Tume34 kirjoitti:
Ettei syynä olisi nimenomaan nuo orkkisosat? On nimittäin tiettyjä valmistuseriä m-renkaissa joiden laatu on luvattoman heikkoa. Toisaalta miten paljon olet ajanut mäntärempan jälkeen? Voihan se olla, ja itse ainakin epäilisin, että kun olet jokusen tonnin ajellut niin se savutuskin siitä aikanaan häviää, tuoreilla palikoilla kun osat ei vielä sovi oikein mitenkään toisiinsa. Ja tulko m-renkaat varmasti oikein asennetuksi?
M-renkaat ym on kyllä 99% todennäköisyydellä asennettu oikein, tullut tuossa konejumppaa harrastaessa sen verta useasti tuo kone käytettyä palasina (milloin ongelmaa tiivisteiden, milloin venttiilien, milloin nokka-akselin, kytkimen ym kanssa)
Kilometrejä kertynyt kyllä vasta muutama tonttu remontin jälkeen, männät vaihdettu ja kone kunnostettu noilta osin jo 90-luvun puolivälin tienoilla jonka jälkeen pyörä jäänyt osina makaamaan varastoon josta sen sitten pari vuotta takaperin hain. Mukana tulleiden mäntien pakettien perusteella saattaisi nuo männät olla vanhempaa perua. Männänrenkaat kuitenkin lienee samaa satsia mäntien kanssa.
Tuossa sekin ongelma että käsittääkseni m-rengasongelmien pitäisi näkyä kierroksilla, kun taas nyt ongelmana on nimenomaan pidemmän seisomisen jälkeen kylmänä savutus joka häviää lämmittelyssä. Voihan olla tietenkin että kylmänä öljyrengas/m-renkaat eivät tiivistä vielä tarpeeksi ja lämmetessä välysten pienentyessä tiivistyskin paranee, mutta perinteisesti tuo on viitanut enemmän öljyvuotoon kannesta kun öljyä pääsee pidempään seisoessa valumaan painovoimaisesti tiivisteiden ohi palotilaan. Tosin kylmänä/kuumana tehdyt puristuspainemittaukset näyttävät molemmat ok lukemia eikä öljyn lisäys palotilaan m-renkaita tiivistämään vaikuttanut lukemiin.
Kone oli viimeksi avatessa myös tosin karstoittunut voimakkaasti joten öljyä voinee kulua myös ajossa, öljymäärässä ei ole näkynyt mitään merkittävää muutosta missään välissä. Koneen lämmettyä ei myöskään ole savutusta ollut havaittavissa missään välissä.
Porausvälyksenkin muistan tarkistaneeni ja oli muistaakseni kohdillaan.