:Osaako kukaan neuvoa varman tavan diagnosoida että onko mulla kyrvähtänyt staattori vaiko jännitteensäädin? Etu- ja takavalon liittimille ei tule virtaa ollenkaan eikä akku saa latausjännitettä. Virtansa valothan saavat suoraan staattorilta ja jännitteensäädin on vain rinnalle kytketty tasaamaan valoille menevää virtaa. Akkuahan lataa eri käämi kuin mikä antaa valoille virtaa, joten voisi luulla, ettei kaksi eri käämiä staattorista yhtä aikaa hajoa. Eli jännitelähde siis syypäänä?

Edit: Kävin tuossa mittailemassa ja huomasin ettei staattorilta kummaltakaan käämiltä tule ollenkaan jännitettä. Vastusarvot olivat kumminkin molemmilla käämeillä ihan normaalit 0,3 ohm. Täytyy siis varmaan ottaa vauhtipyörä irti ja tutkia hieman tarkemmin mikä mahtaisi olla ongelma.


Tämä ongelma ratkennut. Syypääksi paljastui ilmeisesti korroosio jännitteensäätimen liittimessä. Käytin vianhaun yhteydessä tuota liitintä auki ja annoin crc-kylvyn. Uudelleenliittämisen jälkeen akku sai latausvirtaa ja valot toimi normaalisti.
R3LETTI
Pyörä:
1.Derbi senda 2002 80c 2.Derbi "lowride" 3. 125 dt
Liittynyt:
15.8.2014 21:30
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut R3LETTI » 21.8.2015 15:08

Käykö dt r:n uudenmallin dt tehoputki??
trolli69
Liittynyt:
10.6.2012 20:14
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut trolli69 » 8.9.2015 22:24

Millä ton iskarin pyörivän pultin saa irti?stefan vaihto menossa.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut .Juho » 8.9.2015 23:15

Lähtee vain pulttipyssyllä.
Tai niin se ainakin on kaikista yksinkertaisinta ja vaivattominta.
trolli69
Liittynyt:
10.6.2012 20:14
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut trolli69 » 9.9.2015 17:52

ei lähe,kun pyörii vaan.
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 9.9.2015 20:53

Vedätä samalla pumppua ulospäin, vaihtoehtoisesti koeta painattaa sitä sisäänpäin jousta vasten. Pitäisi irtovan.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
trolli69
Liittynyt:
10.6.2012 20:14
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut trolli69 » 9.9.2015 23:42

Vaihdettua tuli.lukitustyökalu,ja pulttipyssy! muulla ne ei lähde.
esimies7
Liittynyt:
6.7.2014 17:23
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut esimies7 » 24.9.2015 0:35

Mistä voisi johtua DT:n kamala nykiminen kiihdyttäessä 1. ja 2. vaihteella? Onko kukaan muu kokenut samaa? Vika ilmenee pääosin ensimmäisen ajokilometrin aikana, kiihdytettäessä 2. vaihteella piikille. Kiertää muuten normaalisti ja ottaa piikin kolmannella ja muillakin sitä ylemmillä vaihteilla. Vika kuitenkin katoaa muutaman ajokilometrin jälkeen, jolloin kaikki vaihteet kiertävät moitteetta. Ideoita?
Killerchipmunk
Pyörä:
Yamaha DT 125 R ´02
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
17.11.2013 21:11
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut Killerchipmunk » 24.9.2015 16:29

En ole varma, mutta kerron oman ajatukseni. Korjatkoon joku fiksumpi virheet.
Kylmällä koneella sylinteriin pääsee enemmän seosta, koska se ei lämpene matkallaan kampikammion kautta niin paljon kuin lämpimällä koneella. Rikas seos aiheuttaa "pätkimistä" minkä voi myös nykimiseksi hyvin tulkita. Tätä myös tukee huomio, että kun ilmanputsari alkaa mennä tukkoon, tuota pätkimistä ja nykimistä tapahtuu enemmän, ja pidempään liikkeelle lähtiessä.
Itse käytän tätä mittarina siihen, koska on aika pestä ja öljytä ilmanputsari uudelleen. Vaatii tietysti sen, että kaasari on säädetty toimimaan juuri pestyllä putsarilla. Myöskin näin syksyisin ilmojen kylmetessä ei oikein enää päde, täytyy hakea oikeat säädöt uudelleen. Esim. oma detsini, giannellin putki ja hieman avarrettu ilmanputsarikotelo, toimii vastapestyllä ja öljytyllä putsarilla hyvin kun pääsuutin on 290. Aika iso, mutta huomaa hyvin kun putsari alkaa tukkeentua.
"Elo ilman reikää on kuin masturbaatio ilman käsiä!" -Klamydia
Killerchipmunk
Pyörä:
Yamaha DT 125 R ´02
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
17.11.2013 21:11
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut Killerchipmunk » 24.9.2015 16:36

Onko kellään detsinomistajalla mahdollisesti nurkissaan ylimääräistä pakoaukonsäädintä o-renkaineen? Koittanut etsiä mutta aika heikosti löytyy, joten suuret kiitokset jos joku voisi osan köyhälle opiskelijalle myydä. Ei oikein innosta tuo purkufirman 60e+postiennakko... Laittakaa jookos yv:tä, haluan ajamaan vielä tänä syksynä!
Vinkkinä kaikille, tarkastakaa että pakoaukonsäätimen kiinnityspultti on tiukalla! Ja ettei niiden keskitappien reiät ole venyneet!
T: mäntä napannut kiinni säätimeen :(
"Elo ilman reikää on kuin masturbaatio ilman käsiä!" -Klamydia
Jalluzz
Pyörä:
yamaha dt 170cc athena projekti
Liittynyt:
10.10.2015 15:33
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut Jalluzz » 10.10.2015 15:46

kertokaa joku vm detsin keulan emäputken mitat ja ohjauslaakerien mitat :eek:
megismigis
Liittynyt:
13.8.2015 17:36
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut megismigis » 2.11.2015 4:01

Miten voi olla mahdollista RE04vm detsissä että takajarrupala lähtee irti ja menee takajarrusatulan rungon ja levyn väliin jumiin? :itku:
megismigis
Liittynyt:
13.8.2015 17:36
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut megismigis » 2.11.2015 4:06

mh82 kirjoitti:On se elämä hankalaa. Ei meinaa millään saada detsiä säätöihin. Pyörässä Giannellin tehoputki, ilmanputsarin tötsä poistettu, 260 pääsuutin ja 25 tk-suutin paikoillaan nyt.

Kylmänä ilman ryyppyä sammuu, kun hiemankin kaasua nykäisee. Jos kädellä peittää ilmanputsarin reikää satulan alta, toimii huomattavasti paremmin. Lämpimänä toimii hieman paremmin, mutta en saa tyhjäkäyntiä millään järkeväksi. Lisäksi lämpimänäkin booaa kaasua nopeasti käännettäessä. Voisiko ilmaseosruuvi olla totaalisen väärin säädetty? Sitä en saa millään säädettyä kunnolla.

Onkohan noi suuttimet lähelläkään oikeata, vai kannattaisiko muuttaa suuntaan tai toiseen?


Ittellä iha sama setuppi ja tekee ihan samaa mullaki mutta oon saanu tkn toimimaa ja ei booaa nopeesti kääntäessö kaasua lämpimänä
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 3.11.2015 0:33

Laittaa sen ilmanputsarin tötsän takaisin paikalleen. Ihan turhaa sen poistaminen, ei hyödytä yhtään mitään, pikemminkin päinvastoin.

Asiasta moottorisahaan, tulin hankkineeksi tuollaisen ison-DT:n:
Kuva
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...